Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mikä TC Nikon 80-200mm f2.8D ED AF:lle?

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana skv, 22 Helmikuu 2006.

1. skv

skv

38
    0
    0
    Mikä konvertteri kannattaisi ottaa Nikon 80-200mm f/2.8D ED AF putkelle? Jos olen oikein ymmärtänyt niin Nikonin omat TC-14E II yms. eivät sovellu tuolle vaan ne olisi vain AF-S ja AF-I putkille.

Kellään kokemuksia Kenko:n ja Tamron:n konverttereista?

2. Sontaa Kenkot, sun muut. Itse en ole vastaavassa putkessa käyttänyt koskaan telejatketta. Se on sellainen polttoväli, mihin ei moista tarvitse. Luulisin, että sulla ois pitemmän putken tarve, jos tuollaisia kyselet?

3. skv

skv

38
    0
    0
    Tottakai olisin ostanut pidemmän jos tarvitsisin sitä. 95% tapauksista en tarvi konvertteria, mutta sitten kun...

4. Optisesti tähän lasiin ei kannata tarjota 2x jatketta. 1,4x siis voisi tulla kyseeseen.

Nikonilla ei ole omaa konvertteria, joka säilyttäisi AF:n ja sähköiset kontaktit muiden kuin AF-S -lasien kanssa. Tosin nuo AF-S -konvertterit (TC-E:t) saa sopimaan fyysisesti ei-AF-S -linsseihin viilailemalla jollain tapaa niiden etubajonettia, siinä on joku tahallinen estosysteemi, mutten osaa kertoa miten homma tehdään. Enkä suosittele kokeilemaan. Tällaisen viilatun TC-E-konvertterin kanssa valonmittaus (matriisi ym) toimivat ilmeisesti ok, mutta AF ei tietenkään toimi.

Sopivan konvertterin valinta riippuu paitsi objektiivin versiosta (pummpu vai 2-otteen zoomi) myös rungosta.

Jos käytössäsi on pumppumalli, sen AF on tarpeeton jo sellaisenaankin saati konvertterin kanssa. Jos runkosi ymmärtää AI-linssejä, hankkisin Nikonin käsitarkenteisen TC-14B:n.

Jos taas käytät jotain runkoa, joka vaatii sähköiset kontaktit, tai omistat sen 80-200:n kahden otteen mallin, jossa AF on nopea, kokeilisin Kenkon Teleplus AF Pro 300 1.4x -jatketta. Itselläni on yhä tuo jatke; alunperin ostin sen 300/4:n ja F100:n väliin, mutta jos jätin 300:n kotiin, käytin sitä toisinaan tuossa kahden otteen 80-200/2.8:ssa. Nyt olen myynyt molemmat nuo linssit, mutta jatke on yhä tallella - voisin harkita siitä luopumista hieman myöhemmin keväällä. Sekä AF että valotus toimivat moitteetta ja optinen laatukin oli hyväksyttävä filmillä (300/4:n kanssa jopa erinomainen). ÄLÄ kuitenkaan osta kokeilematta ensin - yhteensopivuus Nikonin nykyvehkeiden kanssa on arpapeliä. Itse en aio enää riskeerata yhteensopivuutta, vaan pitäytyä siinä kalustossa, mitä Nikon katsoo sopivaksi valmistaa ja mihin rahat riittävät.

Summa summarum: Minun kokemukseni mukaan tuo Kenko toimii kahden otteen mallissa F100:n kanssa hyvin, muiden yhdistelmien osalta suosittelen varovaista kokeilua (omalla vastuulla).

Mikko

5. Tombb

Tombb

131
    0
    0
    P.o. Kenkon ja Tamronin. Kyllä nuo nimet taipuvat suomenkielessä ihan samalla tavalla kuin muutkin sanat.
    Terv. kielipoliizi