Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mikä lasi lähtee mukaan keikalle?

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana norppa, 17 Syyskuu 2012.

  1. norppa

    norppa

    16
    0
    0
    Te jotka kuvaatte ammatiksi, tai teette muuten keikkaa häissä sun muissa kissanristiäisissä, niin millaisilla välineillä olette liikkeellä? Tarkoitan nyt lähinnä linssejä.

    Itselläni on Nikon D800 ja siinä Nikkor 50mm f/1.8G. Kiva, halpa perusputki, muttei erityisen käytännöllinen keikoilla, kun pitäisi pysytellä sivussa, eikä varastaa koko showta heilumalla lähäreiden toivossa vaikkapa alttarilla..

    Mikä olisi siis hyvä, valovoimainen zoomi Nikoniin? Suosituksia ja sijoitusneuvoja, kiitos! :)
     
  2. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Mikä lasi lähtee mukaan keikalle?

    Vaikken olekaan ammattilainen niin tiedän, että vastaus on 24-70mm.
     
  3. Vs: Mikä lasi lähtee mukaan keikalle?

    En ole miekään ammattilainen mutta.. 24-70.

    Tosin parit häät olen kuvannut alusta loppuun normaaliprimellä. Ei pahalta tuntunut sekään. Ja onhan se prime aika vitusti kevyempikin kuin tuo zoomilotko.


    Edit- Ja ainii, välillä tuntuu vähän siltä, että 24 ei ole tarpeeksi laaja ja 70 on liian lyhyt.. :D
     
  4. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Mikä lasi lähtee mukaan keikalle?

    Tarve zoomata yli liittyy kummasti vain zoomeihin. Ihan oikeasti!  Ehkä se on vain kiinteisiin tottuneiden ongelma ja harjoituksen puutetta.

    Kiinteällä on pieni kynnys vaihtaa lasia vaikka toisaalta jotain on vialla jos se on hidasta tai hankalaa.  (Vaan eipä sitä kriittisillä hetkillä ole aikaa vaihtaa kuitenkaan.)
     
  5. RB

    RB Well-Known Member

    9 292
    1 207
    113
    Vs: Mikä lasi lähtee mukaan keikalle?

    Oon viimeaikoina käyttänyt kahta runkoa  24/1,4 ja 50/1,4:sta. Kirkossa ei ihan toimi noin, pitäis olla kolmaskin kinorunko ja siinä 85-millinen.

    3 rungon käyttö alkaa olemaan arvelluttavaa, 2 menee ihan hyvin.
     
  6. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Mikä lasi lähtee mukaan keikalle?

    Kyse on asenteesta, zoomi tekee homman helpoksi, niin helpoksi, että unohtaa jo jalkazuumin ja sitten on ihan kädetön kun zoomin alue loppuu ;-)
     
  7. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 834
    3 347
    113
    Vs: Mikä lasi lähtee mukaan keikalle?

    Juu, tottakai se on kätevämpää pommpia esim. kirkossa siinä alttarilla kesken vihkimisen, kuin zoomailla huomaamatta jostain seinän vierestä.....  :)
     
  8. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Mikä lasi lähtee mukaan keikalle?

    Se on niin ja näin.  Hyviä kuvia saakin varsin helposti jostain seinan vierustoilta.  (sark.)  Valokuvaaja kuuluu sinne toimitukseen näkyväksi osallistujaksi, vaikkei ihan  jokainen sitä haluaisikaan.  Kyllä siellä lähellä on ainakin piipahdettava, oli zoomi tai ei, jos se on tärkeää.
     
  9. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Mikä lasi lähtee mukaan keikalle?

    En kuvaa ammatikseni, mutta olen kuvannut joitain tilaisuuksia nikkorin 24-120/4 putkella.
    Pohdin kauan vaihtoehtoa 24-70/2.8 käytettynä ja tuota ostamaani putkea, koska loppuhinta olisi ollut aika lähellä toisiaan.
    Olen ollut erittäin tyytyväinen valintaani, vr:varaan en laske, koska kuvasta tulee liikkeen takia epäterävä.
    Noissa tapauksissa väläytän salamaa -1 alivalotuksella.
    Hyvä kombo olisi mielesätni 24-70/2.8 + 105/2.8 tai jopa 105/2 yhdistelmä.
    Monesti tuo 85 mm on liian lyhyt, mutta 105 sen verran ulottuvampi, että se riittää.
    T Jukka
     
  10. hauusita

    hauusita Member

    42
    1
    8
    Vs: Mikä lasi lähtee mukaan keikalle?

    Häissä ja hautajaisissa kaksi runkoa (Nikon D800 ja D3s), joista toisessa 24-70/2.8 ja toisessa 70-200/2.8. Noilla pystyy aika hyvin operoimaan olematta häiriöksi.
     
  11. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Mikä lasi lähtee mukaan keikalle?

    Seinän vierestä ei kuvia, ei ainakaan hyviä kuvia, saa kuin satunnaisesti. Jos haluat papin kasvot mukaan on kuvauspaikka eri kuin jos haluat morsiusparin kasvot mukaan.
    Sormusten antamista ei kovin kaukaa kannata kuvailla.
    Kukaan ei varmaankaan halua kaiken maailman kukka-asetelmia ja muita härpäkkeitä kohteesi ja kameran väliin jne.
    On se vaan pakko mennä lähemmäs jos haluat edes kivoja muistokuvia saatikka kunnollisia suvullekin kelpaavia kuvia.
    Ryypätkääpä sienikuvat saa sitten tarpeeksi hyvin ravintolan seinänvierustaltakin joskus jopa niin hyvin, että kuvaan osunut vaatii tiedostot ja tulosteet tuhottaviksi;-)
     
  12. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Mikä lasi lähtee mukaan keikalle?

    Ei 24-70mm nyt mikää superzoomi ole kumminkaan. Ei sillä "zoomailla" huoneen toiselle laidalle ilman jalkazoomia. Kysymys on lähinnä siitä, että samassa paketissa on kohtuullisen valovoimaisesti ja ilman isompaa kuvanlaadullista kompromissia tärkeimmät laaja-normaali polttovälit.
     
  13. norppa

    norppa

    16
    0
    0
    Vs: Mikä lasi lähtee mukaan keikalle?

    Oi, tännehän on tullut paljon kommenttia! Kiitos! :)

    Tuota 24-70mm on kyllä kehuttu kovasti ja se tuntuu järkevältä ratkaisulta, mutte mitä sanotte merkeistä. Nikkor, Sigma vai Tamron? Hintaeroja löytyy, mutta entäs laatu? Ja hinta-laatu? Lisäksi minua kiinnostaisi kovasti tuo Nikkorin 24-120/4, polttovälinsä puolesta, mutta kuinka sitten on sen valovoima? Onko siitä enempää kokemuksia?
     
  14. Vs: Mikä lasi lähtee mukaan keikalle?

    En saa kuvaushommilla kokonaista leipää pöytään, mutta vastaavissa tapahtumissa mukana on 2xD700 + 35/2D + 85/1.4G + 70-200/2.8G VR2.

    Nikonin versio on rakenteeltaan ja kuvanlaadultaan täysin ylivertainen verrattuna Tamronin ja Sigman tötteröihin. Lisäksi se tarkentaa aivan hillittömän nopeasti. Se olisi oma valintani jos normizoomin ostaisin.

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Se on yhden aukon hitaampi kuin 24-70/2.8 :)

    Mun kokemuksen mukaan f/4 ei riitä ilman salamaa kun taas f/2.8 on ihan ok jos haluaa pitää suljinajan siellä 1/100 kieppeillä. Näin siis niissä paikoissa missä itse olen kuvannut. Tästä syystä laukussa on noi pari primeä. Ehkä 35/1.4G jos vaan budjetti antaa joskus myöten :)
     
  15. RB

    RB Well-Known Member

    9 292
    1 207
    113
    Vs: Mikä lasi lähtee mukaan keikalle?

    Mulla on Canonin 24-105/4 IS, jolla kuvaaminen onnistuu melko pitkään kunhan kohteet eivät ole kovin liikkuvaista sorttia. Hämärämmässä mennään vakaimettoman 2.8-optiikan ohi kunhan ollaan hissukseen. Salama on käytössä kun pitää pysäyttää liike.

    24-millinen tuntuu olevan pakollinen laajassa päässä.

    Itse tulee kuvattua myös 2 kinorungon ja 24-105 & 70-200/2.8 IS yhdistelmällä. Kiinteät tuntuis kuitenkin olevan kivempia, mutta ongelmat niissäkin.
     
  16. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Mikä lasi lähtee mukaan keikalle?

    [/QUOTE]

    Minun tilanne on semmoinen, että jos vaihtaisin 24-70 millisen 24-120 milliseen, niin saattaisi aika usein tulla ikävä valovoimaista primeä ihan syväterävyden takia. Tuo f/2.8 riittää jotenkin pitämään kurissa 1.4/35mm ostamisen himon. Olen myös ymmärtänyt, että laajispäässä 24-70mm on huomattavasti parempi kuin 24-120mm?

    Turistilasina 24-120mm on toki ylivoimainen. Kun lomamatkalla sullon kassiin objektiiveiksi 24-70mm ja 105mm VR:n, niin systeemi on aika painava, eikä tuossa voita oikeastaan kuin vähän kuvanlaatua sekä makron.
     
  17. Vs: Mikä lasi lähtee mukaan keikalle?

    24-70 & D800 ja 80-200 & D700 oli viimeksi mukana. 70mm riittää ihan kivasti D800 kanssa kun kroppivaraa on jonkin verran. Ei tarvitse mennä ihan iholle.
     
  18. jaguar

    jaguar Active Member

    1 649
    6
    38
    Vs: Mikä lasi lähtee mukaan keikalle?

    Nostakaa ISOa niin ei tartte uikuttaa valovoiman perään. Vai miten pimeissä paikoissa te kuvaatte?
     
  19. Vs: Mikä lasi lähtee mukaan keikalle?

    Hyvin tiesit. Samaa olisin itsekin suositellut.
     
  20. Vs: Mikä lasi lähtee mukaan keikalle?

    Harvoin tänne kirjoittelen, enimmäkseen vaan lueskelen. Mutta nyt tuli kysymys joka itseänikin on askarruttanut. Työkseni kuvaavana raahaan normaali lehtikeikalle D4:sen kaveriksi 14-24 2.8, 24-70 2.8 ja 70-200 2.8. Isossa laukussa on kuitenkin nykyään enemmän ja enemmän kiinteitä, ja olen tietoisesti hivuttanut niitä aina keulille jos kuvaustilanne antaa myöden. Nikkorin uudet af-s:sät 28, 50 ja 85 ovat koko ajan enemmän kiinni. Urheilua kuvatessani käytän 200 f2.0 jossa tarvittaessa 1.4 ja 2 telejatkeet. Kyllä kiinteä vaan on nätimpi kuvaltaan. Roinaa on siis aina matkassa ihan liikaa, ja kollegat moittivat ihan samaa, että laukku tuntuu liian painavalta. Suosikki on varmasti kuitenkin tuo 24-70, joka joustavuudessaan on hyvä mutta painava kaveri...mutta kaikkihan nuo koko ajan matkassa ovat, tuikkujakin vielä kolmet ja Rangerisetti auton perässä.