Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kodak Ektar 4x5

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Polyfemos, 12 Toukokuu 2010.

1. Polyfemos

Polyfemos Member

137
    4
    18
    Sain juuri tiedon, että UPS:n setä oli tuonut ensimmäiset paketit Kodak Ektarin neljävitosta kotijääkaappiin. Kun vielä aurinkokin paistaa ja kelit on lämpiämään päin niin kohta pääsee palkilla räiskimään. Näytepala tulee tänne hämmästeltäväksi kunhan valotus-kehitys-skannaus on hoidettu kunnialla loppuun!

2. timpppa

timpppa Member

102
    1
    18
    Vs: Kodak Ektar 4x5

Pitää itsekin tilata. Ostitko macolta vai mistä?

3. AmK76

AmK76

197
    0
    0

ja mitä maksoi?

4. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63
    .

.

5. Vs: Kodak Ektar 4x5

macodirectissä Ektar 4X5 10 lehteä maksaa €40.50, Portra 160NC 4X5 10 lehteä € 32,- jenkeissä Freestylessä 10 lehteä Ektar 4X5 on US$ 24,99  eli sakut pitää sikahintaa Kodak tuotteilla, koska Freestyle ei postita eurooppaan, kuten ei TRI-X:ääkään.. multa sitä kohta saa, mutta en osaa sanoa hintaa vielä, 135/36 ja 120 Ektaria on jo hyllyssä...

6. Vs: Kodak Ektar 4x5

jenkkipuoti Ohiossa juu kauppaa 24,95 + 15 dollaria postitusta  se tekee $ 41,99, no ei se ihan halpaa sekään ole.

7. AmK76

AmK76

197
    0
    0

siis liki 5e lehti? Ja kiitos kreikkalaisten venkuloiden on eurokin ottanut osumaa ihan huolella.. Jään venttaamaan sitä näytepalaa, kinarina kuvannu muutaman rullan, ja hyvältä on näyttäny. rakeetonta ja lempeästi kylläistä

Anders

8. timpppa

timpppa Member

102
    1
    18

120 ja 135 koossa olen kuvannut. Mitä niitä olen skannaillut niin nättiä on.
    Vedoksia en ole vielä ehtinyt niistä tekemään. 4x5 houkuttaa kyllä. Vielä kun ehtis modaamaan tuon Polaroid 110b:n 4x5":lle.. :D

9. Polyfemos

Polyfemos Member

137
    4
    18

Tässä Ektar-laakafilmille otettu koekuva ja suurennos yksityiskohdasta.
    Objektiivi: Sironar-N 210mm
    Skanneri: Epson V750 + parannetut pidikkeet

Laiskuus ja kiire voitti: otin kuvan vähimmällä vaivalla työhuoneen oven edestä, joten eipä kuvasta tullut kovin hääppöistä (missään suhteessa). Nega tuli kehityksestä vähän kippurassa :(

Ainoa juttu, jonka katson itse saaneeni selville on, että Silverfastin Kodak Ektar profiili näyttäisi toimivan kohtuullisen hyvin. Samaa tavaraahan on tullut käytettyä rullafilminä jo jonkin aikaa. Eiköhän tällä filmillä kutenkin saada kesäkuussa alkavan projektiin kuvat talteen!

Ostin filmin Manhattanin ortodoksijuutalaisilta netin kautta. Hinnaksi tulee 3-4 e / laaki + kehitys eli holtittomat lannelaukaukset jää kyllä tällä filmillä tekemättä. Aiemmat laakakuvat olen ottanut Fujin Pro S 160 filmille. Mitään kvanttihypyn kaltaista parannusta en näiden kahden filmin välillä havainnut, mutta pitäisi kai omistaa rumpuskanneri sen havaitakseen. Annan filmille vielä mahdollisuuden yllättää iloisesti tositoimissa ...

10. Vs: Kodak Ektar 4x5

vähän on kipeen sinistä, kokeiles jonkun muun filkan profiilia.

11. AmK76

AmK76

197
    0
    0

Autocolor Photarissakin tekee oikeammat sävyt, kokeilin pikaisesti. optisesti vedostaessa olen ollut huomaavinani hienoista varjojen painumista syaanin suuntaan, tässä on aikas magentaa mun näytöllä

Anders

edit: aika pitkälle miten mä olen skannailut, aika pitkä selostus ja enklanniks.

Lyhyesti: skanna positiivina/rgb/16bit/ tiff --> Photoshopissa loput

http://figitalrevolution.files.wordpres ... 300875.mp3"]http://figitalrevolution.files.wordpress.com/2009/05/ds300875.mp3

12. timpppa

timpppa Member

102
    1
    18
  13. Vs: Kodak Ektar 4x5

Minusta Ektar käyttäytyy pitkälle samalla tavalla kuin Portra 160 NC kun se valotetaan (perinteiseen värinegatapaan) varjojen mukaan. Kirkkaallakin ilmalla se kestää hyvin "ylivalotusta" sellaisessa määrissä, joka dian kyseessä ollen olisi pilannut kuvan. Lopputulos hieman pastellisävyinen ja loivahko. eli sen sävyinen ja oloinen, joka voi hyvin vaikuttaa vieraalta ja hailealta nykyiseen digivärimaailmaan kasvaneelle.