Isälläni on pian 60v synttärit ja jotain pitäs keksiä. koko ikänsä hän on kuvannut millon milläkin kalustolla. nyt minä harjottelen filmille kuvausta isän vanhoilla kamoilla. palkkikamerasta se aina jankuttaa että kun sellasen sais... vois korjata kaatuvia talojen seiniä yms.yms. saa semmostakin tarjota jos aivan villisikahalpa löytyy. filmien kanssa hän ei jaksa/viitti enää pelata. nyt hän kuvaa canonin jollain aps kennosella (en muista mikä malli) mikä olis sopiva tilt/shift lasi arkkitehtuuri kuvaajalle. jotakin adapteri patentteja on olemassa mutta onko niistä mihinkään.
Vs: mikä polttoväli rakennusten kuvaamiseen 28mm kinolla on mielestäni ihan riittävä isompiekin tönöjen kuvaamiseen. Nikonin manual everything -objektiivit (28/3.5, 28/4 pc-nikkor) eivät montaa satasta maksa. Kroppikenno luonnollisesti on paljon ongelmallisempi, vastaavan kuvakulman saadakseen pitäisi investoida 17mm TSE-lasiin, ja se maksaa monta tonnia
Vs: mikä polttoväli rakennusten kuvaamiseen photari on tuttu juttu mutta ei se ole sama asia kuulemma... tulee väkisin jotain hassuja porastumisia esim. vierekkäisiin ikkunoihin.
Vs: mikä polttoväli rakennusten kuvaamiseen Yksi edullinen vaihtoehto olisi Carl Zeiss Jena Flektogon 4/20mm. Noita löytää ebaysta n. 200EUR hujakoilla M42- tai Exakta-kierteellä. Carl Zeiss Jena Flektogon 4/20mm http://www.mflenses.com/carl-zeiss-jena-flektogon-20mm-f4-lens-review.html
Vs: mikä polttoväli rakennusten kuvaamiseen En noihin porrastumisiin usko. Eiköhän se suurempi "ongelma" ole se, kuinka fotarin käyttäjä mieltää perspektiivin ylipäänsä. Usein näkyvä virhe on oikaista esim, korkea toimistorakennus siten, että alhaalta tarkasteltuna yläosan kerrokset esiintyvät liki samankorkuisina kuin alaosankin...
Vs: mikä polttoväli rakennusten kuvaamiseen Dieselnovicen tilanne on varmaan ohi, toivottavasti löytyi sopiva 60v lahja. Juttua voinee silti jatkaa aiheesta. En ole ammattilainen mutta olen työn puolesta joutunut kuvaamaan tönöjä sisältä ja ulkoa. Siihen on löytynyt yllättävän hyvä köyhän miehen ratkaisu: Sony R1. Siinä on kiinteä 24-120mm ekvivalentti. Paljon kehuttu Zeissin lasi. Saa nykyään eBaysta noin 300€. Sisäkuvauksissa se 24mm on kyllä vähän pitkä. Jossain määrin olen onnistunut laajentamaan panoraamalla. On tullut painokelpoista jälkeä vaikka yksilöni ei liene ihan virheetön. Jos olisi varaa hankkisin Panasonic G:n ja 7-14(14-28)+12-35(24-70)mm lasit. Valitsisin 4/3-järjestelmän siksi että niillä näyttäisi olevan parhaat ja laitaterävimmät optiikat ja Pana G siksi että siinä on täyskääntyvä ruutu jonka koen lähes välttämättömyydeksi ark kuvauksessa. Joku hybridi niinkuin Canon 600D tai Nikon D5000 ja Sigman 8-16mm tai Tokinan 11-16mm + joku voisi toki välttää ja tulla hiukan halvemmaksi kuin se 4/3-systeemi mutta tuntuu vähän puolivillaiselta kun se peili on vaan tiellä. Mitä perspektiivikorjaukseen tulee, kyllä kai totuus on se että digitekniikka on tehnyt korjausoptiikat 95% turhiksi. Mitä enemmän venyttää sitä suhruisempaa on jälki kuvan reunalla. Tämä sääntö pätee yhtä lailla optiseen kuin digitaaliseen korjaukseen. Ei ne korjausoptiikatkaan ole terävimmillään kuvaympyrän laidoilla. Tosin Dpreview testasi jonkun Canon TS-E-mallin ja sai tulokseksi että se piirsi hieman terävämmin ääriasennossa kuin vastaavasti fotarilla venytetty kuva. Sehän maksaakin sitten kolmatta tonnia. Tämä oli kuitenkin vain yksi esimerkki ja ero oli pieni. Toisella putkella toisessa tilanteessa tulos voinee olla päinvastainen. Kurttukameralla kuvaaminen filmille (kalusto n. 1000€?) tai digiperälle (>10.000€!) on tietysti eri juttu. Siinä geometriasäätö tapahtuu luonnostaan kuvaustilanteessa. Sitä en ole kokeillut opiskelun jälkeen.
Vs: mikä polttoväli rakennusten kuvaamiseen Mielenkiintoinen tuo dpreview viittaus. oliko se tämä: http://www.dpreview.com/lensreviews/canon_24_3p5_tse_c10/5 ehkä tässä fotarilla ois votu tehdä enemmän? Mutta jotta saataisiin vastaava kuva aikaan, niin pitää kai astua hieman taaemmas ilman tilttiä? Onko jossain parempaa vertailua? Tuo tilttihän ny on sitten sellanen jota et fotarilla tee. Tähän kaipaisinkin kameraa, joss olis kennon tilttaus mahdollisuus! Myöskin suoraan kamerassa tapahtuvat oikomiset ois jees (esim kiihtyvyysanturilta mittaus missä kulmassa kamera on --> vertikaalit suoraan sillä perusteella. Tai sama data exifiin ja sitten raw kehittimessä läppärillä korjaukset automaattisesti nappia painamalla!)
Vs: mikä polttoväli rakennusten kuvaamiseen Panasonicin 7-14millisestä täytyy muistaa että sen hyvä tulos perustuu siihen että jpeg muodossa kamera korjaa vääristymät melko hyvin, tulos taisi olla yli 1%. Todellinen linssin vääristymä on kuitenkin rawilla kuvattaessa peräti yli 5%. Canonin 17mm ts-e laajakulmassa todellinen vääristymä on vain 1,1 %. Kuvittelen että kyse on tästä laajakulmasta. http://www.photozone.de/canon_eos_ff/485-canontse17f4ff?start=2 Yksi melko halpa ratkaisu on Sigman 12-24 zoomi. Sen yksi vahvuus on melko pienet vääristymät suhteessa kuvakulmaan myös kokokennolla! 12mm vääristymää on yli 4%, mutta 17mm vain 1,5% ja 24 mm vain 1,2%. canonin aikana käytin ko linssia kokokennorungolla eikä se huono ollut ollenkaan, sattui hyvä yksilö. F8 aukosta lähtien oli terävä joka kulmalta. http://www.photozone.de/canon_eos_ff/676-sigma1224f4556iiff?start=1 Toinen paljon kalliimpi ja parempi vaihtoehto on Nikonin 14-24 monsterizoomi.
Vs: mikä polttoväli rakennusten kuvaamiseen Polttovälin valintaan vaikuttaa myös se, kuinka uskollisena aiot pysyä sekä rakennuksen että ympäristön todellisille mittasuhteille. 2-3 kolme pystykuvaa yhdistettynä "mini"panoraamaksi antaa usein miten paremman käsityksen itse tilasta ja sen luonteesta.
Vs: mikä polttoväli rakennusten kuvaamiseen hei laukkulaiset hienoa että aihe herättää keskustelua. Vielä ei ole myöhäistä viettää niitä synttäreitä. Kerrankin olen ajoissa edes jonkun hankkeen kanssa. hyviä ehdotuksia tulee ja saa tarjota jatkossakin. hinta vain karkaa persaukisten käsistä. Tästä pitäis selvitä muutamalla satasella tai ite tekemällä vaikka puusta. https://www.badgergraphic.com/store/car ... ail&p=2485"]https://www.badgergraphic.com/store/cart.php?m=product_detail&p=2485 olisko tämäntyyppistä kukaan koittanu ite veistää. lasiosia löytyis vanhasta RB67 mamiyasta ja ehkä kiev60 vois luovuttaa jotain. palapeliksi menee jos tommosella kuvailee. kuinka hankalaa tuon käyttö voi olla?onko kukaan kokeillu?
Vs: mikä polttoväli rakennusten kuvaamiseen Puhut totuuden sanoja, mutta harva asiakas on valmis maksamaan tuosta tulleesta lisätyöstä. Eivät näe eroa, ja toisaalta pitävät noista arkkitehtien havainnepiirrosten näköisistä kuvista enemmän. On enemmän dramatiikkaa. kapa
Vs: mikä polttoväli rakennusten kuvaamiseen Kääntyvä näyttö on melkoisen hyvä apu kaatuvia linjoja korjatessa. Itse käytän Olyn E-VF2:ta siten, että käännän kameran väärinpäin ja nostan sen niin ylös kuin mahdollista jotta vielä jotenkin saan tihrustettua kuvan etsimestä oikein rajatuksi. On yllättävää kuinka pieni kameran korottaminen korjaa kaatuvia linjoja ilman mitään sen suurempia häsläyksiä. Tuohon kun vielä lisää objektiivin kuvakulman oikea käyttö, eli riittävän laajakulmainen objektiivi ja otetaan kuvaan mukaan ylimääräistä maata jonka voi sitten rajata pois - joskus riittä jopa se. Toinen, vai oliko jo kolmas mahis on monopodin käyttö, laajakulmainen objektiivi, kamera suoraan kulmaan monopodiin nähden ja se sitten niin ylös kuin saa ja ottaa kuvan itselaukaisimella, tulos usein melkoisen hyvä. Nimimerkillä: Ei rakennusten kuvaaja, mutta niitä kuitenkin kuvannut;-)
Vs: mikä polttoväli rakennusten kuvaamiseen Unohdin tosiaan tuon tiltin TS-linssien meriittilistalta eikä sitä tosiaan tee fotarilla. Ja onhan paljon mukavampi katsoa korjattua tulosta jo paikan päällä eikä vasta tietsikan ruudulla. Eli ei fotari niitä turhaksi ole tehnyt vaan tarjoaa halvemman ohitustien tehden kohtuutasoisen ark kuvauksen mahdolliseksi entistä laajemmalle joukolle. Tosin syväterävyyden lisäämiseenhän löytyy myös softaa (eikö se tiltti ole lähinnä sitä varten?) jossa otetaan kuvia eri tarkennuksilla ja softa sitten yhdistää ne. Totta on myös kommentit haikailemastani Panan 7-14mm lasin hirmuisista vääristymistä ilman korjausta. Mutta optiikkavääristymiin löytyykin tosi helppo ja halpa (20-25€) lääke. Sen nimi on PTLens. Se on ohjelma jonka saa ladattua joko itsenäiseksi tai fotarin pluginiksi. Se lukee kameran ja objektiivin ja käytetyn polttovälin kuvan exif-tiedoista ja korjaa mahd. tynnyri- tai tyynyvääristymät napin painalluksella. Ainakin mun kuvien (mm. Nikon Coolpix 5000 19mm ekviv. laajalisukkeella ja Zeiss Vario-Sonnar 24-120mm), vääristymät korjautuvat sekunnissa täydellisesti. Ainoastaan hyvin läheltä otettuihin kuviin voi jäädä pientä kurvia koska käppyrät on laskettu normaalietäisyyksille ja monissa objektiiveissa vääristymä saattaa suureta lähitarkennuksessa mutta nekin pienet jämät on tarvittaessa helppo poistaa fotarin filter>distort>lens correction-ikkunassa. Vääristymät voi siis periaatteessa unohtaa objektiivia valittaessa. Paitsi sen Panan 7-14mm kohdalla huoli on päinvastoin se, että kun kamera ei korjaa täysin pitäisi tarkistaa hoitaako PTLens loput vai saako sen korjuun kytkettyä pois ja koko homman hoidettua PTLensillä? Tän pystyy varmaan tarkistamaan kun lataa sopivan testikuvan netistä ja kokeilee mitä PTLens tekee. Tää kannattaa tietysti tarkistaa jokaisen ehdokasputken kohdalta mutta käsitykseni on että PTLensin tietokanta on hyvin kattava. Saattaa olla että fotarin uusin versio tarjoaa samankaltaista palvelua. Eräs varteenotettava ehdokas on Samyang 14mm. Sen piirto laidasta laitaan on aivan huikea ja hinta halpa. Sen heikkous on se että vääristymä on hyvin hankalan aaltoilevaa. Koitin sitä testata PTLensin kanssa mutta silloin fotari ilmoitti että se ei pysty luomaan jotain ihme dib sectionia (tietääkö joku mitä se tarkoittaa?) koska muisti ei riitä. Eli se jäi näkemättä mutta profiili sillekin oli luotu. Kannattaa kokeilla jos olisi parempi onni kuin minulla. Se dib section tulee muuten vastaan aina tietyn kuvamäärän käsittelyn jälkeen. Jonnekin se fotari kasaa tietoa, joka vähitellen tukkii muistin. Tilanne korjautuu sammuttamalla ja sytyttämällä fotarin uudelleen, onneksi se käy melko nopeasti mutta olisi tietysti kiva tietää voiko sille jotain.
Vs: mikä polttoväli rakennusten kuvaamiseen Melkein kaikissa kuvakäsittelyissähän nuo objektiiviprofiilit nykyisin on.
Vs: mikä polttoväli rakennusten kuvaamiseen Minulla on tuo Panan 7-14 millinen ja photarin CS5. Rawilla kuvaan aina, eikä noista tynnyreistä häivääkään. kapa p.s. Täyskennoisella ja Nikkorin 14-24 millisellä ja 24-70 millisillä, jotka ovat yleisimmin käyttämäni, sama juttu.
Vs: mikä polttoväli rakennusten kuvaamiseen Hei Dieselnovice. Anteeksi että harhauduin aiheesta ja rupesin höpöttämään kaiken maailman fotaritempuista. Nyt vasta muistin tämän firman: Tilt adapter: Pentacon Six — Nikon F, Canon EOS, Pentax-K, Sony E-mount Olisko tuosta apuva?