Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Mikä pienirakeinen filmi??

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Vasamatti, 10 Tammikuu 2020.

  1. Vasamatti

    Vasamatti Member

    523
    11
    18
    Nyt tarvitsisin mahdollisimman vähärakeista kinofilmiä mv ja väri. Mitä suosittelette, käyttö muoto- ja maisemakuvaukseen...?
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    20 893
    308
    83
    Kodak Ektar 100, Portra 160. Jos resoluutio (rakeisuus) todella suurella etusijalla niin ensimmäinen. Siinä myös enemmän kylläisyyttä ja syvää kontrastia. kun Portra ehkä enemmänkin kompressoi.

    Ilford Delta 100, Kodak T-Max 100 - jos ei sitten halua lähteä hyvin hitaisiin perinteisiin.
     
    Viimeksi muokattu: 10 Tammikuu 2020
  3. c

    c Active Member

    4 892
    7
    38
    Fomapan 200, ja valota sitä 100 iso mukaan. Se on halvimmasta päästä ja vertaa tmax 100:seen aika hyvin.

    Ja nimenomaan toi 200 iso versio, se on täysin eri tyyppinen filmi kuin niiden muut filmit.

    Tossa on 1.5gigapixelin skanni kinari Fomapan 200:sta. Se on about 54 kertainen suurennos @ 600dpi, jolloin se riittää 2m leveään printtiin. Väittäisin että ihmisten käsitykset rakeen koosta liittyy pitkälti paskoihin skannereihin.

    Fomapan 200 dokumentti väittää 110lp/mm resoluutiota. Joka on jo siinä luokassa, että saa olla tarkka linssinsä suhteen. Keskarissa tohon pystyy enään vissiin Mamiya 7 lasit. Toisaalta, ei tässä viivoja kuvata... jos ei lasketa tätä kuvaa mukaan.

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 10 Tammikuu 2020
  4. jja

    jja Well-Known Member

    499
    374
    63
    Ilford Pan-F+ (mikä rae ;-)? tai jälleensyntynyt Fuji Acros II (kunhan sitä alkaa Euroopassa saamaan).

    -jja
     
  5. langrai

    langrai Member

    159
    1
    18
    Tuo Fomapan 200 aukon ylivalotuksella on kiinnostava havainto. Ylivalotus ja lievä alikehitys? Samaa mieltä portrasta. Mamiya 7 ja portra 160, voi suositella.
     
  6. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    17 670
    509
    113
  7. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    17 670
    509
    113
    Alkukysymyksessähän ei varsinaisesti haettu sävyalaa tai sen sijoittumista, vaan "Nyt tarvitsisin mahdollisimman vähärakeista kinofilmiä". Vähä- tai kai paremminkin pienirakeisuus on kai edelleen kääntäen verrannollinen sävykkyyteen.

    Rakeetonta filmiä kaipaavaalle ns. kromogeeniset filmit, siis värinegateknologiaan perustuvat, ovat paras vaihtoehto.. Samaten kuin negansa skannavallekin, niitten skannaaminen on olennaisesti helpompaa.
     
  8. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    20 893
    308
    83
    Fomapan 200 lie litturae-teknologiaa kuten T-Max, Delta ja Acros.

    Ilford Pan F on usein vertailtu yhtä rakeiseksi kuin FP4.
     
  9. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    17 670
    509
    113
    En tarkoittanut nipottaa, palasin vain aiheeseen. Eivät sivujuonteetkaan haitaksi ole.
     
  10. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    20 893
    308
    83
    Juu, ei haitaksi eikä tilataksi.

    Mustavalkofilkkojen todelliset herkkyydet ovat tietenkin kehiteriippuvaisia mutta nimellisherkkyydet ovat pääsääntöisesti liian korkealle nimetty. Huomattava tietenkin on, että norminäppäilijän kannalta kuinka yksi tapaa valottaa (mitata) on toisen tavoilla enemmän tai vähemmän ja ero on helposti jopa kokonaisen aukon.
     
    Viimeksi muokattu: 15 Tammikuu 2020 klo 14:29
  11. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    17 670
    509
    113
    Vanha peukalosääntö: ISO100 dia, ISO200 värinega ja ISO400 mv valotetaan samoin.