Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mikä telejatke?

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana TeeVee, 6 Huhtikuu 2005.

1. TeeVee

TeeVee

45
    0
    0
    Kokeillaanpas minkälaisia vastauksia tämä uutukainen saitti tarjoaa..
    Olen hankkimassa 1.4x-telejatketta. Jatke tulisi olemaan Canoneitten välissä, joten onko ainoa oikea (hyvä, paras) vaihtoehto tuo Canonin oma jatke?
    Tällä hetkellä telepäässä ei ole kuin 70-2004L, mutta eikös Hopeakuulan Af vielä pelitä suurimmalla aukolla tuon jatkeen kera?
    Käytettynähän tuo houkuttelisi, mut tarjonnan osalta on melko hiljaista.
    No sitten vaan antakaa palaa asijan tuntijjat!

2. Ainakin valmistajat suosittelevat käytettäväksi omia telejatkeitaan (tietenkin). Lisäksi omistamani National Geographicin valokuvausoppaassa varoitetaan varsin tiukkaan sävyyn käyttämästä muita kuin linssin valmistajan telejatkeita. Hyvänkin linssin optinen suorituskyky on nimittäin mahdollista tuhota täysin kehnolla telejatkeella. Uskon että Canonin jatke on kallis, mutta varmasti joka pennin arvoinen. Eikä tässä ole kyse Canonin jumaloinnista ... mulla on käytössä Nikon.

3. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 723
    124
    63
    Hmmm... mulla on jossain arkistossa kamera-lehden testiartikkeli missä testattiin telejatkeita jonkun kwanonin L sarjan putken kanssa (70-200mm f2.8 L tai 135mm f2.0L, ei voi muistaa). Canonin omat telejatkeet tekivät parasta jälkeä, mutta ei Sigman jatkeet muistaakseni paljoa jäänyt laadussa jälkeen. Mutta sen muistan, että Canon oli paras, eli suosittelen investoimaan jos rahaa on tarpeeksi käytössä :)

4. Kuvasin pyynnöstä pari kuvaa niin, että 20D ja 70-200 2.8:n välissä oli ensin Tamron 1,4 ja sitten Canon 1,4.

Minusta erot olivat todella pieniä, mutta jokainen väärittelee itse laadun tarpeen. Kun onstin 500-millisen, ostin myös tuon Canonin palikan. Tamron 1,4, joka siis sopii fyysisesti mihin tahansa EOS/EF-putkiin, toisin kuin Canon ja Stigma, on komeroromuna.

5. TeeVee

TeeVee

45
    0
    0
    Toisaalta putken väri pysyisi Canonin jatkeella kokovaaleena..
    Mistähän tuon hommaisi? Käytettynä ei varmasti löydy, joten olisko se tuttu ja turvallinen Ac-foto sitten paras vaihtoehto.
    No, pitänee jatkaa pohdiskelua ostopaikan suhteen.
    Kiitokset vastanneille.

6. Kyllä noita usein on liikkeellä käytettynäkin, jos ei kova hoppu ole.

7. TeeVee

TeeVee

45
    0
    0
    Onkos Canonin I- ja II-mallin välilä käytännön eroja?

8. Lähinnä 2x:ssa on. 1.4x:ssakin pitäisi olla pienen pieni ero.

9. Itse kun noista etsin tietoa niin sain käsityksen että zoomiin telejatkeita ei kannattaisi ruuvailla, jos ei ole valmis hyväksymään nähtävissä olevaa laadun heikkenemistä.

10. Jokainen ylimääräinen linssi (oli sitten kyseessä lähilinssi tai telekonvertteri) kohteen ja kennon välillä periaatteessa heikentää kuvanlaatua. Hyvälaatuiseen linssiin liitetty laadukas 1.4x telekonvertteri ei vielä mainittavasti heikennä kuvanlaatua. Esimerkiksi allekirjoittaneen Sigma 100-300mm f4 + Sigma 1.4x on toiminut mainiosti. Toki pelkkä linssi tuottaa paremman kuvan, mutta ero on hiuksenhieno.

2x telekonvertteri on kuulemma täysin toinen juttu ... yleinen konsensus näyttäisi olevan, että sitä kannattaa käyttää vain kun on pakko (eli jos kuva jää muuten ottamatta). Lisäksi niitä tulisi käyttää vain prime-linssien tapauksessa. Primen kohdalla on kuitenkin mahdollisuus päästä varsin hyvään kuvanlaatuun. Olen nähnyt näytekuvia yhdistelmästä Sigma 300mm f2.8 + Sigma 2x. Ei toki täysin primen veroista, mutta erinomaisia kuvia on tuollakin yhdistelmällä mahdollisuus ottaa. Se on siis kätevä "köyhän miehen" 600mm f5.6.

11. spege

spege

77
    0
    0
    II-sarjan jatkeet kuulemma piirtävät aavistuksen paremmin kuin vanhat mallit. Niissä on myös kumitiivisteet, kuten uusissa EF L-objektiiveissa ja EOS-1D-sarjan rungoissa.

Lisäksi Canonin II-sarjan 2-x ja 1,4-x jatkeen voi laittaa peräkkäin, mikä ei onnistu vanhoilla jatkeilla > linssit ottavat toisiinsa kiinni. Tosin tällainen kahden huipputelejatkeenkin yhtäaikainen käyttö on suositeltavaa vain kaikkein korkealaatuisimmissa objektiiveissa, kuten EF 300/2,8 tai 400/2,8 L IS.

Olen nähnyt 400-millisellä ja 1,4-x II + 2-x II-yhdistelmällä otettuja kuvia, ei mitään moittimista piirrossa. Mutta ei kannata varmasti kokeilla jonkun zoomin (esim. 70-200L) kanssa. :)

12. JPu

JPu Well-Known Member

5 441
    189
    63
    1. Kumitiivistettä ei ole kameroissa, vain osassa objektiiveistä ja noissa jatkeissa joista kirjoitit. Kameran päässä on vain sileä metalli jota vasten tiiviste puristuu..

2. Samaa mieltä, ei taatusti toimi tuossa objektiivissa, ja varauksin noissa muissakaan, eli kirkas päivä ja sitä kautta mahdollisuus himmentää aukko tai mielummin kaksi.