Vs: Mikä valotusmittari? Kaikki modernit (ja vanhemmatkin) Gossenit ovat mainioita, myös seleenikennokittarit. T. K.
Vs: Mikä valotusmittari? Käyttömukavuusseikoista suosin itse tuota viisarinäyttöä, kuten esimerkiksi tämä Gossenin Lunasix http://cgi.ebay.de/Lunasix-3-Belichtung ... 3cb3636494"]http://cgi.ebay.de/Lunasix-3-Belichtungsmesser-GOSSEN-exposure-meter-/260707673236?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item3cb3636494 Halvemmallakin noita saa. Paljon kuljetan Ikontan kaverina Sixtomat-seleenikennomittaria, joka on tosi pienikokoinen ja selkeä. Maksoi kirpparilla 5€. Ei toimi juuri alle 4EV ja on seleenikennojen tapaan hämärässä hivenen optimistinen ja kirkkaassa valossa hivenen pessimistinen - mutta en minä sillä diaa kuvaakaan. Takin taskussa metsäreissulla en viitsi satojen eurojen mittareita kuljetella. Ja tarkkuus sitten - jos kuva on tärkeä, niin valotusta haarukoi kuitenkin. Yllättävän usein mittari vain vahvistaa oman arvion valotuksesta, mutta mittaritta ei "fiilistä" pysty kehittämään...
Vs: Mikä valotusmittari? Itselläkin pyöriskelee jossakin vielä vanha Lunasix, mutta olen ymmärtänyt ettei niihin enää saa paristoja. Ilmeisesti olen väärässä?
Vs: Mikä valotusmittari? Lunasisixin voi päivittää uusille pattereille esim. Mustosella (n. 50 e) tai tehdä itse. Ohjeet löytyvät netistä.
Vs: Mikä valotusmittari? Ja yleensäkin jos on kyse jostain elohopeaparistoista, ne voi monissa tapauksissa korvata sinkki-ilmaparistoilla (joilla on huono käyttöikä; kannattaa pitää tapana kantaa mukana aina varaparistoa), tai sitten ihan alkali/litium/tms. paristolla jos ei välitä että mittaustulokset heittävät hieman tavallista enemmän..
Vs: Mikä valotusmittari? Tuo L-208 on näköjään mainio modernilla tekniikalla tehty toteutus vanhan ajan seleenimittareiden mallin mukaan. Ei varmasti yhtään huono sijoitus
Vs: Mikä valotusmittari? Kun puhe näköjään on jo laajemminkin valotusmittareista, niin itse suosin sellaisia jotka toimivat vähillä vaatimuksilla. Pistemittarina on tosin Gossen Spotmaster-2, joka on melkoinen sähköhirviö ja vaatii aina 9V:n varapariston raahaamista mukana. Etunsa toki tuossakin mittarissa, mm. zone-toiminto suoraan. Silti perinteisempi pistemittari parin vuosikymmen takaa ei olisi yhtään hullumpi, vaikkakin työläämpi. Tämäkin mittari kärsii perus Gossenismista: Eli toimintoja on miljoona, mutta ne on täysin epäloogisesti muutaman nappulan takana kaikki. Siis samanlaista toimintojen läpikahlaamista kuin digisix/digiflash:nkin kanssa.
Vs: Mikä valotusmittari? Kiitos vastauksista ja kommenteista. Luettuani edellä olleita näkemyksiä ja kokemuksia valotusmittareista, olen päätymässä valintaan, joka yhdistää uutta ja vanhaa. Pidän analogisista (viisari)kelloista ja mittareista, ne ovat helppoja. Toisaalta, valotusmittari saisi kuitenkin olla tekniikaltaan uusi. Siis Sekonic Twinmate tällä hetkellä kirii etusijalle, kun hintaluokkakin on vielä kipurajan alapuolella. -Antero-
Vs: Mikä valotusmittari? Minulla tuo Sekonicin Twinmate on tavallaan ylläri - siis mittari jossa yhdistyy viisariajan käytettävyys nykyajan herkkyyteen ja paristoihin? Mullahan pitäisi olla siis just sellainen! Eikun.... siis.. Gossen Digiflash on paras mittari ikinä, ostakaa ostakaa..
Vs: Mikä valotusmittari? Mulla on polaris -merkkinen salamavälähdyksenkin mittaava perusmittari kuvulla ja olen siihen erittäin tyytyväinen. Pistemittareista kokemusta pentax spotmeteristä, vanha mittari oli, mutta 1 asteen mittaus ja erinomaisen helppo käyttää. T Jukka
Vs: Mikä valotusmittari? Sekonic L-208 kulkee taskussa mukana kätevästi. Hyvin on pärjätty kunhan muistaa vaan aina tsekata ennen valonmittausta kummassa mittausmoodissa mittari on (heijastuva valo tai vallitseva valo). Välillä tulee himoinneeksi pistemittaria, sellaista kunnollista yhden asteen mittaavaa, mutta vilkaisu kunnollisten pistemittarien hintatasoon yleensä parantaa sen vaivan.
Vs: Mikä valotusmittari? Niinpä. Yleensä jää kyllä pistemittari kotiin, jollei sitten ole menossa varta vasten kuvaamaan. Vois laittaa sinistä päälle ja mennä tuon Pentax spotmeterin kanssa mittailemaan valoa tien varteen. Tippuisi ajonopeudet porukoilla kummasti.
Vs: Mikä valotusmittari? Digi ei ole ainakaan mulla poistanut valotusmittarin käyttöä, mutta mittarisuosikiksi vaihtui kuplamittari pistemittarin sijaan. Molemmat ovat Minoltan tekemiä ja hyviä.
Vs: Mikä valotusmittari? 100 euron mittariin taisi tulla jo ehdotuksia. Ominaisuudet maksavat. Esim. monipuolinen Minolta Autometer IVf, jossa on mm. salamamittarikin, sekä saatavana 5 asteen pistemittauslisäosa, maksanee nykyään 150-200 euroa pistelisäkkeen kanssa. Tuollainen vähän varsinaista pistettä laajempi mittausalue on mielestäni mitä parhain. Yhden asteen alueella saa paljon tarkemmin tähtäillä, ettei tule virheitä. Tällä taas mittaaminen on rennompaa eikä vaadi montaa mittauspistettä. Kuvat: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,51203.msg386049.html#msg386049
Vs: Mikä valotusmittari? Jep, taidan hommata tuon Sekonicin Twinmaten. Jos joskus tarvitsen vaativampaa mittausta, niin siihen tarpeeseen ajattelin käyttää D700:sta ;/) Jos se ajaisi tuon asian?
Vs: Mikä valotusmittari? Mikset osta samantien vähän parempaa, kun ei esim. uusi L-308s:kään paljoa yli 100 euron maksa.