Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Agefixille korvaajaa haussa

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana mablo, 28 Huhtikuu 2010.

Moro,

Näyttää siltä, että mun herkkä hipiäni ei kestä Agefixin käyttöä. Mutta mistä löytyy sille vähemmän ihoärsytystä aiheuttava korvaaja? Sattuisiko jollakulla olemaan vinkkejä?

Kumihanskat on käytössä. Ärsytysreaktiot tulevat käsivarsiin. Pitkähihainen "kehityspaita" auttaisi varmaan jonkin verran. Taitaa Rodinalikin olla melko myrkkyä, joten pitää harkita senkin vaihtamista miedompaan litkuun.

1. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113
    Vs: Agefixille korvaajaa haussa

Ammoniumtiosulfaatti on haisevampaa ja haihtuvampaa kuin natrium-. Jos et kylve siinä, niin *luulisin*, että natriumtiosulfaatti vähemmän haihtuvana aiheuttaa vähemmän ihoärsytystä.  Kiinnitys tosin on hitaampaa.  Nuo natrium-yhdisteet kait useimmiten myydään jauheina, joten liuottelun vaivahan siinä on.

MM Fotoimpex myy Calben A300 jauhetta, mitä jotkut ovat suositelleet. Itsellä ei ole juuri siitä kokemusta, mutta natriumtiosulfaattia voi ainakin takavuosina ostaa Yliopiston apteekista ihan sellaisenaankin. Joskus riitti intoa lutrata....

Lainaus alla ketjusta
    http://www.kameralaukku.com/portal/http ... ic.php?t=4"]http://www.kameralaukku.com/portal/http://code.mediadrive.fi/phpbb/viewtopic.php?t=4

2. PasiZ

PasiZ Active Member

1 097
    0
    36

Natriumtiosulfaatti on nykyään tilauskamaa, ainakaan omassa YA:ssa sitä ei ole hyllyssä.

3. Vs: Agefixille korvaajaa haussa

Todennäköisesti se happo siinä Agefixissä on se joka eniten ärsyttää. Etikka- ja boorihappoa happamissa kiinnitteissä kai yleensä käytetään. Saken mainitsema ammoniumioni on tietysti myös toinen juttu. Natriumyhdiste on vähemmän ärsyttävää mutta hitaammin toimivaa kiinnitteenä. Jauheina myytävät "melkein pikakiinnitteet" sisältävät sekä natrium- että ammoniumionia: tiosulfaatti on natriumyhdisteenä mutta mukana on myös ammoniumkloridia (salmiakkia) tai muita ammoniumsuoloja jotka mahdollistavat hopea-ammoniumtiosulfaattikompleksien muodostumista ja näin nopeuttavat kiinnittymistä verrattuna pelkkiin natriumyhdisteisiin.

Ihan pelkkä natriumtiosulfaatti veteen liuotettunakin toimii kiinnitteenä, mutta sen säilyvyysominaisuudet eivät ole hirveän hyvät. Mutta ärsyttävyys on varmastikin minimissä. Siinä voi kylpeä.

Lähtisin kuitenkin ensin happojen eliminoimisesta, eli neutraali (ammoniumtiosulfaattipohjainen) pikakiinnite. Niissä tosin voi joskus olla lievä ammoniakintuoksu.

Rodinalin pH on hyvin korkea mm. mistä syystä sekin voi ärsyttää ihoa. pH = n. 14 ja 1+100-laimennoksessa n. 12 tms. (MUTU). Mutta miksi kaataisit Rodinaalia iholle? Sitähän ei voi käyttää paperikehitteenä. Vedostuksessa ymmärrän aineiden ajoittaisen joutumisen iholle, filmillä se on aika hyvin vältettävissä.

4. Vs: Agefixille korvaajaa haussa

Kiitokset hyvistä neuvoista. Ilfordin rapid fixer lienee ammoniumtiosulfaattipohjainen, joten kokeilen sitä.

Rodinal ei aiheuta samanlaista välitöntä reaktiota kuin Agefix. Kumpikaan ei siis joudu iholle (kumihanskat). Ei kai siitä haittaakaan ole jos vaihtaa Rodinalista vähemmän myrkylliseen kehitysliemeen. Agefixikin alkoi ärsyttämään ihoa vasta kun sitä olin aikani käyttänyt.

5. Vs: Agefixille korvaajaa haussa

En olisi huolissani Rodinalin "myrkyllisyydestä", ellet juo sitä. Päivittäiset valinnat siitä mitä syöt sisältävät pitkällä aikavälillä kenties miljoona- tai miljardikertaiset määrät oikeita myrkkyjä kuin mitä koskaan saat Rodinalia oikein käyttämällä.

Haitat ekosysteemille laajassa skaalassa ovat asia erikseen ja tällä esim. XTOLia on aikoinaan markkinoitu. Tällaista laajaa käyttöä vaan ei enää ole.

Ärsytykset ovat sitten kokonaan toinen juttu ja ne kannattaa ratkoa, ja toki sitten oikeat myrkyt, jollainen Rodinal ei oikein käytettynä ole.

Tietyt kumihanskat muuten voivat myös olla ärsytyksen lähde. Jotkut ovat melkein allergisia lateksille. Itse tykkään nitriilisistä. Mustavalkofilmiä kehittäessä en kuitenkaan ikinä käytä hanskoja tai muitakaan suojavarusteita. En ole nähnyt siihen tarvetta. Jos aineita roiskahtaa kädelle, huuhtelen pois. Näin toimittuna todennäköisesti ärsytystä tulee vähemmän kuin mitä käsien hikoaminen hanskojen sisällä aiheuttaisi! Siitäkin tulee ihoa ärsyttäviä kemikaaleja, mm. ureaa.

6. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Kysy jos Jukka Vatasella on Rollei RXA:ta jäljellä. Sitä olen käyttänyt viime aikoina, mielestäni aika miedon tuoksuinen. Kemioista en tiedä sen kummemmin, mutta pullossa lukee " Non hardened ammoniumthiosulfate". Mutta kun oma Rollei-varastoni on loppu, siirryn minäkin takaisin Ilfordin ja Kodakin tuotteisiin.

7. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Tulipa itsellekin mieleen, että entä jos kumihanskat ärsyttävät ;). Ite kun olen vuoden verran pelannut salibandya maalivahtina ja hanskoissa on kumin tapaista ainetta, on ranteisiin tullut välillä ihottumaa. Sormenpäätkin ovat kuivuneet kovasti. Filmejä en ole viime aikoina paljoa kehitellyt..

Hopeavedokselta saa "lievästi emäksistä" kiinnitettä, joka muutenkin on hyvää kamaa, suosittelen.

8. Vs: Agefixille korvaajaa haussa

Täh, mablo ? Tuu hakeen rollei RXN eli neutraalia fiksiä, ei ärsytä nenää eikä ihoa.

9. Vs: Agefixille korvaajaa haussa

Jukalta löytyi siis apu tähänkin vaivaan. Soittelen tänään ja haen fiksit pois. Jos sulla on vielä sitä Rollein todella hyvää loppuhuuhteluainetta niin ottaisin mielelläni pönikän sitä myös.

10. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Haetko siis fiksiä filmille vai vedoksille?

RXN on kuitupaperifiksiä
    RXA on filmille (sekä RC-papereille)

11. PasiZ

PasiZ Active Member

1 097
    0
    36

Aika hapanta sekin on (etikkahappo?) ja ainakin mulla ärsyttää suorassa kosketuksessa.

12. Vs: Agefixille korvaajaa haussa

keni, kyllä se RXN käy myös filkalle, aika on vaan hiukka pitempi.

13. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Mulla on molempia, joten olen käyttänyt niitä Rollein ohjeiden mukaisesti. RXN-pullon kehitysaikataulukossa on filmien kohdalla viiva ja kehotus käyttää RXA:ta. Olen ajatellut että kai siihen joku syy on olemassa.

14. Vs: Agefixille korvaajaa haussa

ne suosittelee RXA:ta koska se on lievästi karkaiseva, mutta jos aiheuttaa reaktioita, lähin korvaava on RXN.

15. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36

Ehdotan kanssa kokeilemaan tuota jos ärsytys on se ongelma, koska tuo kiinnite on, hölmösti sanoakseni, kuin linnunmaitoa..