Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Nikon F3HP vs. FM3a

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana sahe69, 13 Marraskuu 2010.

1. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48
    Kommentteja puolesta ja vastaan? Molempien mallien ominaisuudet (speksit) ovat kyllä tuttuja, mutta käytöstä ei ole kokemuksia.

2. keegan

keegan Well-Known Member

8 627
    1 535
    113
    Vs: Nikon F3HP vs. FM3a

Kokemusta FM3a:sta ei ole, mutta F3HP minulla on ja pidän siitä kovasti. Suuren suuri etsinkuva, hyvin jämäkkä ja luotettava, onhan tämä ammattikamera. Valotusmittarin painotus sopii ainakin minulle. Mahdollisuus vaihtaa etsimiä on hyvä plussa, itselläni on normaalin lisäksi kuiluetsin. E-bayssä näitä myydään huollettuinakin varsin kohtuulliseen hintaan.

3. Vs: Nikon F3HP vs. FM3a

F3 on painavampi ja tukevampi, ja HP-mallissa etsinkuva on pienenetty sopivaksi. Käyttöliittymä on minusta vähemmän hyvä, eikä salamitäsmäys ole häävi. Itse ottaisin ilman muuta tuon uudemman kameran

4. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

Fm3 on aika hienokin

5. keegan

keegan Well-Known Member

8 627
    1 535
    113

Etsinkuvako on HP-mallissa pienennetty? Sitä en tiennytkään (olen nikonistinä noviisi). No, verrattuna muihin kinorunkoihini digistä puhumattakaan on se silti huikean iso. Näin sitä oppii uutta.

6. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

En ole käyttänyt kumpaakaan, mutta ostaisin ehdottomasti fm2n kameran.
    Tosin en ole käyttänyt sitäkään.
    Niitä vain liikkuu edullisesti ja näyttävät hienolle.
    T Jukka

7. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Minä ostaisin FM3a:n. Nopea salamatäsmäys ja TTL-salama.

8. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

On siinä pieni ero. Lisäksi F3 ja F3HP:n ero on okulaarin koossa: HP-okulaari on kuin F4:ssä eli isompi.  FM3a:n okulaari lie sama kuin FM-sarjassa muutenkin eli kuin F3:ssa?  Tälläkin on oma vaikutuksensa siihen, että HP:n näkee laajemmin, mikä voi olla tärkeää varsinkin silmälasien kanssa.

F3: Standard Eye level Finder DE-2 Projects a 0.8X magnification with the 50mm lens set at infinity.

F3HP: High-Eyepoint Finder DE-3 The entire frame, including exposure information, is visible with the eye up to 25mm (approx. 1 inch) away from the eyepiece. 0.75X magnification with the 50mm lens focused at infinity.
    http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/nikonfinder/f3tof5.htm

FM3a: ... has a viewfinder magnification ratio of approx. 0.83x with 50-mm lens set to infinity. The original FM3a's instruction manual indicates the finder of FM3a has 0.82X magnification, but it has been rectified in a supplement as 0.83X which is marginally smaller than all previous FM models (includes the FE2) where all previous bodies provide a larger 0.86X magnification ratio. I didn't notice there is significant reduction inside the finder although I would still rather believe it remains similar to previous Nikon FM/FE series of models.
    http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonfmseries/fm3a/htmls/index4.htm

No joo, speksit oli tuttuja, mutta vielä 100% vs 93% etsinkuvan rajaus (F3HP vs FM3a)

F3HP oli hetken minulla kokeilussa. En ihan päässyt sinuiksi sen käsisäätöasetuksen valotusmittarin näytön kanssa. Automaattiasennossa häiritsi valotuksenlukitus, jonka olisi halunnut olevan esimerkiksi laukaisimessa tai peukalon alla. Kumpaankin olisi kai voinut tottuakin, mutta kun pohjalla oli vanhat tottumukset niin parhaan rungon etsintä jatkui...  Muuten tuo olisi ollut täydellinen. Kunnollinen vaakasuuntainen rättisuljin (titaania sanovat) ja kameran tuntu ilman moottoriakin.

FM sarja on tuttu FM-2:n kautta. Hyvä valotusmittarin näyttö. Kiva moottorin kanssa = tasapainoinen näppärä paketti, yksi parhaista.

Tuntuma on kyllä ihan erilainen rungoilla itsenään. F3:n  luotettava titaaninen rättisuljin (ilmestyi alunperin Nikon mittaetsinrungossa 50-luvulla täysmekaanisena; myös F, F2) yhdessä rungon tukevuuden kanssa antaa miellyttävän laukaisutuntuman.  F3 on moottorin kanssa valtavan kokoinen kone.  F3HP:n tähyslaseja on parempi valikoima, mm. H-lasit.  (Ajattelin kokeilla H-lasia F2AS:sään - pitää irrottaa F3:n lasi kehyksestään ja kiinnittää se F2 kehykseen.)

(mir.com sivut ovat jotenkin alhaalla.  Lainat poimin Googlen välimuistista.)

9. simos

simos Ylläpidon jäsen

8 444
    442
    83

F3HP, jos olisin ottamassa.

Kokemusta F3 rungosta molemmilla prismoilla, siis normi ja HP. HP on kiva kun ei tartte 'tiirailla'. Ja FM2 rungosta kans. Tuntus ettö tää FM3a on ristisiitos FM2 ja FE2 rungoista. Oikeinkin hyvä ja kevyt, mut F3 on edelleen todella jämy runko kuvaukseen.

Jos kaipailee salamakuvausjuttuja, niin sit toi uudempi.

10. Vs: Nikon F3HP vs. FM3a

Kahden F3HPn jälkeen en vertailisi näitä kahta. Toinen on työkalu toinen harrastukseen kiva laite. Kumpikaan ei ole optimaalinen omalta kannaltani tarkasteltuna. HP3 verrattain pitkä lyhin salamasynkka, paristoriippuvaisuus suljinaikojen suhteen ja selkeästi erilainen valonmittaus painotuksesta huolimatta verrattuna F tai F2 malleihin ovat seikkoja, jotka himmentävät sinänsä hienon kameran haluttavuutta. FM3A on lähes täydellinen, tuntuu (huom! siis. tuntuu) tärähtävän käsissä ja puuttuva peilin lukitus ovat ominaisuuksia, jotka puolestaan ovat sitä vastaan. Molemmillahan saa tasan yhtä hyviä kuvia - siitä ei varmaankaan ole kyse, vaan makuasioista ja näppituntumasta. nyt, kun vanhemmiten olen kyllästynyt rahtaamaan kilotolkulla kameroita, valitsisin FM3An ennen kaikkea sen pieneen kokoon pakatun erinomaisen mekaniikan takia.

11. Vs: Nikon F3HP vs. FM3a

Ovat eri ajatteluun perustuvia kameroita: F3HP on filmiajan  ammattilais runko, suunniteltu moottorilla laukaistavaksi ja pitkiä sarjoja. Takaisinkelaus myös moottorilla. painaa kuin synti! Hyvä pointti että himmennin aukko näkyy ikkunasta, jolloin voi haarukoida. Itse kuvasin aina täysin manuaaliasennossa...
    FM3 on "Täysamatööri runko" paljon ominaisuuksia joita amatööri arvostaa, mutta lauotaan ruutu kerrallaan. valotukset arpoo Nikonin  inssit...

12. Mirrored

23 779
    749
    113

Ensimmäistä voi ehkä perustella erityisen luotettavalla sulkimella, mutta aikalailla trollaa. Kumpaankin on suunniteltu Av-valotus ja haluttaessa moottoroitu filminsiirto (FM3a: pienikokoinen MD-12 3,2 kuvaa/sek). 

F3 toimii virran loppuessa vain 1/60 sek ajalla. Kai F3:n TTL-salamakin pitää tässä mainita, vaikka siihen ryhtyessä käytännön eroja taitaa tulla FM3a:n hyväksi?  Pyydettiin käyttökokemuksia eikä speksejä, mutta jotenkin ei kestä katsoa kun pelkästään tämän ketjun lukemalla saisi erikoisen käsityksen spekseistä.  :)

13. Mirrored

23 779
    749
    113

Tämä aihe tuntuu aika paljon historian haminalta ja melkeinpä nostalgialta ja siten toki myös innostavalta.  Henkilökohtaisesti jonkin verran petyin etsiessäni parasta runkoa Nikkorin manuaaliobjektiiveille. Tulin siihen tulokseen että pitäisi vielä F6 kokeilla, josko se olisi yhtä hyvä kuin Leica R9, mutta se mikä on jäänyt käteen Nikonilta on F2AS.  Ja F2A.  Kivana mahdollisuutena siinä on myös irrotettava paristo-osa moottorissa.

Kaikki paitsi F ja F6 ovat enemmän tai vähemmän tuttuja.

14. Vs: Nikon F3HP vs. FM3a

Sekä automatiikka että taysmanuaali + täysin mekaaninen (mm. seikka, joka F3sta puuttuu). Valotuksen olen arponut ihan itse.

15. Vs: Nikon F3HP vs. FM3a

Tuo FM3a on minusta ennemminkin FE-3, koska käyttöliittymä on FE-sarjasta, ja automatiikkakin. FM-sarja vain omaa paremman maineen, ollessaan täysmekaanisena myös fundfamentalisten mieleen. Ja mitä moottoreihin tulee niin saa sellaisen tuohonkin. Ja kätevämmän kuin F3:een.

16. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Eiköhän FM3a tehty lisäämällä FM2-malliin FE2:n elektroniikka ja käyttöliittymä, niinkuin joku jo sanoikin.  Kummallinen sekarotuinen.

Minulla on ollut molemmat, F3HP ja FM2.  Näistä F3 on HP etsimellä ihan unelma.  Ilman muuta se.  Ilman moottoria pieni ja kevyt, menee taskuun.  Moottori on iso ja painava, tai oikeastaan paristot painavat, 8 kpl AA.

F3 HP, ilman muuta tosiaan.  Kuitenkin, F2A on minusta vielä kivempi. Se on taas toinen juttu.

17. Vs: Nikon F3HP vs. FM3a

mulla on ollut f3 ja fe2.
    vaikka f3:lla kuvaminen oli veretseisauttava kokemus niin fe2 oli jotenkin pystyvämpi kuvantekokone. ottaisin tuon fm3a.

18. Mirrored

23 779
    749
    113

Kysymysasettelusta päätellen av-automatiikka on tärkeää.  Nämäkin rungot tuovat esiin sen problematiikan (puutteet mitä mainitsin edellä), mitä itse koin käsisäätöistä monipuolisempaa Nikonin runkoa valitessa. (Aiemmin eniten olen käyttänyt FM2 moottorilla ja Nikkormat runkoja) 

Etsinkuvan reunojen näkyvyyttä voi korostaa ehkä liikaakin. Itse olen käyttänyt silmälaseja, ohuita kylläkin ja pienillä linsseillä, mutta en ole kokenut mainittavaksi ongelmaksi 'tavallisia' etsimiä. Kun kehyksetkin ovat joustavat saranoiltaan myös ulospäin, kameraa tulee painettua ihan huomaamatta silmään niin että silmälasit ovat ihan vinossa ja linssi tosi syvällä silmäkuopassa.  Ei ongelmaa.  :)

mir.com heräsi eloon. Linkkejä yllä. FM3a:  Well, this time around, looks like it is not so lucky for the eyeglass wearer(s).

19. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36

Käyttämällä vitkakytkintä peili lukittuu ylös ja kuva piirtyy kauniisti noin kymmenen sekunnin kuluttua filmille.

Ja on tuo tosi kiva runko ollut. Ja tosi söpö.

20. kh

kh

41
    0
    0

FM3a selkeästi itsellä suosikki käyttökamera. Sama fiilis mielestäni kuin FE ja FE2 kameroissa..vain lisämausteita päälle.

F3:sta ei kokemuksia.

Varmaan jeesasi! )