Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mikä näistä?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Kanisteri, 16 Elokuu 2008.

    Hei! 
    Elikkäs tarkoituksena olisi ostaa digijärkkäri.
    Eli kertoisitteko mikä näistä kannattaisi valita?:
    Canon EOS 1000D, Canon EOS 450D, vai Nikon D60.
    Onko kamerassa pakollista olla kuvanvakain?
    Tarkoitus olisi kuvata lumilautailua ja luontokuvia.



    Kiitos jo etukäteen!
     
  1. Vs: Mikä näistä?

    Ensimmäistä järjestelmäänsä ostavalle mikä tahansa noista on jo lähes oikea työkalu pokkarin jälkeen. Kuvanvakaimia on kahta eri mallia; kameran rungossa tai objektiivissa oleva. Erona näillä on se, että runkovakaajan kanssa toimii myös vanhemmat manuaalisäätöiset objektiivit vakaajallisina. Silminnähtävää eroa kuvanlaadussa ei ole. Ja kannattaa muistaa, että teräviä kuvia on osattu ottaa vuosikymmeniä ennen ensimmäisen vakaajan keksimistä ;)
    Käy ihan kamerakaupassa kokeilemassa, mikä noista tuntuu sun omiin käsiin parhaimmalta. Sen jälkeen rikot säästöpossun ja lähdet ostoksille.
    Ostoslista:
    -runko
    -kittiobjektiivi
    -muistikortteja (ainakin kaksi)
    -puhdistusvälineet
    -tukeva laukku (mielellään kasvunvaraa)
    Jos rahaa vielä jäi:
    -telezoom (esim. 50-200mm, 70-300mm tai jotain sinnepäin)
    -kiinteäpolttovälinen macro-objektiivi (75, 90, 105mm)
    -ulkoinen salama (mielellään ohjeluku yli 40)
    -jämäkkä jalusta kuulapäällä
    Noilla pääsee harrastuksen alkuun ja pitkälle eteenpäinkin. Hauskoja ja antoisia kuvaushetkiä vaan sulle
     
  2. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Mikä näistä?

    Entäs sony a200?
    Se on pärjännyt testeissä loistavasti ja tuntuu ainakin minun kädessäni paremmalta kuin canon tai nikon.
    T Jukka
     
  3. Vs: Mikä näistä?

    Jos Nikoniin päädyt niin tämäpä ilmoittaa salamien ohjeluvun, sanoisiko perinteisempään tapaan eli samaan tapaan kuin silloin ennen kivikaudella missä salamat ei osanneet zoomata vaan olivat viritetty enemmän tai vähemmän jollekin normipolttovälille. Itse ostin ensimmäisen järkkärin aikaan, jolloin sen mukana tuli 50mm f/1.8 eikä mitään zoomia ja käyttämäni salamat ei zoomanneet mihinkään suuntaan. Hyvä jos pää kääntyi ylös.
    Missään noista esittämässäsi rungossa ei ole kuvanvakaajaa eli sen pohjalta voit päättää onko se ehdoton vaatimus.
    Tuossa Nikonin D60 mallissa on sellainen rajoittava tekijä, että siitä puuttuu rungosta tarkennusmoottori ja Nikonin vanhemmat AF-putket tarvii sitä tai tarkennus ei toimi eli sen takia en suosittele sitä vaikka itse kuvaankin Nikonilla. Minulla käytössä olevista objektiiveista vain yksi kuudesta toimisi tuon rungon kanssa. Toki valinnanvaraa tuohonkin runkoon on, ja paljon, mutta minusta se on melko rajoittava tekijä.
     
  4. Vs: Mikä näistä?

    En usko että jos Nikoniin päädyn että käytän siinä vanhoja objektiivejä.
    Toimivatko siis kaikki nyt myynnissä olevat tuon merkin objektiivit tuon kameran kanssa kanssa?
     
  5. halvmi

    halvmi

    9
    0
    0
    Vs: Mikä näistä?

    Ei toimi täydellisesti. Siinä toimii täydellisesti vain AF-s objektiivit. AF objektiivit toimivat käsittääkseni manuaalisesti tarkennettavina. Sama muiden valmistajien objektiiveissa eli esim. sigmalta vain HSM merkityt kakkulat pelittää automaattitarkentaisena ja muut manuaalitarkenteisena. Zeissin (Nikon-AI) objektiivit ei vissiin toimi tuossa rungossa ollenkaan (mahdollisesti "M" tilassa ja niin että arvioi valotuksen itse, mutta en ole varma).
     
  6. Vs: Mikä näistä?

    Kiitoksia näistä vastauksista.

    Pitänee kai käydä kamerakaupassa kokeilemassa nuita kameroita ja päättää sitten. Se voi kyllä olla vaikeaa.
    Toimiiko canonin kameroissa kaikki canon objektiivit?
     
  7. jupe74

    jupe74

    39
    0
    0
    Vs: Mikä näistä?

    EOS kameroissa toimivat kaikki EF objektiivit. Lisäksi EF-S objektiivit sopivat näihin malleihin: EOS 300D, 350D, 400D, 450D, 1000D, 20D, 30D ja 40D.
     
  8. Vs: Mikä näistä?

    Eli toimii nuilla canonin kameroilla.
    Mitenkäs sitten tekeekö tuolla 18-55mm kittiobjektiivilla ulkona kuvauksessa mitään?
     
  9. Vs: Mikä näistä?

    Osaisko porukka täällä kertoa, että minkälaista objektiiviä kannattais käyttää jos kuvaan yleensä luontoa ja urheilua ja joskus myös juhlia.
    En tiedä vielä kumman kameran ostan Canonin vai nikonin.
    Voisitteko kertoa nuihin kuvauksiin sopivia kohtuu hintaisia objektiivejä, siis molemmille merkeille erikseen.
    Kamerat oli siis Canonilta eos 450D tai 1000D ja Nikonilta D60.
     
  10. Henna

    Henna

    510
    0
    0
  11. Vs: Mikä näistä?

    Joo kiitos!
    Mutta alkaa tuntua että päädyn tuohon Nikoniin.
    Nikonin D40 ja D60 on aika paljon hintaeroa.
    Tuleeko kuvanlaatuun eroa, koska D40 on noin 6 pikselin kenno ja D60 noin 10?
    D40 maksaa pyoreästi noin 400 euroa ja D60 noin 600 euroa.
    Kertokaa hyvät foorumulaiset; kannattaako minun ostaa D40 jos kuvanlaadussa ei ole paljon eroa D60:seen, vai kuitenkin noin 200e kalliinpi D60?
     
  12. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Mikä näistä?

    Minulla oli aikanaan 6mpx Nikon D50 ja se oli aivan huippukamera. Pikselien "puute" ei ole ongelma. 6mpx riittää suurimpiinkin prinnteihin joita voit kuvitella ottavasi. Nykyinen 10mpx kameran "etuna" ovat suuremmat tiedostot ja tietokoneen kovalevyn nopeampi täyttyminen.

    Noista kameroista D40 olisi minun valinta. Obketiiviksi ehkä sellainen 18-55mm malli jossa on vakaaja. Vakaajasta ei ole iloa toimintakuvauksessa, mutta talven pimeydesä ja sisäkuvauksessa se on hyvä varuste.
     
  13. Vs: Mikä näistä?

    [/quote]
    Nykyinen 10mpx kameran "etuna" ovat suuremmat tiedostot.

    Noista kameroista D40 olisi minun valinta. Obketiiviksi ehkä sellainen 18-55mm malli jossa on vakaaja. Vakaajasta ei ole iloa toimintakuvauksessa, mutta talven pimeydesä ja sisäkuvauksessa se on hyvä varuste.
    [/quote]

    Mitä tarkoitat tuolla suuremmalla tiedostolla?
    Toimivatko tuossakin mallissa täydellisesti vain AF-S linssit? Vai muutkin?
    Tuo taitaa olla tosi hyvä aloittelijan kameraksi, ja koska minulla aikaisempaa komemusta nuista ei ole niin tuo on paras vaihtoehto siinämielessä että osaa jo käyttää nuitakin kameroita kun sitten ostaa paremman.