Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Bronica SQ-B?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana grep, 19 Toukokuu 2008.

1. grep

grep

92
    0
    0
    Ihastelin roskiin menossa olleesta vanhasta brosyyristä Bronica SQ-B:tä, yksisilmäisen 6x6-kameran aikoinaan halvempaa karvalakkirunkoa (vähemmän sähkötoiminteita) jota kaupiteltiin kai lähinnä SQ-A -malleilla kuvaavien vararungoksi. Onko kyseessä etsiskelyn arvoinen vaiko sittenkin varottava, tyyppivikainen kamera? Ilmeisesti Bronicalla oli aikoinaan kuitenkin ihan hyvä hinta-laatusuhde?

Ajattelin kysyä täälläkin, kun paikalla on varmaan kameraan henk koht tutustuneita... Toki luen itse myös läksyni....

http://www.camerareview.com/templates/reviews.cfm?camera_id=134

http://www.camerahobby.com/Review-SQAi.html

One more question: Bronica SQ-B

2. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Vs: Bronica SQ-B?

Ei ole B-mallista kokemusta, mutta SQ-Ai:lla olen kuvannut liki viisi vuotta aktiivisesti ilman mitään ongelmaa.

Suurimmat erothan mallien välillä tulevat käsittääkseni juuri siitä, että B-mallilla pitkät valotukset pitää hoitaa linssien T-toiminnolla ja siitä, ettei se tue AE-prismoja eikä TTL:ää.

Linssit ovat kuitenkin samoja, samoin filmikasetit, eli ne helpoiten rikkimenevät osat. Itse rungossa ei kauheasti särkyvää tai kuluvaa osaa ole - ehkä "takaluukut" ja peilinnostomekanismi..

SQ-Ai:n kokemuksella voisin kyllä Bronicoita suositella. Harmi vain, että on aika harvinainen. Linssejä kuitenkin löytyy mm. ebaysta ihan kohtuullisesti kun vähän aikaa etsiskelee (itselläni on kertyneenä 40mm PS, 50mm PS, 65mm PS, 80mm PS, 110 macro PS, 150 mm S, 200mm PS ja 2xTC S - loittosarjaa yritän toisinaan bongailla vielä jatkoksi).

Paljon puhutaan S-sarjan huonosta kontrastin toistosta, ja siitä, että mv-työssäkin S-linssit vaatisivat eri filmiä. Omasta kokemuksesta voin sanoa että tuo on aika lailla puhetta vailla sen kummempaa näyttöä. Toki vastavalonkesto S-sarjalaisissa on heikompi. Mutta linssejäkin saa halvemmalla.

3. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    548
    113

Aikoinaan töissä oli Hasseli ja itsellä Bronica SQ-A. Jotenkin olin enemmän mieltynyt tuohon Bronicaan. Sopi käteen paremmin ja optiikkaa oli jouhevampi väännellä. Mustavalkoa etupäässä, enkä vedoksissani suuriakaan eroja huomannut, jos ollenkaan. Runko on vielä ja siihen kaksi kasettia, 50 millinen ja 110 makro.
    Pari lähilinssiä etc...  Voisin vaikka luopua, kun ei ole tullut paljoakaan enää käytettyä. Meillä tuo Bronica on mielestäni turhankin aliarvostettu.

kapa

4. grep

grep

92
    0
    0

Kiitos vinkeistä! Jatkan väijymistä, kuin hirmuinen Mureena muka pienessä kolossaan meren pohjassa... :)