Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mikä rengas on Canon S5 linssin edessä? Saako siihen teleobjektiivin?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tertzi, 9 Heinäkuu 2013.

  1. Tertzi

    Tertzi

    2
    0
    0
    Sain käytetyn Canon S5 kameran. Mikä on tuo metallirengas minkä saa nappia painamalla irti? Saako sen tilalle ihan oikean järkkärin objektiivin, vaiko vain jonkun merkkikohtaisen lisähärpäkkeen? Jos saa oikean niin onko väliä minkä merkkisen ja mallisen ostaa, käykö halvin mitä sattuu löytymään, vai pitääkö olla canon? Ilmeisesti se objektiivi sitten olisi 72-300mm kun kerta kameran oma yltää 72mm asti, vai kuinka? Vai pitääkö tuossa nyt sitten ottaa huomioon että kamerassa on jo oma linssi, eli sen ei tarvitsekaan olla noin iso vaan riittääkö siihen pienempi putki? Jos riittää niin minkä kokoinen, vai onko se sitten vaan joku lisälinssi kuten muistaakseni canonin A530 ja vastaaviin taisi saada. Onko noissa jokaisessa joku mallikohtainen kiinnitys? Mikä on bajonetti, onko se vain yleisnimitys tuollaiselle pyöräytettävälle kiinnitykselle, vaiko joku yhteinen standardiliitin mihin sopii mikä vain objektiivi?

    Tuohon näkyi värkkikaupassa olevan joku 58mm adapteri, käykö siihen sitten joku canonin oma objektiivi vai mitä siihen 58mm liitäntään saa laitettua? Entä saako jollain adapterilla myös täysin toisen merkkisen objektiivin kiinni?

    Jos tuohon saa jonkun objektiivin niin ilmeisesti sitä joutuisi sitten zoomailemaan ja tarkentamaan käsin vai? Ilmeisesti järkkärissä on joku ratas mikä pyörittää objektiivia vai kuinka?

    Vai saako tuohon jonkun lisälinssin joka vain moninkertaistaa kameran oman zoomin jolloin myös kameran zoomi ja tarkennus toimii automaattisesti?

    Olen kuvannut tähän saakka vain Canonin ixus malleilla joten tuollaisesta S5 mallisesta isompizoomisesta kamerasta ei ole kokemusta.

    Tähän saakka olen yrittänyt kuvata lintuja laittamalla kiikarin digipokkarin eteen, mutta jälki on arvatenkin ollut hieman heikkoa. Mikä tahansa ratkaisu joka voittaa tuon viritelmän kelpaa minulle. Järkkäriin ei ole ollut varaa, mutta ilmeisesti kohta alkaisi saada jo esim. Canon 300D:tä sen verran halvalla että voisi vaihtaa sellaiseen, harmittaa vaan että niissä ei mukana tule muuta kuin samankokoinen zoomi mikä on jo mun digipokkarissakin.
     
  2. pj.haaja

    pj.haaja Well-Known Member

    1 936
    46
    48
    Vs: Mikä rengas on Canon S5 linssin edessä? Saako siihen teleobjektiivin?

    Siihen voi hommata/liittää ilmeisesti Canon Converting Lens Adapterin (ainakin mallia LA-DC58E) ja siihen voi sitten liittää niitä telejatkeita, filttereitä ja vastavalosuojia. Tuossa adapterissa on halkaisijaltaan 58mm kierteen.
    Tuossa mallikuvaa:
     
  3. Tertzi

    Tertzi

    2
    0
    0
    Vs: Mikä rengas on Canon S5 linssin edessä? Saako siihen teleobjektiivin?

    Päädyin siihen ratkaisuun että en investoi tuohon S5:een enempää vaan ostin huutonetistä Canonin 350D järkkärin 28-80 mm EF objektiivilla. Tuohon pitäisi vielä joku salama keksiä kaveriksi ja pikkuinen kameralaukku.