Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Mikä Macro

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana FotoSky, 14 Heinäkuu 2009.

    Vs: Mikä Macro

    Turha, turha. Onneksi on nämä vivitaarit (vai mitä ne nyt oli).

    T. K.
     
  1. Vs: Mikä Macro

    Millasia käyttökokemuksia on Vario-M-Sonnarista ?
     
  2. Vs: Mikä Macro

    Hyviä, valitettavasti ei minulla.

    T. K.
     
  3. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Mikä Macro

    Turhalla yritin vain saada tolkkua ja ymmärrystä yhdestä näkemyksestä.  :)  Turhassa menee helmet sioille.  Mainittu "teknologinen estetiikka" ja korkea hinta ovat ulkovalokuvauksellisia asioita, jotka eivät tietenkään voi aiheuttaa käyttökelvottomuutta.

    Leicaa voisi myös sovitella. 
     
  4. rodinal

    rodinal Member

    30
    0
    6
    Vs: Mikä Macro

    Kummallisia mielipiteitä. Kuinka moni on itse verrannut Canonin, Nikonin, Zeissin tai muita linssejä keskenään? Tietoa tarvitseva hauaa käyttökkemuksia eri linsseistä eikä "musta tuntuu" mielipiteitä.
     
  5. Vs: Mikä Macro

    Joo, siksi minäkään en postaa nyt mitään.
     
  6. Ihmemies

    Ihmemies Member

    454
    6
    18
    Vs: Mikä Macro

    Jos putki ei pitene tarkentaessa, tällöin polttoväli yleensä lyhenee merkittävästi, jolloin rajaukset muuttuvat ja työskentelyetäisyys vaihtelee jatkuvasti. Ikävää hommaa mielestäni, mutta menettellee käsivarakuvauksessa.

    Itse väittäisin makro-objektiivejä kaikista "varmimmiksi" objektiiveiksi. Edes Tamronilta ja Sigmalta ei taida olla käytännössä huonoja makroja tarjolla. Osti minkä merkkisen ja mallisen makron tahansa, niin piirto, tarkennustason tasaisuus ja vääristymien korjaus on hyvin todennäköisesti huippuluokkaa.
     
  7. Vs: Mikä Macro

    Älä hyvä mies herjaa. Jo 70-luvulla oli olemassa Vivitar Series 1-mallistossa 90-millinen f/2.5 makro. Itse optiikka tarkentui 1:2 ja mukana tullut, lisäoptiikalla varustettu makro-adapteri mahdollisti 1:1 kuvauksen. Kuvasin moisella melkoisen määrän Kodachromea ym. siihen aikaan.

    Optiikka oli paitsi iso ja painava myös optisesti todella hyvä. Kenties kokonsa ja hintansa vuoksi siitä ei ainakaan meillä tullut kovin suosittu. Ehkä syynä oli myös se, että Vivitarilla oli halvemmassa rinnakkaissarjassa tarjolla 90-millinen f/2.8 versio.

    "90mm f/2.5 Macro Series 1 M: Macro reproduction is 1:2, but it was suppled with a closeup lens which brought it to 1:1. Lens construction uis 8 elements in 7 groups, with the adapter closeup lens having a construction of 3 elements in 3 groups. Filter size is 58mm and weight with adapter is 936 grams, about 32 ounces."

    Lähde: cybernetdenis.net
     
  8. Vs: Mikä Macro

    Rodinal : En tiedä vastata kysymykseen "kuinka moni", mutta mulla on toistakymmentä macroa, kaikkia kolmea merkkiä. Käytän niitä jatkuvasti. Voin sanoa kokemuksesta, että Zeissin S-Planarin kannaa ostaa. Se on hyvä. Samaa voin sanoa Luminaristakin.
     
  9. Est

    Est Well-Known Member

    17 239
    1 841
    113
    Vs: Mikä Macro

    Kaikki makrot on myyty pois ja ajat sitten.

    Itse käytän kääntörenkaita, "normaali" polttoväliä tai laajakulmaa; Kyllä pääsee liki.

    Halpaa ja yksinkertaista.

    Kaikki turha roina pois.
     
  10. Vs: Mikä Macro

    Makroja, jotka eivät laajene tarkennettaessa ovat ainakin Canonin 100-milliset (ei IS ja IS L-mallit), Sigman 150mm, Tamronin ja Canonin 180mm ja taitaapa olla myös Sigman 180mm. Ne on kaikki hyviä. Itse olen lopulta päätynyt Canonin uuteen 100mm L IS malliin. Sen tarkennusnopeus on aivan toista luokkaa kuin vanhemmassa mallissa ja värit ja bokeh miellyttävät omaa silmää enemmän. terävyys täydellä aukolla on vielä parempi kuin vanhassa mallissa, joka sekin oli huippupeli. Lisäksi kuvanvakain on varsinkin yleiskuvauksessa hyödyllinen, makrokuvauksessa taas vähemmän. Omien testien perusteella yhtä hyvä makro kuin Carl Zeiss 60mm S-Planar macro, mutta automaattitarkennusella, eli ei mikään turha peli.
    Testejä löytyy netistä useita, mutta tässä yksi hyvä sivusto, jossa on testattu myös vanhoja käsitarkenteisia huippulinssejä.
    http://www.slrlensreview.com/web/canon-slr-lenses-39/macro-slr-lenses-62/739-canon-ef-100mm-f28l-is-usm.html