Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mikä tele canonille?

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Maiju, 24 Heinäkuu 2011.

  1. Maiju

    Maiju

    24
    0
    0
    Olen aloittanut valo- ja videokuvailun uudella 7Dllä ja olen matkalla Ähtärin eläinpuistoon kuvaileen, joten tarvisin kipeästi teleobjektiivia. Omistan jo hyvän mutta pirun painavan 24-70mm f/2.8 linssin mutta se ei yltä niin pitkälle kuin haluaisin. Liikenisikö täältä siis suositteluja?

    Olen miettinyt seuraavia:

    Canon 100-400 f/4.5-5.6
    Canon 70-200 f/2.8 tai f/4 (IS tai ilman)
    Kiinteä canon 300mm

    Olen kuullu Tamronistakin, mutta minulla täysin tuntematon merkki.

    Budjettini liikkuu 1000 tietämillä ja olisi tärkeä saada kenties joskus extenderi liitettyä linssiin.

    Olen matkustamassa ensivuonna itään maisemien perään ja muutenkin pääsääntöisesti otan miljöökuvia.
     
  2. jpp2

    jpp2 Active Member

    2 522
    2
    38
    Vs: Mikä tele canonille?

    Jos haluat jatkeen täytynee hankkia f/2.8, mikäli et niin 70-200f/4L on hyvän linssin maineessa.
    Vakaajamallinen 70-200f/4 IS L nostaa hintaa ja ilmeisesti jopa hieman heikentää piirtoa, mutta
    siis sisältää vakaajan, jolla on nimenomaan telepäässä merkitystä, hyvä linssi sekin.

    70-200f/2.8 L ilman vakaajaa taitaa olla parhaasta päästä piirron suhteen Canonin zoom-linsseistä.
    Tamronin vastaavassa on mahtava piirto ja bokeh, mutta tarkennus välttävä, kokemusta on.
    Sigmallakin on vastaava vakaajalla, mutta siinä hintaluokassa on jo Canonkin vaihtoehto.

    Itselläni on 7D ja mielestäni se on 18Mp croppikennoisena (pienet pikselit) erityisen vaativa linssien suhteen.
    Minulla on käytössä 70-200f/2.8 IS L, sen saatat löytää käytettynä budjettisi ylärajalla.
    Yleishyvä linssi, uudempi aavistuksen parempi, mutta hinta nousee tuplaksi.

    Ehkä harkitsisin tuota 70-200f/4 sillä se on kevyt, edullinen ja terävä. Jalusta sitten
    hoitamaan ääritilanteiden vakaajan virkaa. Loput rahat sitten säästöön laajakanttia 10-20mm
    varten jos kerran maisemaa ja miljöötä tykkäät kuvata. Jos liikettä kuvaat niin sitten valovoimaan
    joutunee panostamaan. Kannattaa käydä liikkeessä jossa on ko. vehkeitä ja pyytää esittelyä
    ja jopa kokeilla omassa rungossa jos antavat. Nuo 2.8 ovat esim. melkoisia halkoja.
     
  3. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    3
    38
    Vs: Mikä tele canonille?

    Ovat tykänneet tuosta Sigman 70-200 f/2.8, mutta itse en ole kokeillut. Halvempi se on kivast.

    Itsellä on 70-200 f/4 L vakaajalla ja olen kyllä ehkä kaivannut 2.8... ainakin ennen kuin opin tuolla kuvaamaan. Canonin 2.8 on sitten jytkympi pötky. Tuota f/4 kantelee vielä ihan kivasti. Siis f4 puhun vakaajamallista, itsellä oli joskus sellainen vanha ja halpa 70-210 f4 joka oli ihanan muovinen kevyt ja halpa ja musta kantaa mukana, mutta hämärässä alkoi kaikki heilahtaa, tosin en silloin oikein säädöistä tajunnut niin paljoa.

    Sigman 10-20 oli kiva ja teki hyvää kuvaa. Mielenhäiriössä myin pois ja halvalla.
     
  4. Maiju

    Maiju

    24
    0
    0
    Vs: Mikä tele canonille?

    Kiitos näistä!

    Tuon f4 olisi totta tosiaan kelpohintainen. En tiennyt sen hyvästä piirrosta kuitenkaan. Saako tätä IS:nä?
    Nuo painot ovat kyllä mun sieville naiskätösille liikaa. Tuo 24-70 tekee jo pahaa.
    Harmi tuo extender kuitenkin.

    Menen katseleen jos verkkokaupasta tai rajalassa sais hiplailla ja tunnustella tuota 4 ja 2.8 tutustua eroihin.
    Tosta sigmasta en tiedä mutta otan selvää!

    Tuo laajis minulla jo onkin ja sitä onkin jo kulutettu :)

    Täällä varmaan sääntöjen vastaista kysyä hyvää salamalaitetta? 430 II on ainoa jota olen harkinnut. Voisin loput budjetista kuluttaa hyvään salamaan.
     
  5. Henna

    Henna

    510
    0
    0
    Vs: Mikä tele canonille?

    Suosittelen erittäin lämpimästä L-sarjan 70-200mm f4 tai 2.8.
     
  6. Maiju

    Maiju

    24
    0
    0
    Vs: Mikä tele canonille?

    Hei osaisko joku kertoa kuinka monen metrin päähän tuo 200mm ylettyy?
     
  7. RB

    RB Well-Known Member

    9 292
    1 207
    113
    Vs: Mikä tele canonille?

    Mulla on EF 70-200/2,8 L IS. Tyytyväinen oon, enkä vaihtaisi kuin korkeintaan samaisen kakkosversioon.
    Sigma 70-200/2,8 oli pari kuukautta lainassa, mutta en semmosta huolisi. Tarkensi kuinka sattuu eri rungoissa, eikä siinä ollut vakaajaa. Paljon niissä on ollut vikojakin, jatkuvasti jotkut ovat niitä huollattaneet.

    200 millinen ylettyy äärettömään niinkuin muutkin optiikat.
     
  8. Maiju

    Maiju

    24
    0
    0
    Vs: Mikä tele canonille?

    Huomenna käyn nyplää noita f4 ja 2.8 (ei ISsejä). 2.8 taidan tyytyä mutta täytyy laittaa enemmän rahaa likoon. Extenderin liittämistä haikailen.
     
  9. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Mikä tele canonille?

    Ajattelisin kyllä, että kuvakulmaltaan noin kapeassa objektiivissa vakaaja on pop. En kuvaa Canonilla, mutta jos kuvaisin niin ottaisin omaan sekalaiseen ja liikkuvaan ulkokäyttöön joko 4/70-400 millisen vakaajalla tai sen laadukkaan noin 1000e hintaisen 70-300 millisen, mistä tässä ei vielä ole ollut puhetta. Ehkäpä tuo 70-300mm menisi loppupeleissä ykkössijalle...