Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mikä salama?

Keskustelu osiossa 'Valaisu ja studiokuvaus' , aloittajana riisar, 12 Tammikuu 2013.

1. riisar

riisar

4
    0
    0
    Kuvailen aina välillä kotona kissojani. Olen teipannut taustakankaan seinälle ja käyttänyt salamaani(Nissin Di622 mark II). Nyt olen alkanut miettiä, että voisin valaista kissojani monipuolisemmin jos minulla olisi kaksi valonlähdettä - olisiko mitään järkeä sijoittaa Nikon Speedlight sb-910? Tai sb-700? Ne on aika kalliita - Riittäisikö toinen halpa Nissin tarpeisiini? Mitä extraa on noissa Nikonin kalliissa salamoissa verrattuna Nissiniin? Haluaisin kuitenkin laadukkaan monikäyttöisen salaman.

2. Vs: Mikä salama?

Tarvitset ihan minkä tahansa salamalaitteen jossa on riittävästi tehoa ja *manuaalinen tehonsäätö*. Eli voit manuaalisesti säätää salaman räpsähtämään täydellä teholla (1/1), puolella teholla (1/2), neljäsosateholla (1/4) ja niin edespäin mielellään johonkin 1/64 tehoon asti. Salamassa pitää lisäksi olla tavallinen PC-liitin, johon liität synkkajohdolla 'optisen silmän' eli laukaisijan joka räpsäyttää kakkossalamaa kun kameraan liitetty ykkössalama räpsähtää. Sellainen maksaa noin kympin tai kaksi.

Sijoita kakkossalama+optinen silmä haluamaasi paikkaan. Räpsäise kamerallasi + ykkössalamalla testikuvia että näet kakkossalaman toimivan optisen silmän avulla. Säädä myös testikuvien avulla toisen salaman teho (se 1/x) kohdalleen. Sitten vaan kissa paikalle herkkupaloilla ja kuvanottoon.

Nuo mainitsemasi Nikonin hienot salamat ovat kuvaamaasi tarkoitukseen liian kalliita ja monimutkaisia. Nikonin vanhemmista salamalaitteista ainakin SB-24 sopisi oikein hyvin tähän tarkoitukseen (ja moneen muuhunkin tarkoitukseen!) ja maksaa käytettynä muutaman kympin.

Salaman radiolaukaisimet ja muut tekniset hienoudet kannattaa jättää näin aluksi hankkimatta. Hanki ne sitten jos ja kun salamahomma alkaa oikeasti kiinnostaa.

Toivottavasti tästä on apua.

3. riisar

riisar

4
    0
    0
    Vs: Mikä salama?

Kiitoksia! Kyllä tuosta oli apua. En vaan tajunnut tuota optista silmää... Onko se jonkinlainen triggeri? Vai tarvitsenko synkkapiuhan? Olin ajatellut salamaa, jossa on orjatoiminto. Onko SB-24 sellainen?

4. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Ite ostin Canoniini tämmöisen apusalaman.Tämä yleismalli taitaa sopia mihin vaan mikä keskinastan kautta laukaisee. Ainakin se oli halpa, 34,70€ postitettuna, ja toimii varsin hyvin. Siinä on orjakenno mukana joten et tarvitse mitään lisälaitteita tämän kanssa. Tehon säätöäkin on ja mukana pussukka että jalusta jonka saa kiinni myös kamerajalustaan. Salamapää kääntyy joka suuntaan joten orjakennon saa suunattua lähes aina master salamaan päin.

http://dx.com/p/yongnuo-yn460-speedlite-flash-with-stands-soft-pouch-slave-mode-index-33-5600k-4-aa-32981

EDIT: Kuvista kun katsoi oli myös pahvipakettikin valmiiksi hiukan puristeltu...;o)

5. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 160
    3 493
    113

Tavallisimmat orjakennon  mallit liittyvät myös salaman kiinnitysliittimeen.

Orjakenno JSYK-3B (kaikki paitsi Canon ja Sony) - Digitarvike.fi

Ihan peruskäyttöön saa orjasalaman johonkin 30 egen hintaan, ja sellainen toimii esisalamalla varustettujenkin kanssa, toisin kuin n.s. tyhmä orja.

Godox CF-18 älykäs orjasalama + salamakisko - Digitarvike.fi

6. tommo

tommo Member

39
    0
    6

Noiden Nikonin tuikkujen hinnalla saa monta, muun merkkistä salamaa. Joku voi olla kiinalaisten tuikkujen laadusta montaa mieltä. Minulla on pöydällä purettu SB800 ja sisältä kun sen näin ei laatu mitenkään vakuuttanut. Minulla on Yongnuo YN565EX sekä Nissin Di866MK2, joista olen kuitenkin tykästyneempi Yongnuoon. YN565EX on aika suora kopio Canonin EX580 -tuikusta.

Näissä vehkeissä tuppaa kuitenkin nälkä kasvamaan syödessä joten jos on varaa sijoittaa esim Nikon SB700, melkein samaan rahaan saa kaksi Yongnuon YN568EX -salamaa. Ominaisuudet todella lähellä toisiaan. Yongnuostoren palvelu on ollut hyvää, sekä DHL:n toimituksella saa tuotteet alle viikossa.

http://www.yongnuostore.com/product/yongnuo-yn-568ex-high-speed-sync-hss-flash-speedlite-speedlight_nikon/

Erilaisten heijastimien, sekä käyttämällä kameran yhdysrakenteista salamaa täytevalona, saa vietyä homman ihan uudelle tasolle. Suosittelen lukemaan Fil Hunterin kirjan aiheesta, siinä käsitellään myös lemmikkien kuvaamista:

http://www.docendo.fi/tuote/951-0-38886-6

7. Vs: Mikä salama?

ei ole. SB26, SB80DX, SB800, SB900 ja SB910 on orja built in.

8. Makke_S

Makke_S Member

423
    2
    18

Sain juuri luettua tuon opuksen ja suosittelen myös. Akateemisesta kirjakaupasta ostin pehmeäkantisena ja maksoi noin 15e. Salamoina minulla Yuongnuo YN560 ja Olympuksen FL-36R (kamera Olympus). Harjoittella vaan pitäisi tätäkin että sujuisi paremmin :)

Tässä olen yrittänyt soveltaa kirjan oppeja

Liitetyt tiedostot: