Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mikä olisi hyvä tripodi tai monopodi

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana meitsiii, 13 Joulukuu 2012.

1. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 15 Maaliskuu 2019
  2. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38
    Vs: Mikä olisi hyvä tripodi tai monopodi

Minä voisin kuvata pistemäisiä valonlähteitä enemmänkin, mutta kun nämä kelit ovat mitä ovat. :(
    Kahden rinnakkain kiinnetetyn pitkän telen (20X) läpi katselisin niitä mielelläni myös. Jos jalusta tutajaa, ei onnistu. Muussa käytössä (valokuvaus laajakulmalla (17mm) tai keskipitkällä telellä (200mm)tuulisella rannalla tai pitkät valotusajat päivänvalossa laajiksella (pinhole)) en ole huomannut tukevuudesta olevan minkäänlaista haittaa.

3. JMies

JMies

550
    1
    0

En ole myrskyssä kuvannut jalustalla, mutta jos tuulee niin paljon että jalusta alkaa kiertyä tuulessa niin lienee kyllä jo muutakin liikettä havaittavissa.
    [QUOTE>
    [/QUOTE]
    No vapaasti ja vapaasti, onhan siinä jonkin verran vaimennusta, mutta kuitenkin kiertyy helposti. Monopodilla ei pysty kuvaamaan pitkällä valotusajalla, tulee väkisinkin tärinöitä. Tripodin voi jättää seisoskelemaan itsekseen, ei se siitä mihinkään karkaa vaikka pari sekuntia vierähtääkin. Olen kyllä sen verran vakaa, ettei napin painaminen alaspäin ilman jalustan mutkalle vääntävää kiertoliikettä tuota mitään vaikeuksia.

4. Vs: Mikä olisi hyvä tripodi tai monopodi

Kiitos kiitos. Harvinaista että sinulta saa jostain kiitosta.  Tiedämme kyllä että olet onnellnen mitään ajattelematta, mutta että osasit ajatella neuvojia lämpimästi. Kiitos vielä kerran!

5. markku55

markku55 Active Member

Minä olen kuvannut, eikä välttämättä edes myrskyssä, Hangossa tuulee usein luokkaa 10m/s, jos tuohon tuuleen virittää heppoisen jalustan ja siihen A700 rungon ja 75-300mm Minoltan kunnon Beercanin, niin huomaa kuinka se "värisee" tuulen mukana. Jalustassa on siis kiertoliikkeen suuntaista värähtelyä, ja sitä juurikin enemmän kuin pystysuuntaista jos olet antanut omien aiheuttamiesi tärähdysten vaimentua. Kunnon jalustalla tätä ei huomaa, mutta siellä se on mukana halusit tai et, tosin merkitys on olematon.
    En itsekään tölväise laukaisinta, vaan puristan sitä, mutta silloin on mukana aina myös käden mahdolliset liikkeet, eikä ne ole mitenkään rajoittuneita vain pystysuuntaisiin liikkeisiin. Kuinka vakaana saat kätesi pidettyä, olettaen, että itse jalusta ei ole kovin tukeva, eli et voi nojata siihen.
    Näitä kokeita ei sitten kannata tehdä objektiiveilla joissa on kuvanvakain tai se on kameran rungossa. Jos kuvanvakain on objektiivissa et ehkä huomaa mitään ja olet tyytyväinen kun sinulla on niin "hyvä jalusta", jos se on rungossa, niin saatat havaita epäterävyyttä jopa etsimessä, mutta kuvat voi silti olla ok.
    En ole muuten missään määritellyt kiertoliikettä sellaiseksi, että jalusta menisi mutkalle, kiertoliikettä syntyy jo pelkästään välysten takia, eli hyvänkin jalustan tukevuus kaikkoaa, jos niveliin ja sovitteisiin on syntynyt välystä. Yleisesti ottaen naheasti toimivat jalat ja nivelet on hyvä juttu vaikka käyttökuntoon virittelyyn menisikin enemmän aikaa.

6. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

10m/s suoraa tuulta kohti jalustaa alkaa olla sen verran paljon, että et varmastikaan erota kiertoliikkeen suuntaista värinää muusta heilumisesta. Et ainakaan subjektiivisesti havainnoiden. Näin etenkin kun tuuli ei edes meren rannalla ole tasaista maan pinnassa.

Lisäksi 300mm polttoväli alkaa olla suht haastellinen jalustakuvauksessa, olivatpa olot kuinka suopeita tahansa.

7. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Haha, Hangossa tuulee ainakin Slaktiksella tasainen 30 m/s ;) Muistan, kun viisi vuotta sitten annettiin myrskyvaroitus merenkulkijoille 25 m/s, niin Testbedin sääpalvelin ilmoitti Russarön ja Morgonlandetin välissä kartalla lukemat 35 m/s. Siellä tuulee aina sen verran, että jalustan lisäksi on kuvaajan syytä sujauttaa pari tiiliskiveä taskuunkin. Siitä kiertoliikkeestä vielä - ainakin halvalla videopäällä, jossa on 30 cm vipu, kaikista panoroinneista on pakko napsaista vähän pois sen alun hölskytyksen jäljiltä. Samoin panorointi pitää aloittaa ennen sitä haluttua näkymää, että saa riittävän pitkän pätkän tasaista alkuun. Niksipirkan kumminauhavirityskään ei tuota tilannetta juurikaan muuksi muuta. Eri asia on sitten pannata 600 euron teflonlaakeroiduilla. Niillä homma onnistunee laakista.

8. Vs: Mikä olisi hyvä tripodi tai monopodi

Jep. Uutena kuulapää vielä menetteli, mutta kuluneena huono. Nyt hajosi sitten vielä yksi teleskooppijaloista ja uuden matkajalustan etsiminen on käynnissä. Paino pitäisi saada puristettua kilon paikkeille. Painavampi/tukevampi sitten yleiskäyttöön.

9. markku55

markku55 Active Member

En oikein tiedä missä olosuhteissa sinä kuvaat, mutta tuo 10m/s ei ole mikään harvinainen tilanne. Kohtisuora tuuli ei olekaan niitä pahimpia, vaan suora sivutuuli. Tuon Beercanin ulottuma on iso ja siinä ei ole mitään jalustatukea erikseen, se vaan roikkuu kamerarungossa kiinni. Tilanne on aika hankala, ihan oikeasti, nuo tuulen puuskat noilla lukemilla liikuttaa systeemiä melkoisen kepeästi.
    Hangossa purjehditaan kilpaa, jos ei kukaan ole aiemmin siitä tiennyt, niin tulkoon kerrottua (Hangon Regatta). Kilpapurjehduksen lähdöt ja maalin tulot on useasti isommissa LYS/IMS/IOR/MR8/H-vene/Hai/Folkkari jne luokissa rannan lähellä, eli siis kuvaajien teleobjektiivien ulottuvissa. Näitä tilanteita kun kyttäilee kameralla, on todella hyvä jalusta arvossa arvaamattomassa, puuskat rannan kallioilla voi olla tasaisen tuulen voimakkuuden määrä x3.
    Harmittaa, kun en ole ehtinyt enää kilpapurjehtimisen lopetettuani ehtinyt paljoa kuvaamaan (lapset ja vaimo), ja toisaalta kilpaillessani en kipparina voinut kuvia ottaa, mutta onhan minulla kuitenkin kaapissa IMS III Racing luokan avomeripurjehduksen SM mitalli vuodelta 1998 lohduttamassa menetettyjä kuvia.
    En puhu teoriasta, vaan kokemuksesta, uskoo ken haluaa.

10. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Olen kyllä purjehtinut itsekin kilpaa ihan kansainvälisellä tasolla. Myös nykyisen harrastukseni kanssa olen paljon tuulen kanssa tekemisissä ja mittailen tuulta aika usein. Maanrajassa mitattu 10m/s on erittäin kova tuuli.

Jos tasaista tuulta on vaikka rantakalliolla sen 10m/s, niin silloin merellä (tai maalla 10-20m korkeudessa) on vieläkin kovempi keli. Tietenkin rinteeseen tuuli pakkaa, mutta ei nyt sentään ihan  kertoimella 3. Mutta varmaan sillä tavoin, ettei huoli ole jalustan kiertojäykkyydessä, vaan siinä pysyykö zydeemi ylipäätään pystyssä jos hetkeksi selkäsi käännät.

Miksei tuolla voi kuvata ihan tavallisella vakaajaobjektiivilla käsivaralta? Ottaa vaikka vv-suojan vielä pois, niin ei ole niin paljon tuulipintaa.

11. markku55

markku55 Active Member

Jos ymmärsin oikein, olet Jyväskylässä nykyään, missä olet purjehtinut kansainvälisellä tasolla ja millä veneellä?
    Maan-/merentasalla on aika vaikeaa olla kuvaamassa, yleisimmin rantakalliot on muutamien metrien korkeudella. Kerroin kolme on ehkä liikaa jos ajatellaan maksimi tuulta, mutta jos vaikkapa keskituuli on 10m/s, niin alimmillaan se lienee rannalla vain muutamia metrejä sekunnissa ja korkeimmillaan jopa 15m/s.
    Ei saivarrella nyt tuulen vaihteluista tai siitä, missä olosuhteissa olet sinä tai minä kuvannut meren rannalla, oleellista on se, että tuulella on merkityksensä kameran stabiilisuuden kannalta. Tuuli on vaakasuoraa (noin yleistäen, tosin olen kokenut mm Gotland Runt kisassa melkein pystysuoraa tuulta, mm eräs Swan-vene painui nurin vain tuulen ansiosta ja avonaisista ikkunaventtiileistä tuli satoja litroja vettä sisään vain muutamien sekunttien aikana), eli sen merkitys on juurikin jalustan kiertojäykkyyden suhteen merkityksellinen.
    Ihan oikeasti, minä en enää haluaisi jatkaa jankutusta asiasta jolle ei näköjään synny yhteisymmärrystä, no ei ainakaan näköjään nomad'in kanssa.
    Onneksi on melkein automaatio hyvän jalustan osalta se, että kun muun suuntainen kuin kiertojäykkyys paranee, niin myös se keskustelun alainen kiertojäykkyys paranee samalla.
    Osaltani olen aiheen nyt lopettanut, ja pahoittelen, että aiheen aloittaja meitsiii ei varmaan tästä paljoa ole hyötynyt.

12. Vs: Mikä olisi hyvä tripodi tai monopodi

Noo, jukkis tullee lohduttamaan, jos kukaan muu ei ymmärrä ;-)

Nyt kun ei Leicoista ja Relluista brassailla niin aina voidaan keksiä joku toinen laji mistä nokittaa.
    10m/s on siis 36km/h, jos se on mitattu kuten kuuluu, puuskissa olisi 13-14m tasoja usein havaittavaissa. Se että olisi 30m/s. puuskaa tai pakkaumaa usein Hangon kalioilla niin se menee kalavaleiden piikkiin, mutta menköön, milläs nokitat jollet panoksia nosta.

Niin tai näin, olisi minulla mikä tahansa kamera tai jalusta, niin tuskin jättäisin sitä 13 metrin puuskiin pitämättä kiinni, enkä varmaan ainakaan kuvaisi kädet irti. Josko kuvaisin niin muutenkaan. En silti pitäisi kiertojäykkyyttä siinä ongelmatiikan kulmakivenä -ehkä lähinnä jalustan kätevyyttä rantakallioille sovittamisessa? Ja omaa lämpötaloutttani. Tuollaisessa tuulessa harvoin on lämmintä. Joskus toki on.

Olisihan sitä kätevä napsautela niitä pitkän valotuksen kuvia pistemäisistä valolähteistä kyllä, jahka sankaripurjehtijat ovat kapakoissa kehumassa, että me kolme ollaankin H-luokassa, ja syksy antanut parempia valonvähennysteknisiä edellytyksiä ;-D

13. Vs: Mikä olisi hyvä tripodi tai monopodi

OT:

;D
    Käsittämätön kellä on isoin ketju...
    ;D

14. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Nyt kun meillä molemmilla on tuulimittarit, niin lähdetäänkö Hankoon mittailemaan? Sanotaanko, että regatan aikaan :)

15. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Sileitä Tuulia (rekisteröity) teille ja muillekin tuulen ystäville.

16. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

;-]

17. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 15 Maaliskuu 2019
  18. Pygmi

Pygmi Member

87
    0
    6

Ihan hyvä setti neuvoja on jo tullut, mutta kai sitä pitää sotkeentua...

Periaattessa usein hyvä neuvo on: niin hyvä ja tukeva kuin lompsa kestää. Itse olen käynyt tämän pidemmän kaavan kautta ja kaipaa aika ajoin parempaa...halvemmaksi oli stullut ostaa heti se parempi.

MUTTA: Jos et ole varma millaisen jalustan tarvitsisit (etkä aiemmin käyttänyt), niin nuo ehdotetut kevyet ja edulliset "matkamallit" on varmaan hyvä lähtöpiste. Sellaiselle voi hyvinkin olla käyttöä myohemminkin, vaikka satsaisit jalustaan enemmän. Sen kanssa saa tuntumaa käytöstä ja siitä, että kulkeeko se mukana ja vaatimuslista tarkentuu, jos ei ominaisuudet riitä. Itsellekin kertynyt tuota roinaa vuosien varrella riesaksi asti ja edelleen aika usein matkaan tarttuu kevyehkö "matkamalli", jos matka suuntaa jalkapelillä pidemmälle maastoon.

Jalustoja ja päitä on niin moneen makuun, että ilman kokemusta on mahdoton arpoa itselle sopivinta. Kaikille se ei ole se hienoin, kallein ja tukevin, vaikka siihen varaa olisikin.