Sanokaas nyt viisaammat, miten näytön kalibrointi sujuu niin että tumma pää toistuu näytöllä niinkuin tulosteessa/labbisten paperikuvissa? Oon kalbroinut kaiken tietämykseni mukaan kaikki niinkuin pitää, näyttö näyttää tummasta vaaleaan hienosti....mutta jos teen tai teetän missä tahansa paikassa paperikuvat niin kuvista tulee tummia, musta pää on tukossa. Oon eliminoinut asian säätämällä näytönohjaimesta gammaa 1>0,9 jolloin lopputulos on hyvä....mutta se kun on kuulemma väärin ja kiellettyä.... Mitä asetuksia pitäis muuttaa kalibroinnissa? Värit ovat ihan OK, siinä ei ole valittamista tässä kohtaa. Aikalailla kaikenmoista oon vuosien mittaan kokeillut....lopputulos on aikalailla sama.
Vs: Taas näytön kalibroinnista Mikä kalibrointisofta kyseessä? Tuota mustan pään asetusta piti itsellänikin rukata että alkoi pelittämään. En vaan nyt työpaikalta käsin muista ulkoa että mikä asetus ja mistä se löytyi omassa softassani.
Vs: Taas näytön kalibroinnista Ratkaisin asian yksinkertaisesti pienentämällä näytön kirkkautta. Saattaa olla liian banaalia ja joltain kannalta kiellettyä, mutta toimii.
Vs: Taas näytön kalibroinnista Tällä hetkellä on Eizon ColorEdge CG241W ja Eizon ColorNavicator 6 Gretag Eyeone 2 varustettuna. Mustaa pistettä ColorNavicatorista saa vaalennettua mutta ei tummennettua. AMD Radeon näytönohjaimesta löytyy kivoja säätöjä, perusasetuksilla tietenkin mennään, mutta parilla gamma-säädön klikkauksella saan näytön näyttämään aika hyvin. Tahtoisin vaan käyttää systeemiä ilman lisäsäätöjä. Gamman vaikutus toimii oiken kun vertaa pelkkään kirkkauden säätöön.
Vs: Taas näytön kalibroinnista Homman jujuhan on siinä, että harmaakiilan jonka valoisuuserot ovat 4-8 pykälää (0-255 asteikolla) näkyvät todella hyvin näytöllä päästäpäähän, mutta kaikilla tulostussysteemeillä tumma pää on samalla lailla tukossa. On kokeiltu harrastelija printterillä ja 2 eri Pro-lappiksella sekä omalla ja muiden tulostimilla. Sama juttu kaikilla.
Vs: Taas näytön kalibroinnista Mun on pitänyt laittaa tumma pää 0.24, jotta eivät mene printissä tukkoon. Kirkaskin on tosin vain 85. T Jukka
Vs: Taas näytön kalibroinnista On kokeiltu 80, 100 ja 120. Sillä ei tunnu olevan paljonkaan merkitystä. Työtilan valaisun nostolla on saatu aikaan jotakin, mutta ei tarpeeksi.
Vs: Taas näytön kalibroinnista Paha sanoa tuosta Eizon softasta mitään mutta omassani (Spyder 3 Eliten mukana tuleva mikäsenniminytolikaan) homma tuli jotakuinkin kuntoon tuolla Jukkiksen mainitsemalla rukkauksella. Itse taisin tosin laittaa arvoon 0.28.
Vs: Taas näytön kalibroinnista Joo, kyllä mä ihan kokeilemalla ja öitä valvomalla oon nuo arvot laittanut. Ruuvaan siis itse näytöstä kontarastin, kirkkauden ja rbg-värit. Mulla on niin hämärä tämä työpiste, siksi alapää noin alhainen ja yläpääkin aika hämärä. Sopivan kirkkauden tietää, kun näillä tutuilla sivuilla surffaa, nin miltä esim. tämä kameralaukun värit ja taustavalkoinen näyttävät. Sama, kun tekee wordilla tesktiä, niin sen valkoisuuden tietää. On kirkas, muttei ota ja siten rasita silmiä. Mulla on vanha spyder pro 2 (uusin päivitys). Toimii windows 7 kanssa, vaikkei valmistajan mukaan pitäisi. En ole järkeä nähnyt hommata uudempaa, kun tälläkin saan mulle riittävän hyväksi. Tätä olen oppinut käyttämään. T Jukka
Vs: Taas näytön kalibroinnista Onko käytössäsi näytön profiilin lisäksi myös tulostimen profiili? ColorWiki - The Color of Toast =D
Vs: Taas näytön kalibroinnista Onon. Aika monesta paikasta oon tilannut/tehnyt erimoisilla tarvittavilla profiileilla. Lopputulos suunnilleen sama, värit oikein ja tummuuskin silloin kun oon näytönohjainta rukannut.
Vs: Taas näytön kalibroinnista Mitä nyt olen tulostanut melkomoisesti erilaisia printtejä, viimeksi lähinnä Epson Pro 7900 printterillä, niin huolimatta valmistajan profiileista ollaan tumman pään kanssa aina ongelmissa, jos lähtökohtana on näytön kuva (vaikka kalibroitu näyttö). Suosittelen harmaakiilan tekoa ja mittaamaan sen arvot pipetillä ja merkitsemään siihen. Tulostaessa sitten katsot, missä alkaa mustaan päähän ilmaantua sävyjä. Säädät sitten sen kuvan tumman pään tuon mukaan. Mattapapereille (Hahnemuehle Photo Rag, Bamboo, Canson Infinity Rag Photographique) RGB-arvot , jossa löytyy kynnys ovat minulla jossain 20(25) 20(25) 20(25) paperista riippuen. Semimatalla siinä 15 15 15. Kiiltävää en tulosta. Vaalean kanssa ei samanlaisia ongelmia. Testaa ja löydä omat arvosi. Tee kiila sekä mustalla, että valkoisella pohjalla. Näyttävät silmälle melko erilaisilta. Kapa
Vs: Taas näytön kalibroinnista Testailtu on, ja harmaakiilaa on tutkittu näytöllä ja papereilla erimoisissa valaistuksissa. Näköjään asiat ovat sitten aikalailla kohdillaan, kukin tyylillään, itsellä riittää pari klikkausta näytönohjaimen säädöistä. Mulla on näytön taustakuvana harmaakiila jolloin huomaan heti jos jokin säätö ei ole ihan kohdallaan. Joskus on mun näytönohjaimen säädöt menneet nollille ja kuvista on tullut hetken suttaja sekundaa. Marraskuulla on tarkoitus hankkia uusi kalibrointilaite jolla pystyy kalibroimaan tulostimenkin, sittempä nähdään kuinka suu sitten pannaan.
Vs: Taas näytön kalibroinnista Tuota tarkoitin kysyessäni onko käytössäsi tulostimen profiili. Olisi vissiin pitänyt sanoa, että oman tulostimesi.
Vs: Taas näytön kalibroinnista Mitä olette tykänneet Mcbetheistä, XRiteistä ja Spydereistä? Ovatko profiilit osuneet kohdilleen vai on kohdille osunut värisokeita mittareita? Onko näkemystä, mikä noista näytönkalibrointihärpäkkeistä on toimivin?
Vs: Taas näytön kalibroinnista Juu ei oman tulostimen profilia ole (vielä) käytössä, vain paperinvalmistajan kyseiselle tulostinmallille tehty profiili. Mutta sama tumman pään tukkoon meneminen vaivaa kaikkia paikkoja missä kuvia teetän, oli sitten käytössä sRGB, AdobeRGB tai kyseiselle labbiksen koneelle tehty oma profiili. Toisaalta on hyvä, että kaikille tulostuspaikoille kelpaa SUUNNILLEEN samantummuinen kuva jotta kuvia eri paikoista tilatessa ei tarvitse kovin suuria muutoksia tehdä. Kunhan sais näytön näyttämään samaa ilman vippaskonsteja. Näytön väreihin luotan, ne ovat hyvin kohdillaan. Nykyisin käyttämäni Canson paperi tahtoo tehdä liian lämminsävyistä ihonväriä, vähän vähempikin riittäisi. Ilfordin paperi on neutraalimpaa..vähän kylmään päin kallellaan. Siksi ostan uuden kalibrointilaitteen lähiaikoina.
Vs: Taas näytön kalibroinnista Oman tulostinprofiilin tekeminen on teoriassa hyvä juttu, käytännössä yleensä yhtä tyhjän kanssa, jollei sitten käytä jotain ihan erikoisia ja muuhun käyttöön tarkoitettuja papereita. Paperivalmistajan profiili on yleensä yhtä hyvä tai parempi, ainakin silloin kun käytetään n.s. ammattiluokan tulostimia, jotka lähtevät tehtaalta kalibroituina. Halvemmissakin tulostimissa yksilökohtaiset erot ovat kyllä häviävän pieniä, sen verran tarkkaa puuhaa se tulostuspäiden valmistus nykyisin on. Samaa luokkaa tarpeena taitaa olla sitten tulostushuoneen ilman kosteuden vakiointi, eihän siitä nyt mitään tule, jos se kovin vaihtelee...
Vs: Taas näytön kalibroinnista Juu, mitään maatakaatavaa tuskin voi odottaa, jotain vähän erikoisempaa mulla on ajatuksissa, joten aika näyttää kuinka hommassa käy.
Vs: Taas näytön kalibroinnista Tulostimien jälki muuttuu, joten se tilanne tehtaalla on vähän niin kuin olipa kerran. Kosteuden vakiointi on perusteltua, koska tulostuspaperin ominaisuudet puolestaan muuttuvat ilmankosteuden muutoksien myötä. Varmaankin osa noista em. murheista liittyy palveluntarjoajan puutteelliseen kalibrointiin/värinhallintaketjuun, jossa vikaa voi olla niin tekijöissä kuin vehkeissäkin. Joidenkin pigmenttien responssi (tai yhtä hyvin näyttöjen) saattaa johtaa kalibrointilaitteita harhaan ja silloin pitää tulostajan pystyä korjaamaan virhe eli ohjelmistossa olisi hyvä olla piirteitä, joilla profiileja voidaan korjata haluttuun suuntaan.