Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mikä sukkaa Nikkor AF-S 50mm f:1,4 G:ssä?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana juhaa, 27 Kesäkuu 2009.

  1. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    MIhin porukat on tyytymättämiä tuossa opiskassa, kun niitä tuntuu olevan vähän joka saitilla myynnissä? Mitä ilmoja olen silmäillyt niin monet ei ole muutamaa kuukautta vanhempia. Jossain jopa mainittiin, että vaihtaa Stigman vastaavaan. Valistakaas tietämätöntä.
     
  2. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Mikä sukkaa Nikkor AF-S 50mm f:1,4 G:ssä?

    Höh?? Minusta se on ihan hyvä. AF saisi olla nopeampi, mutta sehän hoituu kun ostaa AF-D 1.8/50 millisen ;-)
     
  3. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Mikä sukkaa Nikkor AF-S 50mm f:1,4 G:ssä?

    Eikös AF-S olekaan Automaatti Focus - speed  :p
     
  4. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Mikä sukkaa Nikkor AF-S 50mm f:1,4 G:ssä?

    S=silent?

    No, eip tuo hitaus muuten huomiota herättäisi, mutta kun AF-D 50 milliset on niin perhanan nopeita ;-)
     
  5. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Vs: Mikä sukkaa Nikkor AF-S 50mm f:1,4 G:ssä?

    Mielestäni ihan OK lasi, mutta vähän persoonaton ehkä toistoltaan. Tarkennus on tosin hitaahko, muttei tuo haitaksi asti ainakaan itselläni päässyt muodostumaan. Sigman kävin hakemassa tänään tilalle, ja täytyy sanoa että omaan makuuni tuon kuvanjälki sopii paremmin. Vaan onhan tuo Sigma taas ihan käsittämättömän iso normaaliobjektiiviksi. :)
     
  6. Vs: Mikä sukkaa Nikkor AF-S 50mm f:1,4 G:ssä?

    S= Suck? ;-)

    Tuskin mua noissa nykyrutkuissa muu jurppisi kuin G. Ja hinta
     
  7. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: Mikä sukkaa Nikkor AF-S 50mm f:1,4 G:ssä?

    Riippuu rungosta. F5:n ruuvitarkennus on kyllä brutaali. Kamera pyörähtää kädessä, kun se vääntää 80-200:sta.

    Olisko toi 50mm G tehty markkinoiden vaatimuksesta ja kroppidigeihin potretti mielessä? Naamkuvissa ei ole eduksi, jos jokainen näppylä ja ryppy toistuu huipputerävänä. Kokemuksia?
     
  8. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Vs: Mikä sukkaa Nikkor AF-S 50mm f:1,4 G:ssä?

    Kyllä tuo terävyydeltään on sen verran hyvätasoinen etten noin menisi ihan heti ajattelemaan. Vaan mene ja tiedä sanoi kissa kun joka toista kuoppaa pyyhki emännän pöydällä. Tjsp.
     
  9. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Mikä sukkaa Nikkor AF-S 50mm f:1,4 G:ssä?

    Minun mielestäni siinä on huomiota herättävintä, ettei fx-kennollakaan näkyvästi vinjetoi edes täydellä aukolla.

    Muutenkin yleishyvä optiikka. Jos jälki on persoonatomnta, niin kuvaaja syyttäköön itseään ;-)
     
  10. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: Mikä sukkaa Nikkor AF-S 50mm f:1,4 G:ssä?

    Rorslett norjalaisella O ja poikkiviivalla kirjoitettuna kehui tota. Uumoili sivuillaan, että olivat saken nauttimisen lomassa säätäneet klasitavaraa vielä klassisesta MF 50mm 1,4:sta edelleen. Merkillistä, että suomikuvaajat ovat laajahkosti tyytymättömiä. Missä on fennoskandinen yhteistyö ja avunanto? Tosin plastiikkarakenne, sahaava ja hidas autotarkennus ja helvetillinen hinta eivät muodosta kovin autuasta yhtälöä. Ton on pakko olla digihörhöille funtsittu sanon minä.
     
  11. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Vs: Mikä sukkaa Nikkor AF-S 50mm f:1,4 G:ssä?

    Jos kuvasta puhutaan niin kyllä, jos taas kuvanlaadusta puhutaan niin.... No sanotaanko ny sitte että kyllä tässä kuvassa on sitä jotain mitä Nikkorilla ei saanut aikaiseksi. Enkä puhu tuosta pullosta enkä edes sen pohjasta.
     
  12. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: Mikä sukkaa Nikkor AF-S 50mm f:1,4 G:ssä?

    Onko sulla mallikuvaa epäterävän toistosta Nikkorilla? Laitas. Esimerkkikuvassa bukkake -vai mikä se termi oli- on melko pumpulimainen. EDIT: Bokeh'
     
  13. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Vs: Mikä sukkaa Nikkor AF-S 50mm f:1,4 G:ssä?

    No ei oo just samanlaista tai edes samasta eiheesta. :(  Toisenlaisia taas on netti pullollaan.
     
  14. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: Mikä sukkaa Nikkor AF-S 50mm f:1,4 G:ssä?

    Laita joku, missä näkyy se, mihin olit tyytymätön. 1,8 D:n bokeh' ei ole mitenkään nättiä. Kiinnostaa nähsä, onko toi saman näköistä.
     
  15. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Vs: Mikä sukkaa Nikkor AF-S 50mm f:1,4 G:ssä?

    Katotaas, koetan löytää jotain. En mä voi oikein sanoa että olisin ollut tyytymätön ton G:n bukkakeen, mutta se jotenkin jätti kylmäks kun Sigma taas saa pintaan positiivisia fiilareita. Mut vähän henkimaailman asioitahan nää on....

    edit: no tossa on muutama. Eli ei toi mun mielestä mikään paha oo, Stigmassa on vaan vielä himpun parempi jollain tapaa.
     
  16. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: Mikä sukkaa Nikkor AF-S 50mm f:1,4 G:ssä?

    Hyvältähän nämäkin näyttävät :) Tossa poke3 -kuvassa on taustalla tuollaisia pistemäisiä huippuvaloja. Niistä on kait helpoin arvioida. Olisgo laittaa jotain Stigmatalla otettuja, missä on saman tyyppisiä huippuvalopisteitä taustassa? Vaikea arvioida eroja nettikuvien perustella, mutta toki se, miltä opiska käytössä tuntuu vaikuttaa valintaan myös.
     
  17. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Vs: Mikä sukkaa Nikkor AF-S 50mm f:1,4 G:ssä?

    No tosa ois yks. Ei noi kovin erilaisilta näytä, mut kuten sanoit niin fiilis ratkaisee loppupeleissä. Just mulle se fiilis meni stigman eduksi. Sigma tuntuis lyhykäisen kokeilun perusteella olevan myös ehkä jonkun verran kontrastikkaampi kuin nikkor. Terävämpi tuo kans on, muttei tuo nikkorikaan mikään suttu ole, kuten jo tuli todettua.
     
  18. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: Mikä sukkaa Nikkor AF-S 50mm f:1,4 G:ssä?

    Totaaa, huippuvalopisteiden laadussa vertailukuvien perusteella on eroa :)
    Eikä kun Nikkorilla vunteerasivat aikanaan opiskan, joka oli optimoitu parille kolmelle suurimmalle aukolle. f:5,6:lla ja pienemmillä se oli ihan Kakkelberg Fantastico. Noct Nikkor 58mm -jotain. Aikanaan kun FM-2n:llä kokeilin kuvailla revatsuja niin tuli tutustuttua aiheeseen. Stigmatalla oli silloin markkinoilla joku 24 tai 28 FF opiska 1,4 valovoimalla, mitä Nikonilla ei ollut. Se oli suunniteltu niin, että etsinkuva on mahdollisimman valoisa. Käytännössä sillä (niillä) ei saanut käyttökelpoisia kuvia aikaiseksi. NIkkorilla valovoimaiset laajisklaasit on ollu aika vähissä. Käsitarkenteisia on 24mm ja 28mm f:2. Mulle ontulossa jälkimmäinen, kunhan Ottomaani saa pyyhittyä pilsnerin viiksistä ja napitettua hankahousunsa ja marssittua postiin. Toisaalta nythän yöt on aika valoisia, että ei sinänsä kiirettä.

    EDITIN Edit: Onhan Nikkorilla se lopetettu 28mm f:1,4 AF-D. Se on kait aika hyvin optimoitu yökuvaukseen. Aikanaan ei ollu mikään myyntivaltti ja lopettivat perkeleet sen valmistuksen. Siitä seurasi se, että opiskan hinta on nykyjään yli 3k€ käytettynä.
    Olikohan tässä vatastelua jo riittämiin?

    Editin Edit Paif: Canonilla on 24mmf:1,4 FD. Mä olen jonkun tovin ja pari päivää päälle vunteeranut, ostaisko sellasen Ftb:n kera ihan tohon käyttöön, mutta kun keikat on viikko vuodessa. Tosin synttärit on parin viikon päästä.....
     
  19. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Vs: Mikä sukkaa Nikkor AF-S 50mm f:1,4 G:ssä?

    Nå onhan Nikkårilla myös 35/1.4 tosin toi ei niin laaja oo enää, eikä mulla omakohtaisia kokemuksia tuosta ole. Mut jos filkalle meinaat kuvata, ja laajempaa pitää olla, niin ehdottomasti kannattaa tuota FD 24/1.4sta miettiä. Kaks kertaa FD-kaluston oon omistanut ja myynyt, mutta tuon (ja 55/1.2 + 85/1.2) vuoksi voisin vielä kolmannen kerran hurahtaa.
     
  20. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Mikä sukkaa Nikkor AF-S 50mm f:1,4 G:ssä?

    Tämä taisi tulla otettua aukolla 1.6. Ja tämä aukolla 5.6.

    Jos jotain pitäisi myöntää, niin se liittyy kirkkaimpien valojen toistumiseen epäterävällä alueella. Bokeh on joskus vähän rauhaton. Toisaalta testien mukaan Nikkorin pitäisi olla tasaisemmin terävän (siis myös reuna-alueet suurella aukolla) verrattuna Sigmaan. Toisaalta kummallakaan objektiivilla ei terävyys ei liene ongelma jos tarkennus on kohdallaan.

    Olen erittäin tyytyväinen tähän objektiiviin, mutta onhan se hienoa jos Sigma on saanut pukattua ulos toisen hyvän 50 millisen. Aika erilaisia nuo kuitenkin ovat. Nikkor on pieni, kätevä ja yleishyvä. Sigma suuri, kallis ja ilmeisesti luokkansa bokeh-kunkku.

    PS Joku uusi laajis-prime olisi kiva. Ei mitään äärimmäisyyksiä, mutta esim uusi versio 2/35 millisestä.