No ensimmäistä kertaa töpeksin ja yksi kamera otti vähän kolhua. Ei onneksi luultavasti rahakas remontti, mutta samalla tuli kyseltyä korvauksia vakuutuksistani. Sekä kahdesta erillisestä matkavakuutuksesta että kotivakuutuksesta. korvauksen arvo on -140% Eli ikäänkuin joutuisin maksamaan vakuutusyhtiölle... Kameroille, myös mekaanisille lasketaan ainakin kahdessa yhtiössä tavallinen optisen esineen -6% vuotuinen arvon alennus. Eli kaltaiselleni vanhemmalla kalustolla kuvaavalle vakuutukset eivät anna mitään. Lopulta kaikki matkatavaravakuutukset käyvät turhiksi, sillä käytännössä kameroiden jälkeen merkittävää arvotavaraa ei ole kuin rannekello. Pitkän puhelinrumban jälkeen selvisi että tarjolla on erillinen arvotavaravakuutus, joka kyllä korvaa kaiken iästä riippumatta. Hintaa kuitenkin on, jos vakuutettavan kaluston yhteisarvo on esimerkiksi 5000€, silloin vuotuinen vakuutusmaksu on 160€. Oletteko päätyneet vastaavan vakuutuksen hankintaan vai onko jollakin yhtiöllä joku huokeampi vakuutus tarjolla? Ennen oli vielä erikseen koje/kameravakuutus, mutta nykyään kameroiden tultua digeiksi kaikki kamerat lasketaan elektroniikaksi ja sitä myötä tuo kojevakuutus näyttää kadonneen.
Vs: Mikä vakuutus kattaa kuvauskaluston? Lainaan törkeästi itseäni toisesta ketjusta: [QUOTE> [/QUOTE]
Vs: Mikä vakuutus kattaa kuvauskaluston? Ömh, minulle on mielestäni useammasta yhtiöstä lupailtu että jos vehje korjataan (vrt. korvataan uudella) niin mitään ikävähennyksiä ei tule (tilille tuleva raha = korjauskulut - omavastuu). Eli tuon perusteella antanevat sentään jotain, ne vakuutukset. Voin olla kyllä väärässäkin, usein olen.
Vs: Mikä vakuutus kattaa kuvauskaluston? Kyllä mullakin oli se käsitys vakuutusta ottaessa että 3000 euroon saakka korvataan ihan sellaisenaan (aivan kuten Riksarst kirjoitti Veritaksesta). Ilmeisesti tässä on taas joku "lue pienellä painettu teksti joka on ylösalaisin kääntöpuollella" -juttu takana. Kunhan selviän kotiin niin käyn läpi vakuutus-sopimuksen vielä... Ehkä nuo virkailijat eivät ole aina perillä kaikesta.
Vs: Mikä vakuutus kattaa kuvauskaluston? Aktian vakuutus ehtoja ei ole netistä saatavana http://www.aktiavahinkovakuutus.fi/tuotteet/kodin_vakuutukset/aktia_kotivakuutus/fi_FI/skador_fi/ Lainaus lähetteestä: http://www.aktiavahinkovakuutus.fi/tuotteet/kodin_vakuutukset/aktia_kotivakuutus/fi_FI/nyaformaner_fi/ "Nostamatta vakuutusmaksuja olemme muuttaneet vakuutusehdot asiakkaan eduksi muun muassa seuraavilla kohdilla: - Palo- ja myrskyvahingot tehdasrakenteiselle laiturille sisältyvät 1 000 euroon saakka - Yksittäiset esineet, arvoesineet ja kokoelmat sisältyvät 10 000 euroon saakka - Palo- ja varkausvahingot veneelle (max 20 hv) sisältyvät yhteensä 4 250 euroon saakka - Kun omaisuus on vakuutettu suojatason 3 tai 4 mukaan, korvataan matkapuhelimet ja niiden lisälaitteet myös jos vahingon syynä on se, että ne ovat joutuneet kosketukseen nesteen kanssa - Kun omaisuus on vakuutettu suojatason 3 tai 4 mukaan korvataan ulkosalla olevien tavanomaisten puutarhakalusteiden ja -koristeiden sekä ulkogrillien varkaudet Suojataso 4 – paras vaihtoehto Kun valitset suojatason 4 irtaimistollesi, saat kotivakuutuksen joka kattaa jopa: - Unohtunut omaisuus 3 000 euroon saakka, jos esine on kadonnut, kadotettu tai unohtunut - Poissavakuutus, joka on voimassa kaikkialla maailmassa 3 kuukautta 10%:iin irtaimiston vakuutusmäärästä - Uusarvovakuutus sisältyy automaattisesti (ikävähennys vasta 6 vuoden jälkeen) - Aurinkolasit ja silmälasikehykset korvataan ilman enimmäiskorvausmäärä - Asumiskustannuksia kosteusvahinkosaneerauksen aikana Matkavakuutus (lisäturva): - Jos matkasi pitenee sairaalahoidon vuoksi korvataan majoituskustannukset sekä paluumatkan kustannukset myös yhdelle läheiselle henkilölle joka on ollut mukana matkalla - Mikäli olet matkalla saanut vakavan sairauden tai olet loukkaantunut vakavasti, korvataan lähiomaisen matka- ja majoituskustannukset matkakohteeseen - Majoituskustannukset korvataan 50% asti (korkeintaan 2 vuorokautta) kun meno- tai paluulento viivästyy lakon tai pommiuhkauksen johdosta
Vs: Mikä vakuutus kattaa kuvauskaluston? Kävin läpi vakuutuspaperit kunnolla. Ihan samanlaista vaikuttaa tuon Aktian kanssa olevan. Se tärkeä seikka on se, että muualla kuin arvoesinevakuutuksessa sanotaan että ikävähennys on 6% vuodessa optisilta välineiltä (kameratkin). Alkaen olikohan se 3. käyttövuodesta. Ei siis kata kotivakuutus eikä matkatavaravakuutus muita kuin digipokkarin... Unohdusvakuutuskin on, mutta jälleen... Se ikävähennys :S
Vs: Mikä vakuutus kattaa kuvauskaluston? Ellei maailma ole kovasti muuttunut, saa ainakin joistain vakuutusyhtyistä koje/laitevakuutuksen joka kattaa esim valokuvausvarustusta. Kun matkustelin paljon -80 ja -90-luvulla Euroopassa oli minulla kojevakuutus Tapiolasta. Vakuutusmaksu oli silloin 2% vakuutussummasta. Vakuutus edellutti että vakuutusyhtiolle toimitti lista laitteista tunnistetietoineen ja jälleenhankinta-arvoineen. Vakuutuksessa ei kai ollut omavastuuta? (en muista enää tarkkaan).
Vs: Mikä vakuutus kattaa kuvauskaluston? Jeps, tuo tunnetaan nykyään yleensä arvoesinevakuutus-nimikkeellä. Ainakaan en ole törmännyt enään noihin kojevakuutuksiin Omavastuuta ei ole, mutta hinta jonka sain esimerkkinä, 5000€ arvoisesta kalustosta 160€/vuosi on kyllä aika paljon. Tai kaikkihan on suhteellista, kyllähän sitä moottoripyörästä on paljon isompia vakuutuksia makseltu. Vaan kuinka suuri riski sitten on menettää kalustoa reissussa? Nyt tapahtui ensihaaveri ja selvisi ettei vakuutus enään katakaan vanhoja kameroita vaikka olin siinä luulossa. Ilmeisesti siksi koska vakuutusta ottaessa varmistin että se tosiaan kattaa hyvin kamerakaluston (oli se 3000€ raja), mutta silloin ei ollut ikävähennystä kameroille toisin kun näköjään nyt. Ilmeisesti kameroiden digiytyminen on tuonut muutoksia vakuutusehtoihin (ne rinnastetaan about tietokoneisiin vaikka olisi kuinka mekaaninen kamera) enkä ole noita muutoksia huomannut....
Vs: Mikä vakuutus kattaa kuvauskaluston? Jos vakuutusta myytäessä on luvattu että vakuutus korvaa kamerat ilman ikävähennystä, niin siitä on parasta pitää kiinni. Myyntipuheet menevät periaatteessa ehtojen ohi, mikäli näiltä osin ehtoja ei ole kirjallisesti muutettu. Eli jos aikaisemmin vakuutusehdoissa on ollut ikävähennys, niin periaatteessa voit vaatia vakuutusyhtiötä korvaamaan jos myyntitilanteessa on sanottu että ikävähennystä ei ole. Eri asia meneekö läpi, koska paskiaiset tulevat todennäköisesti kiistämään kaiken. Mutta saavatpa ainakin juosta ja selvitellä asioita. Itse tässä juoksutin syksyllä pari kuukautta vakuutusyhtiötä tällä perusteella. Eiväthän ne mitään korvanneet, mutta olen lähes 100% varma, että asian selvittämisessä paloi enemmän rahaa kun mitä korvaussumma olisi ollut. Se olikin periaatekysymys. Käytännössä jos olisimme vieneet asian oikeuteen, olisimme olleet vahvoilla, koska kyseinen vakuutusvirkailija ei väittänyt edes vastaan ettei olisi kertonut asiaa kuten me kerroimme. Mutta muutaman tonnin takia ei viitsinyt ottaa riskiä, että joutuu maksamaan oikeudenkäyntikulut... Tästä viisastuneena vaihdoin vakuutusyhtiötä samaan, jossa firmamme vakuutukset ovat. Jos tulee vittuilua vakuutusyhtiön taholta, niin sitten vaihtuu myös firman vakuutukset... Kirpasee edes pikkasen enemmän, kun joku pieni korvaussumma.
Vs: Mikä vakuutus kattaa kuvauskaluston? Varmasti paloi, mutta se ei näy missään raporteissa tai tilinpäätöksissä (maksettuna korvauksena) Oikeusturvavakuutus? Itse kävin juuri oikeutta vakuutus yhtiötä vastaan ja kuluni maksoi oikeusturvavakuutus, joka oli samasta yhtiöstä jota vastaaja edusti.
Vs: Mikä vakuutus kattaa kuvauskaluston? Tarkennetaan sen verran, että vanhassa vakuutuksessa tapahtui tuo muutos enkä sitä silloin huomannut, sitten kun kilpailutin uuteen vakuutukseen toisessa yhtiössä niin katsoin että sain laajemman turvan. Vaan en voi 100% varmuudella enää sanoa että lupasiko myyjä täyden korvauksen kameroista. Sen muistan kyllä, että kameroista keskustelimme ja rajasumma 3000€ nousi eteen mm. matkan kohdalla korvattavasta kamerakalustosta. Ja muistan kyllä sanoneeni että kamerani ovat vanhoja... Jos tuolloin olisi ollut puhe ikävähennyksestä niin en olisi vaihtanut nykyiseen vakuutukseen. No selvää kuitenkin on, etteivät nykyiset vakuutukset kata kameroita millään tavalla kodin tai matkan osalta joten jotakin on tehtävä... Täällä varmaan on hyvin monellakin paljon arvokkaammat kuvausromppeet kuin minulla, joten olen yllättynyt siitä kuinka vähän asiaa on kommentoitu. Ilmeisesti vakuutuksia ei juuri käytetä? Tai sitten kallis kalusto on niin uutta ettei ikävähennys pure?
Vs: Mikä vakuutus kattaa kuvauskaluston? Mulla on ainakin Lähivakuutuksesta ammatti/kotivakuutus samassa ja se korvaa 5000 euroon asti rikkoutuneen tai varastetun omaisuuden täydestä arvostaan. Miinuksena tuossa on, että autossa säilytettyyn sovelletaan 1000 euron rajaa ja hotellissa tms. säilytettyä omaisuutta ei korvata. Lisämaksulla tuota saa korotettua. Kiinteä omaisuus on sitten tietysti omissa summissaan. Lisämaksu on vaan aika korkea, joten uhkapelillä mennään kun repussa on reilun kymppitonnin kuvauskamat. Mutta pitää vaan olla tarkempi ja tuskin nyt kuitenkaan kaikki tavarat kerralla hajoaa. (kuuluisat viimeiset sanat)
Vs: Mikä vakuutus kattaa kuvauskaluston? Mä oon pohtinut soittimissa tuota samaa hommaa ja olen vertaillut eri käytänteitä. Hinnat ja ehdot muuttuvat ainakin soittimien kohdalla huomattavasti, kun ne ovat ammattikäytössä. Hinnat pilviin ja korvattavat tilanteet minimiin. Usein soittajien parissa vakuutetaan soitin mahdollisen hajoamisen korjauksen hinnan arvosta. Jos esim. viulu halkeaa ja se korjataaan osaavalla ammattilaisella, korjaus maksaa vaikkapa 1500-2000 euroa. Monet vakuuttavat soittimen tästä hinnasta, koska harvoin sitä jättää soittimeensa vartioimatta, oikeastaan ei koskaan. Kameroista en tiedä, niiden korjausta ei vakuutus liene korvaa? Itse otan kyllä aina kameralaukun mukaan, vaikka menisin huoltamolla kahville, en koskaan jätä autoon. T Jukka
Vs: Mikä vakuutus kattaa kuvauskaluston? Pitääkö ne kerralla sinne yhtiöön ilmoittaa? Jos vakuutus arvo raja on 5t€ ja kamat 10t€, niin tekee kaksi tai kolme ilmoitusta eri viikoille tai kuukausille, johan riittää rajat... Laillista tuskin, mutta järkevää Sillä rahalla saa jo uusia tärykalvojen rikkojia Juuri tuo auto on kinkkisempiä kysymyksiä, en ymmärrä miten pihaan pysäköity auto eroaa vieressä olevasta omakotitalosta? Mielestäni ei mitenkään. Moneen taloon on helpompi murtautua kuin autoon, sillä monissa autoissa on lasirikko yms. hälyt, joita ei varmaan monellakaan kotona ole... Yhtä helposti ne kamat lähtee olkkarin ikkunasta kuin autosta. Ne on niin proo ja guru tasoa, et ne ei tartte vakuutuksia, hilloa on taskut täynnä ja koko ajan rojalteja tippuu taskuun ;D
Vs: Mikä vakuutus kattaa kuvauskaluston? On sellainen vieläkin, tosin uusia ei enää saa. Vanhoistakin yrittävät päästä eroon kieltämällä vakuutussumman muutokset. Kalustoa sentään voi vaihdella, kunhan yhteisarvo ei muutu. Omavastuu on 50 e.
Vs: Mikä vakuutus kattaa kuvauskaluston? Siltä yhdeltä tytöltähän jäi sporaan se pankilta lainassa ollut stradivaari, mitenkähän tuon vakuutuskäytäntö oli. Se taidettiin kyllä saada takaisin.
Vs: Mikä vakuutus kattaa kuvauskaluston? Muistan jutun, no eihän tuo ole ongelma: Menee läheiseen soitin kauppaan ja ostaa uuden, vaikka sähkötoimisen. Sen arvo on kuitenkin huomattavasti korkeampi kuin jonkun muinaisjäänteen jonka uudelleen hankinta arvo on negatiivinen, jos huomioidaan ikävähennykset.
Vs: Mikä vakuutus kattaa kuvauskaluston? ennemmin voidaan puhua ikälisäyksistä soittimien kohdalla. Muutaman millin sellainen stadivaari maksaa. T Jukka
Vs: Mikä vakuutus kattaa kuvauskaluston? Ei sellainen sellaista käsitettä kuin ikälisäys ole olemassakaan. Myöskään laho muinaisjäänne mitään maksa, joskus sen on saanut hankittua "leipäpalalla". Paskapuhetta että olisi olemassa "arvo"soittimia, yhtä arvottoia ne on. Jos uusi viulu tai torvi maksaa tonnin, niin 150 vuotta vanha viulu tai torvi maksaa korkeitaan saman. Ei tuotteiden hinnat vanhetessaan nouse. (tämä on taas niitä asioita joista ei edes kannata yrittää "keskustella" mun kanssa. Yllä olen kirjoittanut totuuden ja se ei siitä muutu) Ainoa positiivinen seikka tässä on "tyttö viulisti" Palataas aiheeseen: Ne vakuutusehdot kannattaa lukea tarkkaan, riippumatta siitä mitä se vakuutusmyyjä sanoo. Vakuutusyhtiö vetoaa AINA ehtoihinsa ja siinä on turha yrittää rimpuilla "se sano mulle silloin niin", tämä ei tule pitämään oikeudessa. Jos myyjä lupaa jotain ehdoista poikkeavaa, pitää asiasta mainita vakuutuskirjaan. Lisäksi on hyvä tarkastaa että myyjällä on valtuudet poiketa ehdoista.
Vs: Mikä vakuutus kattaa kuvauskaluston? Otsikon kysymys kuuluu asioihin, jotka selviävät nettifoorumeita paremmin muista lähteistä. Esim. vakuutusyhtiön ehdoista. Työvälineisiin sovelletaan tuota jo edellä mainittua 2% maksua ainakin IFillä, josta minun vakuutukseni on. Sillä hinnalla se sitten on voimassa kaikkialla maapallolla. Myös autossa. Näkemysasia, onko 200 euroa paljon 10 000 eukun kaluston vakuuttamisesta vai ei. Ehdot sinänsä ovat hiukan koomiset, koskapa ne ovat samat kuin millä hyvänsä työvälinellä, esim. kaivinkoneella. Suohon uppoamista ei korvata - kysyin sitä virkailijalta erikseen, ja vastauksena oli naureskelua. Väitti, että suohon uponneen kameran nostokulut eivät ole niin suuret, että ylittäisivät omavastuun. Asiasta en ole ihan niin varma, luontokuvaajien kannattaa lukea ehdot tarkkaan.