Jotta tuo keskustelu ei sotkisi väärää aihetta, aloitin tämän erikseen. Lyhyesti omana kantanani pidän 43 suhdetta melko hyvänä, neliö on muoto josta on lähes aina leikattava pois ja kinofilmin 24x36 on aivan liian epäsymmetrinen, eli taas joudutaan leikkaamaan jotta kuvan muoto olisi oikea. 6x6 on syntynyt kun kamerat oli kaksisilmäisiä, eli kääntämisessä oli ongelmia, joten neliö salli "kivasti" kaikkien kuvaformaattien käytön rajaamalla, mutta samalla joudutaan melkein aina rajaamaan, eli kuvan laatu kärsii kun osa filkan piirrosta leikataan pois. Kinofilkan sivusuhteet taas on syntyneet olemassa olevan elokuvafilmin käyttöönotosta still kuvaamiseen, en tosin ymmärrä miksi se on viritetty 24mm x 36mm suhteelle, oishan ollut mahis rajata kuva vaikka 24x 32mm, mutta niin ei koskaan päätetty. Edit: Filmille kuvaaminen on sikäli sivusuhteista enemmän kiinni kuin digi, että edes keskarikoossa ei ole varaa hukata informaatiota rajaamalla pois. Digille taas on "taivas" auki, varsinkin peilittömillä, missä peilin rajoitteet ei ole esteenä multiformaatti toteutuksille.
Vs: Mikä on optimaalinen sivusuhde kennolle tai filmille? Ei tähän ole mitään oikeaa vastausta. Erilaiset kuvasuhteet ovat erilaisia. 24x36 on hyvin dynaaminen. 66 staattinen. Muoto ei kuitenkaan määritä kuvan dynaamisuutta tai staattisuutta, mutta tietyn pohjan se antaa sommittelulle. Rajaaminen ei ole paha peikko, vaikka toki kivaa on saada aikaan rajaukset valmiinakin. Rajaamista tehdään paitsi aihe/kuvalähtöisesti kuin siirron aikaansaamiseksi ilman siirto-objektiivia. 645 on yksi suosikkini, mutta muita on 66 ja kino. Hiljattain laskimme suhteita. Pyh! Ehdottomasti eriävä mielipide kirjattu. Jos todella näkisi filkan noin huonona, miksi se kelpaisi ensinkään.
Vs: Mikä on optimaalinen sivusuhde kennolle tai filmille? Tuota maintsemasi kuvasuhdeasiaa on varmasti funtsailtu. Esim. Nikon valmisti mittaetsinjärjestelmäkameroita, joissa negakoko oli 24 x 32 mm (Nikon1), 24 x 34 mm (Nikon M ja S), sekä viimeisenä mallina puolikinarinkin. (S3M). Noissahan lyhyemmllä ruudulla ei saatu lisäpinta-alaa ruutuun korkeutta kasvattamalla, koska filmin korkeus pysyi tietysti 24 millissä.
Vs: Mikä on optimaalinen sivusuhde kennolle tai filmille? Kysymys on yhtä mielekäs kuin tiedustelu universaalisti, kaikille ja kaikkeen käyttöön parhaasta polkupyörän runkokoosta.
Vs: Mikä on optimaalinen sivusuhde kennolle tai filmille? Sanoisin, että mieluummin välityssuhteista kuin runkokoosta, koska sitä on helppo muunnella istuin- ja ohjainkannattimia vaihtamalla.
Vs: Mikä on optimaalinen sivusuhde kennolle tai filmille? Kävin iltapäivällä katselemassa Ismo Höltön näyttelyä Ateneumissa. Monessakaan Rolleflexillä kuvatuista kuvissa ei rajausta tarvittu, 1:1 olivat. Lähes metrin kanttiinsa, viheltävän teräviä ja sävykkäitä vedoksia. 60-luvun filkolla. Ei ollut laatu kärsinyt. Vielä ehtii käydä varmistamassa havaintoni, 31.5. asti. Upeita kuvia myös sisällöllisesti.
Vs: Mikä on optimaalinen sivusuhde kennolle tai filmille? Täysin makuasioita. Diassa 1:1 (6x6) on kiva, kun ei kuvan koko vaihtele esityksessä. Paperilla/monitorilla vaaka 2:3...3:4 on hyvä yleiskuvissa, mutta muillakin rajauksilla on käyttökohteensa. Pystykuvista en tykkää.
Vs: Mikä on optimaalinen sivusuhde kennolle tai filmille? Ai jai, nyt kyllä petyin tästä. Runkokokoahan ei muutella kannattimilla vaan ajoasentoa ja sitä myöten ehkä painojakaumaakin. Vaan rungon geometriakin pysyy samana. Mutta kysymys näyttää kuitenkin luonnolliselta Jopoa vastaan. Meillähän taitaa olla yhden koon erikoismies nyt asialla!
Vs: Mikä on optimaalinen sivusuhde kennolle tai filmille? Filmiaikana filminkulutus oli yksi kriteeri, jota ei enää digiaikana ole. Se kai 6x4,5 formaatin taustalla on; saatiin 16 ruutua normaalin 12 sijaan.
Vs: Mikä on optimaalinen sivusuhde kennolle tai filmille? Kiitos muistutuksesta näyttelystä. Siitä lähes metrisestä kun viiltää 40x50 palasen, laatu varmana kärsii ihan varmana perusteellisesti.
Vs: Mikä on optimaalinen sivusuhde kennolle tai filmille? Ai niin, olihan näyttelyssä myös Höltön käyttämä Rolleiflex 3.5/75 Tessarilla. Jos joku ei ole sellaista koskaan nähnyt
Vs: Mikä on optimaalinen sivusuhde kennolle tai filmille? 6x17 on aikas maukas. Johan kaikilla on se jo näytössäkin...kätsästi pystyynkin flipattavissa ;-)
Vs: Mikä on optimaalinen sivusuhde kennolle tai filmille? Niin, mikä olisi taulun "optimaalinen sivusuhde"? Vaikea ajatella, että kuvalla olisi sellainen, välimuotona tai valmiina.
Vs: Mikä on optimaalinen sivusuhde kennolle tai filmille? 4:3 on hyvä sivusuhde. Toimii pysty ja vaakakuvissa.
Vs: Mikä on optimaalinen sivusuhde kennolle tai filmille? Eikös noista valtaosa ollut Tumen Epsonilla printtaamia. Hyvä skanni ja taitava kuvankäsittely ja tulostus. Lähtökohtana tietenkin osaava kuvaaja ja sävykäs nega. Kapa
Vs: Mikä on optimaalinen sivusuhde kennolle tai filmille? Mutuketjuun lisää mutua. Neliöstä pidän, koska se on puhdas muoto ja skandinavisen muotoilukoulutuksen saaneena minun siitä kuuluukin pitää. Tosin Instagram kuvatulva on vieraannuttanut siitä viime vuosina. Epäneliö kuten 67 on hyvin vieras muoto. 43 luultavasti entisajan TV:n johdosta jotenkin jämähtänyt formaatti, liian taunopaloa. Tosiasiassa se on varmaan ihan hyvä kuvaformaatti, mutta en vaan pääse yli. 3:2 toimii vaakana, siinähän on puhdas jako, mutta pystyssä usein liian korkea. 45:sta on tullut viimeaikoina käytettyä vähän enemmän ja jotenkin sille alkaa lämmetä, ehkä jonain päivänä saatan pitääkin siitä. 2:1 on hieno formaatti (koska siinä on kaksi neliötä!), mutta kaikesta yrityksestä huolimatta en sillä oikein osaa kuvata, jatkan kuitenkin harjoittelua. Sitä leveemmät ei mun juttu. Ohessa yleisimmät kuvasuhteet piirrettynä samaan kokoon, kun sellainen on joskus tullut tehtyä. Poistin leffaformaatit sotkemasta.
Vs: Mikä on optimaalinen sivusuhde kennolle tai filmille? Älä ny, kyllä joku cinemnascope ihan jees on, tuolla Skandinavian puolelakin, saadaan tiukkaan kennoonkin ;-)
Vs: Mikä on optimaalinen sivusuhde kennolle tai filmille? En tiedä miten olivat vedostettuja. Läheltä katsottuna filmin rae näytti filmin rakeelta.
Vs: Mikä on optimaalinen sivusuhde kennolle tai filmille? Höpö höpö markku. Kyllä keskikoossa on varaa rajata. Kinossa ei sitä minun mielestä kovin paljoa ole. Olen kuvaillut 6x9 kuvia ja rajaillu niitä 6x7 tai 4x5 muotoon. Nyt meinaan kuvata 6x6 kokoa ja rajata siitä ehkä 5x6 tai jotakin sellasta.