Mulla on mennyt hukkaan monia vuosia kun olen arkaillut opetella värifilmin kehitystä C41-prosessilla. Syynä lienee foorumeilla sekkailut ja toisten kokeilut joissa filmin värit on menneet kummallisiksi syystä tai toisesta. Jotenkin keskusteluista on mulle aikanaan jäänyt sellainen kuva että tuo homma on turhankin tarkkaa ja arkaa menemään piloille. Nyt kuitenkin rohkaistuin Tetenalin C41-kitin hankkimaan ja harjoittelemaan. Eka filmi onnistui hyvin, Toinen erittäin hyvin, Kolmas jopa erinomaisesti. Mikä tossa hommassa on se vaikeus. Mun kokemus on että toi on jopa helpompi prosessi hallita kuin MV-filkan kehitys. Kertokaapa mikä on ollut se kompastuskivi, jos sellaista on tullut vastaan? Tässä näitä mun onnistumisia voi tiirailla
Vs: MIkä on C41-prosessissa vaikeaa? Pari filmiä ja muutamia laakoja olen kehitellyt ja aika helppoa hommaa.Kelpo kuvia olet saanut aikaiseksi.Voisin jopa kehittää värilaakaa mutta maksaa liikaa, ja 5x7 laakaa ei taida edes saada helposti värinä tai diana.
Vs: MIkä on C41-prosessissa vaikeaa? Samat kokemukset. C-41 on helpompi kuin mv-prosessi. Lyhyt, yksinkertainen eikä ole samalla tavoin herkkä liikuttelun tms. Aiheuttamille epätasaisille kehityksille. Vaikeinta tuossa kai on kehitysajan lyhyys. Kerran ryssin 3 laakafilmiä kun en kaatanut kehitettä pyörivään purkkiin / saanut purkkia liikkeelle tarpeeksi nopeasti. Rulla- kinomateriaalilla ei niin ongelma. (Myöskään e-6:ssa en ole epäonnistunut vaikka kaikenlaista katastrofin poikasta onkin ollut - mm. Kerran kotitekoisen kehityspurkin pyörittimen akseli päätti irrota kesken prosessin ja purkki sukelsi altaisiin. Mv-kehitys olisi ollut aika pilalla...) Oletan, että c-41 yms. Modernimmat prosessit ovat puoliksi pomminvarmoja siksi, että ne on alusta asti suunniteltu koneissa mitä ihmeellisimmissä paikoissa pyöriviksi prosesseiksi filmistä lähtien. Mv-puoli on ollut yritys-erehdys -tutkimustyöllä syntynyttä.
Vs: MIkä on C41-prosessissa vaikeaa? Varsinaista kompastuskiveä ei ole tullut vastaan. Kehitekemikaalin lämpötilan ylläpito 38C on C-41 aloittelijalle varmaan se vaikein kohta. Siivouskaapista sosialisoitu 8 litran pesusoikko toimii hyvin lämpötilaa ylläpitävänä ja tasaavana vesihauteena puolen litran kehityskitin kanssa. Sitten kun kehitysprosessi on tullut tutuksi alkaa heikkenevien kemikaalien kanssa nujuaminen. Tärkeintä on pitää lukua kuinka monta rullaa kehitesatsilla on tehty.
Vs: MIkä on C41-prosessissa vaikeaa? Vaikeinta oli prosessin ajan pidentäminen filmien kehittämisen mukaan. En tiedä onko ohjeet ja kemikaalit muuttuneet sitten 90-luvun. Lämpötilan pitäminen oli helppoa omatekoisella kehiytskoneella.
Vs: MIkä on C41-prosessissa vaikeaa? Itsehän koitin keväällä miten hyvin 2,5v sitten sotkettu noin kymmenen kertaa käytetty Fujihunt ("rollei digibase") litrainen kemiasetti vielä toimii. Toimi lähes täydellisesti! Ehkä valkaisu ei enää toiminut tappihyvin, mutta pidentämällä bleach-aikaa ei eroa enää tuoreeseen kemiaan huomannut mistään.
Vs: MIkä on C41-prosessissa vaikeaa? Vähän noita ajanpidennyksiä oon ounastellutkin. Itse ton homman aloitin lukemalla ohjeet muutamaan kertaan läpi. sitten katselin varusteet kohdilleen ja suunnittelin miten prosessi tässä tapauksessa etenee. Seuraavaksi tein "Kuivaharjoittelua" muutaman kerran ja sen mukaan säädin prosessin etenemistä. Kuivaharjoittelu oli siis kuitekin märkää eli kemioina oli vettä. Ja sitten vielä testasin ja harjoittelin lämpötilan hallinnan. Eli tämä kaikki ilman oikeita kemikaaleja ja roskafilmillä. Tässä vaiheessa tarkastin lämpötilat joka vaiheen alussa ja lopussa. Tuosta harjoittelusta oli varmaan paljokin hyötyä. Vaikka kehitysaika onkin tarkka ja lyhyt en näe että siimä mitään ihmeen kiirettä tai ryssimismahdollisuutta olisi. Tökkään kellon käyntiin samalla kun kaadan kehitteen purkkiin, suljen kannen ja kopautan purkkia ja laitan sen kyljelleen vesihauteeseen joka on siinävaiheessa n. 38.5-39 astetta. siinä sitten pyöritän purkkia hiljakseen kunnes kello näyttää että aikaa on jäljellä 5-10s. Silloin nostan purkin pois hauteesta ja kaadan kehitteen pois ja keskeytteen purkkiin ja kuittaan kellon seuraavaan vaiheeseen. Ajan pidennyksen suhteen tossa ei taida olla vaikeeta kun vaan pitää kirjaa filmien määrästä ja muistaa lisätä sen 15s kellon ohjelmointiin aina 4 filmin jälkeen. Muissa vaiheissa aika ei enää taida olla niin kriittinen jos se heittää jonkun 10-15s kunhan se on riittävän pitkä. Ton viimesen filmin kanssa tais blixi olla ~1/2min pidempään. Pesuun sitten käytän sitä vettä siitä vesihauteesta, se kun on jo jäähtynyt sopivasti. Yksi ongelma mulla on ollut. Ilmeisesti stab-kylvystä jää fillkaan sen kuivuttua laajoja vaaleita tahroja. Vai mistä noi tulee. Vähän niinkuin olis huonosti huuhdeltu saippua jäänyt pintaan. Kuivauspihdeillä en ala filmejä raapimaan.
Vs: MIkä on C41-prosessissa vaikeaa? Jeps. Stabia luultavasti. Olen tästä asiasta joskus keskustellut parin kokeneen C-41 kehittäjän kanssa. Kaikilla tuntuu olevan omat kikkansa miten stabitahrat saa ainakin vähenemään. Yksi lisää stabiin tipan wetting agenttia (tämä kikka ei minulla toiminut) ja toinen suihkuttaa sumupullolla akkuvettä kuivumassa olevien negojen päälle. Kolmas tekee squeegeet märillä sormilla. Itse vain huuhtelen stabitahraiset negat ja laiskana jätän uuden stabikylvyn pois. Negat voivat olla 10v kuluttua huonossa hapessa mutta otan sen riskin.
Vs: MIkä on C41-prosessissa vaikeaa? Mä ajan negat stabikylvyn jälkeen vielä minuutiksi Ilfotoliin (1:200). Stabi valutettaan (ravistellaan) mahdollisimman hyvin pois filmin ollessa vielä spiraalilla ja sitten uitan negan Ilfotolissa spiraaleineen eri astiassa. Kesäaikaan filmin kuivuessa hitaammin ei jää oikeastaan mitään valumajälkeä, talvella jää pitkiin filmeihin muutamaan viimeiseen ruutuun joitain pieniä raitoja.
Vs: MIkä on C41-prosessissa vaikeaa? Itse kuivatin värinegatkin vähintään 45 asteen kulmassa syrjällään, ei ikinä mitään valumajälkiä.
Vs: MIkä on C41-prosessissa vaikeaa? Tetenalia käytin aluksi, mutta siirryin Rollein Digibaseen. Erilliset bleach ja kiinnite ovat luotettavampi menetelmä. Itsellä oli alussa ongelmaa (läiskiä negoissa), mikä poistui, kun sain tietää välipesujen merkityksen. Ne joistain ohjeista puuttuvat. Bleachin kontaminointia kehitteellä kannattaa myös välttää ja bleach -aika kannattaa olla pitkästä päästä. Oma nyt hyvin toimiva prosessi C41 laakafilmille Rollei Digibasen kemikaaleilla 37.8asteessa on tällainen: 1) tankin lämmitys vähintään 2 min 2) pesu vedellä 2x 30 sek 3) kehite 3min 15sek 4) keskeyte (etikka 2%) 5) pesu 30 sek 6) bleach 6 min 30 sek 7) pesu 6 x 30 sek 8) kiinnite 6 min 30 sek 9) pesu 10 x30sek 10) stabilisaattori