Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mikä optiikka Nikkor 35/2.0 AI/S seuraksi?

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Markus Hautaniemi, 15 Heinäkuu 2006.

  1. Markus Hautaniemi

    Markus Hautaniemi Active Member

    1 265
    0
    36
    Muuttuva polttovälistä en ole nyt ostamassa. Olen ajatellut AF Nikkor 85/1.8D:ta?
     
  2. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 723
    124
    63
    Riippuu varmaan aika pitkälti esim. siitä, mitä kuvaa ja mille polttovälille on tarvetta?
     
  3. Markus Hautaniemi

    Markus Hautaniemi Active Member

    1 265
    0
    36
    Pitäisi saada yksi AF Nikkor. 50mm 1.8D ei liene järkevä ostos, koska se on niin lähellä 35mm 2.0 optiikkaani. Kuvaan lähinnä maisemia, joskus ihmisiä(ryhmäkuvia ja potretteja).
     
  4. RB

    RB Well-Known Member

    9 292
    1 207
    113
    Kuvaat käsittääkseni filmikameralla, mulla on canonin croppidigissä 35&50&85-milliset enkä niistä luopuisi näinniiknkuin pääasiassa ihmisiä kuvatessa. Filmille varmaankin kävis myös nuo, 50-millinen ajaa asiansa edullisen hinnan takia ja käsittääkseni 85-millinen Nikkori on huippua. Toisaalta joku 90-100 millinen makro vois olla kova sana 35&50-millisen jatkoksi(tai 50-millinen makro 35&85-millisten kaveriksi)
     
  5. pleppanen

    pleppanen Active Member

    1 534
    0
    36
    Tylsä vastaus, mutta taloudellinen:
    osta vasta sitten kun tiedät, mikä polttoväli tuntuisi käyttökelpoiselta.

    Toisaalta rahojaan voi tuhlata pahemminkin kuin AF Nikkor 85mm/f1.8:iin. Ei ole edes hinnan kiroissa.
     
  6. Pahin ongelkma tuossa luokassa on juuri tämä: tuo 1,8 olisi suht halpa, mutta sitten kuitenkin kaivelee etteikö samantein ostanut sitä 1,4:sta, ja jos siihen päätyy, niin voi kummastella etteikö se DC 105 olisi ollut monipuolisempi säädettävällä bokehillaan, ja kun sen on ajatellut valmiiksi niin 105 micro olisikin se objektiivi koska aikanahan huppupiirrosta ja lähikuvausmahdollisuudesta on iloa, mutta tämän jälkeen alkaakin taas valovoimakysymys takoa kalloa ikävällä rummutuksellaan, kuin tikka aamun valossa ;-)
     
  7. pleppanen

    pleppanen Active Member

    1 534
    0
    36
    Juu, mutta toisaalta 1.8:n valitsemista puoltaa aika tarkkaan tuhat syytä.
    ;~)
     
  8. No se on omassa kastissaan, mutta nuo dc:t ovat taasen 1,4:n kanssa omassa sarjassaan.. ;-)

    Tietysti jos haluaisi olla oiken radikaali, unohtaisi nämä pikkutele-perinteet ja ostaisikin
    tämän
     
  9. pleppanen

    pleppanen Active Member

    1 534
    0
    36
    Jou, mään. Kummallista, että näitä ei tuo kukaan Suomeen. Pelko takuuvastuista? Onko näissä viallisia yksilöitä kuitenkaan niin paljon kuin wanha ryssäpelko antaa ymmärtää?
     
  10. osta 105 mm 2,5 ai-s lasi muotokuvaukseen,saa melko edullisesti ja jälki ensiluokkaista bokehineen,af nikkorit voi heittää romukoppaan.
     
  11. pmu

    pmu Well-Known Member

    2 052
    44
    48
    35mm & 85mm on aika kiva yhdistelmä. Jos haluaa pitää setin minimaalisena niin kahden linssin kombona tuo olisi minun valinta. Tuohan olisi klassinen mittaetsin-Leican polttovälikombo...
     
  12. pmu

    pmu Well-Known Member

    2 052
    44
    48
    Todellakin! Älyttömän hieno lasi. Teko on täyttä rautaa ja hinta todella edullinen. Itse maksoin omastani muistaakseni 66 USD ebayn kautta. Vai olikohan tuo minun joku non-ai, mikä oli modattu ai:ksi...en muista/tiedä...No, joka tapauksessa yksi parhaista laseista mitä olen koskaan omistanut.
     
  13. en tiedä,ai 105 lasi on halvempi kuin ai-s,kuvanlaadun ero tuskin merkittävä suuntaan tai toiseen
     
  14. Ei varmasti, kun kyseessä on kuitenkin sama optinen konstruktio.
     
  15. Markus Hautaniemi

    Markus Hautaniemi Active Member

    1 265
    0
    36
    Ostin uuden AF Nikkor 85/1.8D:n. Maksoin siitä 418 euroa.
     
  16. simos

    simos Ylläpidon jäsen

    8 446
    440
    83
    Hyvä valinta.
     
  17. Hyvin sanottu.
     
  18. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Pistämättömästi laitettu
     
  19. Dynaamisesti lainattu.
     
  20. Mistähän muuten lienee peräisin tuo outo tapa ilmoittaa polttoväli ja valovoima väärin päin, järjettömästi? 2.8/16 tarkoittaa, että polttoväli 2.8 mm, valovoima f/16.