Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Mikä suodin digikennolle ja laadukkaalle optiikalle

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Jukkis71, 11 Lokakuu 2014.

  1. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Mikä suodin digikennolle ja laadukkaalle optiikalle

    Olen joskus miettinyt mitä täysin kirkas ja puhdaskin suora lasi objektiivin edessä vaikuttaa valon kulkuun ja tullut siihen tuloksen, että ilmeisesti sen suojalasin paksuuden verran valon suunta portaallistuu valon tullessa laajiksen reunalta kun taas akselinsuntaisesti tullessaan porrasta ei muodostu. Mites väärässä olen ja onko tuolla sivusta/reunalta tulevalla mahdollisella portaalisuudella vaikutusta kuvanlaatuun?
     
  2. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 372
    1 336
    113
    Vs: Mikä suodin digikennolle ja laadukkaalle optiikalle

    Katso ikkunasta ulos. Näyttääkö näkymä reunoilla epäselvemmältä tai vääristyneemmältä?
     
  3. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Mikä suodin digikennolle ja laadukkaalle optiikalle

    No varmasti näkyy, kun se näkyy aaltoilevana jo suoraan katsoessa kun siirtää katsettaan sivusuunnassa, eli ei ihan voi noin helposti tuota kyssäriä selvittää, ei ainakaan ikkunalasin kanssa.
    Toisaalta silmä kompensoi hurjasti näkymää, vaikkapa auton tuulilasin läpi katsoessa, ei siis mitään korrelaatiota suotimen vaikutuksille - minusta.
    Tilannetta voisi tarkastella ääriarvo asetelmalla eli lisätään suotimen paksuutta hurjasti, vaikuttaako vielä siltä, että ei vaikutusta, mutta jos on, niin sitten on vaikutusta myös suotimella vaikkakin tietysti hurjasti vähemmän.
     
  4. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Mikä suodin digikennolle ja laadukkaalle optiikalle

    Kauan sitten hankin kaikkiin silloisiin nikkoreihin + keskariobjektiiveihin B+W:n UV-suotimet suojaksi ja diafilmille turhaa sinisyyttä ja utua poistamaan.
    Ennenpitkää lopetin noiden käytön. Terävyyteen vaikutusta tietenkään ei ollut, joskus vastavalossa ehkä tuli jotain.
    Polaa ja etenkin filmin kanssa myös muita suotimia tulee käytettyä kuitenkin niin tiuhaan, että äkkiä UV (tai suojasuotimen) päällä on äkkiä monta uutta lasipintaa ja sen suojasuotimenkin jatkuva irroittelu ja vaihto eri suotimeen on hankalaa.

    Tietysti jos on tiedossa sadekuvausta, tyrskyä tms. Tulee joku suoja laitettua.
    Muuten nuo filtterit ovat lähinnä olleey pölyttymässä. Tyhjältä pöydältä nyt aloittaessa en enää ostaisi kuin yhden erikoisoloissa käytettäväksi. Tai kaksi, jos suodibkierteet heittävät paljon.
     
  5. Vs: Mikä suodin digikennolle ja laadukkaalle optiikalle

    Tuosta syystä ja muutenkin käytän pitempiä vastavalosuojia kuin valmistaja suosittaa. Eikä ole vinjetoinut...
    Tosin moni noista menee suoraan myös suotimen kierteisiin, joten tehollinen vvs:n pituus kyllä säilyy.
    Hankalampaa tämä ideologia on laajakulmaobjektiiveilla, mutta ainkin 24-millisellä (kino) on homma toiminut.

    Yksi tapa on käyttää alkuperäista vvs-mallia ja laittaa väliin 4-5 paksu suodatinkehä ilman lasia. Silloin saa pituutta lisää.
     
  6. Vs: Mikä suodin digikennolle ja laadukkaalle optiikalle

    Kai sitä voisi noinkin mittailla. Mun mielestä korkealuokainen suodian on aika lailla eri luokan tuote kuin ikkunalasi.
    Mm. pintojen etäisyyden suhteen toisten kanssa, lasilaadun osalta sekä tietenkin päällystyksien ansiosta.
     
  7. Vs: Mikä suodin digikennolle ja laadukkaalle optiikalle

    ton mä otan vähän enen kuolemaa ;-)
     
  8. Vs: Mikä suodin digikennolle ja laadukkaalle optiikalle

    B&W:n nanopinnoite ei vaikuta mitään heijastuksiin. Se on pelkästään likaa hylkivä suojakalvo lasin etupinnalla. Takapinnalla, josta heijastukset syntyvät ei ole kalvoa.

    Hyvä vastavalosuoja on paras objektiivin suoja sekä kolhuja, likaa että heijastuksia vastaan. Objektiivien etutulpat ja kaikki filtterit voi heittää roskikseen.
     
  9. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Mikä suodin digikennolle ja laadukkaalle optiikalle

    Niinhän sä luulet. Rajala on melko varmasti silloin kiinni. Me jotka on otettu se jo nyt ei tartte katua sitä.
     
  10. Vs: Mikä suodin digikennolle ja laadukkaalle optiikalle

    Nykykuvaajat alkaa ola liki tilannetta jossa paras suositus on putsata etulinssi keran  homeopaattisella vedellä. Se muistaa suojata linssin pintaa siitä eteenpäin, jos kuvaaja ei hylkää linssisuojaa. Jos kuvaaja hylkäää linssisuojan, liuos muistaa että kuvaajalla on pallo hukassa ;-)
     
  11. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Mikä suodin digikennolle ja laadukkaalle optiikalle

    No nyt se taas alkoi. "Vastavalosuoja on paras likaa vastaan" (hieman oikaisin lainausta). Itse käytän (en tosin kaikissa tilanteissa) tuollaista:

    http://www.hoyafilter.com/hoya/products/hdfilters/hdfilterprotector/

    Helppo putsata, ei levitä töhnää, kuten Pro-mallit.

    Olen näyttänyt ihmisille A2-printtejä, joista osa on kuvattu suotimen kanssa, osa ilman. Kukaan ei vielä tähän päivään mennessä ole osannut sanoa, missä on suodin, missä ei. Mieluummin pesen suotimen hanan alla reissulla ollessani, kuin uitan objektiivia etulinsseineen. T-paidan helma on myös osoittautunut hyväksi. Kaksi suodinta olen onnistunut halkaisemaan objektiivissa kiinni ollessaan. Eivät räjähtäneet, eivätkä rikkoneet etulinssiä, kuten Kuikuri monasti on pelotellut. En tästä sen enempää, tehkää miten haluatte. Heijastumissa en ole huomannut ratkaisevia eroja.

    Kapa
     
  12. hm

    hm Member

    215
    12
    18
    Vs: Mikä suodin digikennolle ja laadukkaalle optiikalle

    Ihan oikein päätelty. Objektiivin edessä oleva lasi hajoittaa vinosti tulevia säteitä väreihin, heikentää piirtoa ja vääristää perspektiiviä. Toisaalta tyypillisen suodattimen kahden millin paksuinen lasi saa aikaan niin pienen virheen, että poikkeamat ovat laajakulmaisellakin objektiivilla alle pikselin kokoisia kuvatasolla. Elävässä elämässä optisen ilmiön kohtaa selkeästi katsomalla viistoon akvaarion läpi. Myös ne, jotka ovat tarkkailleet maisemaa panssarivaunun periskooppiprisman läpi, ovat saattaneet kiinnittää asiaan huomiota.

    Joitakin suodattimiin liittyviä optisia asioita olen vuosien saatossa kirjoitellut.  Löytyvät, kun hakeutuu sivulta  Kirjoitelmia kirjoitelmiin: Optisia ilmiöitä, Suodattimien ominaisuuksien kokeilua ja UV-suodattimen tarpeellisuus.
     
  13. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Mikä suodin digikennolle ja laadukkaalle optiikalle

    Tuo UV-suodattimen tarpeellisuus olikin hyödyllinen lukea sen jälkeen kun oli ällistynyt Kapan linkin mallikuvista UV-suotimilla. Siis Sample Photography: http://www.hoyafilter.com/hoya/products/hdfilters/hdfilteruv/  &  http://www.hoyafilter.com/hoya/products/pro1digitalfilterseries/pro1duv/  (voisiko noin vahva vaikutus olla totta joissain olosuhteissa ja välineillä...)


    Kirjoitus tarkentaa hyvin sellaisia ylimalkaisempia mainintoja aiheesta kuin esimerkiksi "modernit objektiivit suodattavat itsessään UV-säteilyn". (Langford 80-luvun lopun painoksessa, ehkä sama jo aiemmissa.)
     
  14. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Mikä suodin digikennolle ja laadukkaalle optiikalle

    Nyt vasta katsoin noita mallikuvia ja ällistyin itsekin. Itse en käytä objektiivin edessä uv-suodinta, vaan pelkkää suojasuodinta. Olen sen huomannut monessa paikassa hyödylliseksi. Ehkä työnnän kameroitani sellaisiin paikkoihin, minne vitriinissä väliajalla vehkeitään säilyttävä ei uskaltautuisi niitä laittamaan.

    Kapa
     
  15. Vs: Mikä suodin digikennolle ja laadukkaalle optiikalle

    Mistäs lähtien takapinta on jäänyt pinnoittamatta?
     
  16. Dr.Jalopeno

    Dr.Jalopeno Well-Known Member

    1 522
    342
    83
    Vs: Mikä suodin digikennolle ja laadukkaalle optiikalle

    Tässä varmaan vaan siitä likaa hylkivästä nanopinnoitteesta kyse, muuten kyllä pinnoitteet molemmin puolin.
    Sama noissa Hoya HD suotimissa. Se HD pinnoite vaan toisella puolella. Huomaa jos molemmin puolin suotimen putsaa. HD pinnoitteen puolella luistaa mikrokuituliinakin ihan eri tavalla...
     
  17. villevee

    villevee Member

    154
    0
    16
    Vs: Mikä suodin digikennolle ja laadukkaalle optiikalle

    Nyt seuraa tositarina lauantailta. Olin kuvailemassa sisätiloissa. Tötterönä oli Panasonic 14mm (MFT). Takatelkkarissa näkyi outo täplä. Piti ihan tarkistaa, näkyikö myös kuvassa vai oliko mulla vain "peili likainen". Kyllähän se kuvassa näkyi.  Paljastui, että käyttämäni suojasuodatin heijasti kattolampun mukavasti kuvaan. Ilman suodatinta ei tuota täplää tule. Suodatin siis selvästi heikentää kuvanlaatua.

    Valitettavasti en voi verrata tätä Haida-merkkistä suodatinta mihinkään toiseen. Minulla ei ole mitään toista suodatinta 46mm:n kierteellä. Sopiva vastavalosuoja olisi varmasti myös ehkäissyt heijastuksen, mutta mistä sellaisenkin saisi. Vastavalosuojan kanssa ei tuo objektiivi enää mahdu taskuun, joten käytän jatkossakin suodaketta.

    Mutta alkuperäiseen kysymykseen: äänestän Heliopanin suodattimia. Niitä saa Suomestakin, ja linkki on jo tässä viestiketjussa.
     
  18. Vs: Mikä suodin digikennolle ja laadukkaalle optiikalle

    Mietin vaan miksi sä et käytä vastavalosuojaa kuvattaessa. Kuljetushan on eri juttu.
     
  19. Johannes

    Johannes Well-Known Member

    2 346
    302
    83
    Vs: Mikä suodin digikennolle ja laadukkaalle optiikalle

    Asahilla oli aikoinaan valikoimassa ghostless filter, jolla tuota ilmiötä ei esiinny, koska suotimen lasi on kupera.
     
  20. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Mikä suodin digikennolle ja laadukkaalle optiikalle

    Kun katsoo tuota Panan 14 millistä, niin huomaa, miten pieni halkaisijaltaa etulinssi on. Siihen kun lätkäsee suodakkeen, niin noinhan siinä todennäköisesti käy, jos ei käytä vv-suojaa. Ja jos ei sellainen ole käsillä, niin neuvokas kuvaaja ottaa toisen käden apuun ja peittää sillä sen sivulla olevan valopisteen katsoen samalla, ettei se käsi (eikä se outo täplä) näy siinä telkkarissa. Palkki-ihmiset käyttävät kasetin suojapeltiä, minä monesti mustakantista muistivihkoa siinä objektiivin lähistöllä. Kannattaa hyödyntää sitä toista taskua ja laittaa se vastavalosuoja sinne ja sitten kuvatessa kiinnittää siihen objektiivin nokalle.

    Olen monasti saanut noita outoja täpliä kuviini, värillisiäkin, vaikka en ole edes käyttänyt suodinta. Objektiiveina tosin vain puolentoista tonnin molemmin puolin maksavat Nikkorit. Nikkorit ovat siis selvästi huonoja objektiiveja.

    Kapa