Hyvää ja aina ajankohtaista perusasiaa Rolleiflex f:2,8 -malleista ja vähän muistakin hieman harvemmin esiin tulevalta sivuilta: Website Disabled Ja sitten hyvä ja useammin esillä ollut katsaus koko Rolleiflex-mallistoon: Antique and Classic Cameras T. Kerkko.
Vs: f:2,8! (Rolleiflex) Flexi kelpasi myös heille (olisikohan näistä jo tekijänoikeudet umpeutuneet):
Vs: f:2,8! (Rolleiflex) Ja pari kaunista Äffää (Not for sale): http://www.flickr.com/photos/kennethluoto/6565121257/in/photostream
Vs: f:2,8! (Rolleiflex) Vähän asian vierestä: tietääkö kukaan vinjetoiko jos käyttää 2.8 rollikassa bajo III -> 40.5mm filtteriadapteria ja siinä filsua?
Vs: f:2,8! (Rolleiflex) Ei aavistustakaan. Lähinnä tuli mieleen että kun RIII-suotimia löytää helposti jopa uusina niin kannattaako adapterien käyttö? T. K.
Vs: f:2,8! (Rolleiflex) Hienot! Itse olen mieltynyt eniten trioon: - "viimeinen alkuperäinen Automat" MX-EVS - "kehityksen huippu" 2,8 F - "moderni" 2,8 GX F:ään liittyy valinnan vaikeus alkupään optillisen paininlasimallin ja loppupään 12/24-mallien välillä. Mutta moni hieno malli on vielä tutustumista vaille, mm. Studio(!), Weitwinkel, Tele, Triotar-Rolleicord sekä Baby ja superslidet. T. Kerkko.
Vs: f:2,8! (Rolleiflex) Itsellä on tuo MX-EVS ja joskus vielä hankin jonkun 2,8 mallin, kunhan pääsen rahoihin
Vs: f:2,8! (Rolleiflex) Niin onhan se näinkin. Ei ne tosin ihan ilmaisia ole. Lähinnä kiinnosti ajatus, että voisi pitää vastavalosuojaa filtterin kanssa, mutta miksi se ei onnistuisi alkuperäisillä III bajon suotimilla, eikö se mahdu sinne vastavalosuojan sisään?
Vs: f:2,8! (Rolleiflex) Komeita kamppeitahan nuo Rolleiflexit ovat, mutta en minä muuta ymmärrä. Mikä tuollaisen oleellinen ero on toiminnallisesti tai kuvanlaadullisesti esim. noihin Mamiyoihin tai muihin keskikoon filmikameroihin? Oliko nämä 6 x 6 -filmille?
Vs: f:2,8! (Rolleiflex) Kuvakoko on yl. 6 x 6, joskus m. 4 x 4 tai harvoin m. 9 x 9. etuja: - vähän laukaistaessa liikkuvaa massaa: hiljainen ja pitkilläkin ajoilla käsivarakamera - kuvan näkee laukaisuhetkellä, esim. salamakuvassa olivatko silmät auki - yksinkertaisia, keveitä ja toimintavarmoja - objektiivi on peilikameraa helpompi rakentaa korkealaatuiseksi - parhaimmat monipuolisia järjestelmiä (Rollei, Mamiya) - keskussulkimessa kaikki ajat synkroniaikoja - vanhat halpoja - halvimmatkin tuottavat yl. korkealaatuisen tuloksen - parhaissa vallitsevan- ja salamavalon TTL-mittaus, vaihtoetsimet, polttovälivaihtoehtoja, ym. - mukavia käyttää - varkaat eivät ymmärrä arvostaa hienoimpiakaan malleja? - herättävät yl. myönteistä suhtautumista ongelmia: - hyväkään parallaksinkorjaus ei korjaa aivan lähimmillä etäisyyksillä objektiivien kulmaeroa - vaihto-objektiivi vaatii vaihtokameran (Rolleiflex Weit ja Tele), lisäkkeen (Mutar Weit ja Tele ym.) tai kaksiobjektivisen vaihto-objektiivin - halvimmat mallit eivät ole järjestelmiä - uudet kalliita Voisiko vähän sanoa että suhde on kuin peili- ja mittaetsinkoneilla? T. Kerkko.
Vs: f:2,8! (Rolleiflex) Rollei järjestelmä. Hmm.. Ei kuitenkaan järjestelmäkamera. Peilikameroitahan nämä ovat, mutta onko "objektiivien suunnittelun helppous" juurikaan yksisilmäistä peilikameraa parempi? Peilittömillä kuten mittaetsinmalleilla ero voisi olla suurempi, vaikka toisaalta esimerkiksi Biogon tyyppinen kovin helppo taida ikinä olla. Nothing is easy! edit. Tietenkin objektiivi voi olla kaksisilmäisessä lähellä filmiä haluttaessa. Vähän sekoilin.
Vs: f:2,8! (Rolleiflex) No onhan se Rollei järjestelmä. Vaihtopolttovälit, vaihtoetsimet, lähikuvausvälineet, useita eri filmikokoja kinosta laakaan, ym. Ja sitten Mamiyan objektiivit vaihtuvat kuten SLR:n. Objektiivin suunnittelun vapaus on sama kuin mittaetsinkoneissa, ei peiliä takalinssin ja projektiotason välissä. Ei tämä nyt noin vaikeaa pitäisi olla. K.
Vs: f:2,8! (Rolleiflex) Hienosti Kerkko listasi ominaisuudet. Parasta Rolleiflexillä on mielestäni se että varsinkin valotusmittarilla varustettu Rolleiflex on äärettömän mukava käyttää. Kamerassa on kaikki tarvittava; suurennuslasi tarkentamiseen, sporttietsin omalla leikkokuvaikkunalla, itselaukaisin ja kaksoisvalotustoiminta. Rolleinar-lähilinssillä on todella mukava kuvata potretteja. En juuri käytä jalustaa Rolleiflexillä, terävää kuvaa saa helpommin kuin esim Hasselbladilla. Ja jos vaikka IR-kuvaaminen kiinnostaa, tuskin mikään muu kamera lyö Rolleiflexiä, sillähän näkee mitä kuvaa. Kun kaivaa Rollikan esiin, se ei jätä ketään kylmäksi. Heti syntyy juttua kahvilassa tai kadulla. Ventovieraat tulevat ihmettelemään, kamera herättää tunteita. Tämä ehkä ei ole ollenkaan hyvä ominaisuus, mutta mukava kuitenkin. Mielestäni ihmiset ovat rennompia Rolleiflexin edessä kuin muuten, ehkä eivät oikein ota kameraa tosissaan.