Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Mikä muistikortti?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana markku55, 22 Tammikuu 2014.

  1. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Mikä muistikortti?

    Jos nopeus on 45Mb/s, kortissa joko lukee niin tai sitten siinä on merkintä 300X.
    Millä hinnalla postitat minulle tuon?
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Mikä muistikortti?

    Minä ostin kaksi 8GB Sandisk Ultraa 30MB/s kolmellakympillä.  edit.  Yli vuosi sitten.
     
  3. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Mikä muistikortti?

    Piti kaivaa esille. Nopeus onkin 30mb/s. Myin vauhdikkaaammat kortit pois D700:n mukana. Saat tämän kotiisi 15 eurolla.
     
  4. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Mikä muistikortti?

    Kun nomad niin patisti, niin ei tarvitse enää keskustella, tilasin 32GB Kingston Ultimate 266X kortin (siirto 45Mb/s ja luku 40Mb/s) kuluineen hintaan 36,65€.
    Ei tarvitse vaihdella kortteja ja nopeuskin riittänee.
    Kiitos avustanne!
     
  5. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Mikä muistikortti?

    Se on CF:ssä pieni riski, että koloihin menee jotain moskaa yms. ja pinnit vääntyvät. Se onkin sitten ainoa heikkous SD-kortteihin verrattuna, ellei fyysistä kokoa lasketa.
     
  6. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Mikä muistikortti?

    Onko kukaan kokeillut menestyksellä WiFi/SD kortteja adapterilla CF korttipaikkaisessa rungossa?
     
  7. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Mikä muistikortti?


    Kiitos sinulle.  Minulla oli myös oma kaakki pientareella asiassa, joten voisin tehdä samanmoisen hankinnan. Mistäs kaukaa tilasit?
     
  8. markku55

    markku55 Active Member

  9. tnihtila

    tnihtila Member

    275
    4
    18
    Vs: Mikä muistikortti?

    Oletteko omasta kokemuksesta tai lähteistä nähnyt tietoa muistikorttien luotettavuuksista? Ainoa kortti, joka minulla on mennyt rikki (tai ollut sitä alusta lähtien), vielä ikävän "satunnaisesti", on ollut muistaakseni Transcendin CF. Jossain kamerassani, taisi 550D, oli myös ongelmia Kingstonin SD-kortin sopivuudesta fyysisesti. Myös liikkeessä varoiteltiin silloin Kingstonin korteista, että voivat jäädä jumiin (?).

    Kingstonin SD:t tuntuvat toimivan myös huonosti Raspberry Pi:ssä. Sinänsä offtopic, mutta toisaalta mietityttää miksi joku kortti toimii laitteessa ja joku ei, luulisi kaikkien toimivan jos ne noudattavat standardia.

    Tällä hetkellä käytössä kamerassa on SD:t Sandisk Extreme 16 Gt, Sandisk Ultra 8 Gt ja Kingston joku 8 Gt. Näiden kanssa ei ole ollut ongelmia. Enkä oikein halua vaihtaakaan, kun nämä ovat osoittaneet toimivuutensa. Sandisk ainakin brändää itseään laatumerkiksi, ja sellainen mielikuva minullakin on. Tosin vain mielikuva. Maksaahan ne vähän enemmän kuin Transcendit ja Kingstonit.
     
  10. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Mikä muistikortti?

    Netin syövereistä kun katsoo tarjontaa, niin minä pidän noita kaikkia "merkkituotteina", on siellä vaan niin outoja brandejä, etten ainakaan itse uskaltaisi lähteä kokeilemaan, tosin toimivat kai nekin, kun niitä edelleen valmistetaan?
     
  11. tnihtila

    tnihtila Member

    275
    4
    18
    Vs: Mikä muistikortti?

    En mitään tunnettujen ulkopuolelta lähtisi edes kokeilemaan. Varsinkin SD-kortit ovat niin halpoja, että onko järkeä säästää joitain euroja siinä jo aika kalliissa laitteistossa, ja riskeerata esim lomakuvien tuhoutuminen. Puhumattakaan jos kyseessä on tienesti.

    Tietysti on hyvä silti ymmärtää, että mikä tahansa kortti voi tuhoutua. Tuossa juuri kokeilin jonkinlaista on-the-road backup-systeemiä puhelimen, pienen muistikortinlukijan ja usbitikun kanssa. Menee olemassa olevilla laitteilla ja painaa puhelimen lisäksi noin 50g. Mulla kuvamäärät matkalla ovat järjellisiä, joten tämä tulee riittämään. Mulla ei yleensä ole läppäriä mukana.
     
  12. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Mikä muistikortti?

    Joskus olen törmännyt, ainakin SD korttien osalta, ns. ikuisen takuun kortteihin, ne lienevät jopa sääsuojattuja muuten paitsi liittimien osalta, vai taitavat nekin olla kullattuja, eli ei haitanne pieni kosteuskaan jos ei suolavesi sitten saata niitä oikkariin.
     
  13. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Mikä muistikortti?

    Yritän tässä päivittää 2.0 version tuohon A900:een, tosin toistaiseksi huonolla menestyksellä, mutta huomasin myös, että RAW + JPEG kuvia mahtuu 2GB korttiin vain 42 kuvaa, eli ei tuo 32GB nyt ihan tavattoman ylimitoitettu ole, siihen menee teoriassa siis vajaat 700 kuvaa, siihen vielä osa haarukoituna, niin...
     
  14. Vs: Mikä muistikortti?

    Markku: mä olen pessyt SD:n pyykinpesukoneessa. Toimi sen jälkeen ihan hyvin. Toimii vieläkin.
     
  15. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Mikä muistikortti?

    No eikö tuo 700 kuvaa riitä aika pitkälle?
    Ja ainahan voi poistaa, kun ei kuvaa?
     
  16. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Mikä muistikortti?

    700 riittää.  :D  Oisko "parit" jo liikaa.
     
  17. tnihtila

    tnihtila Member

    275
    4
    18
    Vs: Mikä muistikortti?

    Joku kuvaa enemmän kuin toinen, mutta kyllä 700 kuvaa harrastajalle pitäisi riittää aika pitkään. Ainakin minulle. Saa olla jo pidempi kuvausaktiivinen reissu että yli menee. Ja jos on ihmisten ilmoilla ja kortti täyttyy, voi ostaa uuden? Tai jos on keskellä savannia, voi ostaa lisäkortteja ennen sitä reissua. Se kortti ei täyty yhtäkkiä, sen pystyy ennakoida :) Ei kannata tehdä korttiasiasta ongelmaa.

    Toiseksi: RAW + JPEG on aika turha, RAW riittää. Tämäkin tietysti vain minun mielipiteeni.

    Minun kamerassani kuvia menee vielä aika paljon enemmän kuin kamera tyhjän kortin kanssa arvioi
     
  18. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Mikä muistikortti?

    Jos on "normaalit" kuvausolosuhteet, niin mun mielestä useampi kohtuukokoinen kortti olis parempi kuin 1 iso,  vaihtaa välillä korttia niin ei mee ihan kaikki kuvat pipariksi jos on mennäkseen. Omiin kortteihin on yleensä mahtunut runsas 250 RAW kuvaa (paitti aluksi N D100 kortille meni 24 kpl) joka on aika sopiva.

    Mun mielestä nuo JPEG:t on kans turhia, saattaa tulla vaan enempi hommaa karsinnassa.
     
  19. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Mikä muistikortti?

    Kukin taaplaa tyylillään.
    Mulle ei muutama sata kuvaa viikon reissulla ole mikään kummallisen iso lukema, päin vastoin, kun kuvaaminen on ilmaista, en surkuttele harvoilla kuvilla, vaan otan, kuten useimmat digikuvaajat, surutta mahdollisimman paljon kuvia eri kulmista ja valotuksilla.
    Myönnän olevani digihulluuden vaivaama, ja siksi olenkin yrittänyt palata "järkevämpään" filmikuvaukseen, jolloin oltiin harkitsevampia ja suunnitellumpia.
     
  20. Dr.Jalopeno

    Dr.Jalopeno Well-Known Member

    1 522
    342
    83
    Vs: Mikä muistikortti?

    Mulla tapana laittaa tupla tallennus päälle jos tiedän että kuvia tulee paljon. Esim motocross, tai jotain muuta nopeeta toimintaa. Niin ja tietty sen loppukäytön mukaankin.
    Tulee saamarin työlääksi käydä iso määrä RAW kuvia läpi, varsinkin jos kuvilla hoppu.
    Eli toiselle kortille menee RAW:na ja toiselle paras laatuiset jpeg:t.
    Katon ensin jpegit läpi ja teen kuvat niistä. Jos on jotain vaikeempia valoja tms niin kaivan toiselta kortilta sen raw tiedoston esiin ja katon saako siitä kelvollisen. Jos joskus sattuu joku valokuvan näköinen onnenkantamoinen mukaan, niin sen voi laittaa itselleen raw:na talteen. Näppärintä tietty sellaisella rungolla missä 2 kortti slotia. Onnistuu toki sellaisellakin missä 1 kortti vaan.

    Muuten kyllä pelkästään raw:ta räpsin