Kehittelin elämäni ekat mustavalkofilmit eilen (jännää oli), eka rulla oli Saken kaupanpäällisiksi antama Agfapan 25 joka meni kyllä ihan korvakuulolta mutta tuotti kuitenkin sievähköä jälkeä, niissä kuvissa joissa olin muistanut poistaa linssinsuojuksen... Toinen rulla oli tuoretta TMAX 100 johon sitten etsin ihan ohjeetkin Kodakin sivuilta. Vikaa voi olla mun valotustaidoissakin, semminkin kun kyseessä oli eka reissu tuon Pentaxin spottimittarin kanssa, mutta kun koko rullassa negat olivat aika vaaleita. Jäin miettimään, että miten kehitysprosessissa tapahtuvat virheet näkyvät lopputuloksessa? Jos sattuu käymään niin, että kemiat ovatkin 26 eikä 27 astetta, tai kehitys lipsahtaa vaikka puoli minuuttia liian pitkäksi tms. Parempi kello on ainakin hankittava... Jari
Vs: Mokat mv-kehityksessä Aste tai minuutti sinne tänne, yleensä... Joku ihan karkea nyrkkisääntö sanoo, että asteen ero lämpötilassa vaikuttaisi kehitysaikaan n. 10%. Se pätee varmaan paremmin lähellä 20 astetta johon kehitysajat yleensä ilmoitetaan. Prosentit ovat ajoissa varsinkin parempi tapa mitata muutoksia, sillä minuutin ero välillä 4-5 on tietysti paljon kriittisempi kuin vaikkapa tunnin stand-kehityksessä tai ihan vaan tavallisessa kehityksessä jossa aikana on jotain luokkaa 15 min. Yleensä ihan pienet heitot siis eivät filmiä kehittäessä lopputulosta kamalasti muuta. Isompia mokia saa aikaan kun laskee väärin vaikkapa kehitteen määrän liuoksessa tai kun jotain tmax-filmiä kehittää vahingossa selvästi liikaa. Valotus on myös aika tärkeä tosiaan...
Vs: Mokat mv-kehityksessä Joo, se vika taitaa kuitenkin olla skannausprosessissa. Siinä Vuescanissa on varmaan joku ruutu jonka olen ruksinut tai jättänyt ruksimatta, tai jotain muuta. Epsonin oma softa tuotti paljon paremman lopputuloksen, vaikka joutuu ne kurvit varmaan silti photarista hakemaan. Siis fimiskannausketjuun...
Vs: Mokat mv-kehityksessä Menee skannausketjun puolelle tosiaan, mutta ihan senverran tässä että jos skannaa "kaikki ruksit pois" niin suoraan skannerista otettuna tulos yleensä on aika matalakontrastinen ja vaalea, vähän kuin ylivalotettu tai ylikehitetty. Toisaalta hyvä puoli on se että tällöin skannissa on mahd. paljon informaatiota jota voi sitten kurveilla ja levelseillä säätää.