Mikä olisi paras mahdollinen laajakulmaobjektiivi max. tonnin hintaan? Järkkärikuvaajana olen vielä aloittelija, mutta haluan alusta lähtien panostaa harrastukseen sen vaatimalla vakavuudella.
Vs: Mikä laajakulmaobjektiivi n.1000 eurolla? - Canon 60d Aina tätä kysytään... Eikös Tokina 11-16mm ole aika hyvä? Eikä maksa edes tonnia.
Vs: Mikä laajakulmaobjektiivi n.1000 eurolla? - Canon 60d Erikoinen, mutta positiivisesti erilainen: Sigma AF 8-16mm f/4.5-5.6 DC HSM. Hinta mahtuu reilusti budjettiisi, tekee suoraa jälkeä jo 12 mm:n polttovälillä - seikka mihin useimmat laajakulmazoomit eivät suinkaan pysty. Kts "VERDICT" mairitteleva loppulausunto: Sigma AF 8-16mm f/4.5-5.6 DC HSM - Lab Test / Review http://www.photoreview.com.au/reviews/cameraaccessories/sigma-af-816mm-f4556-dc-hsm-lens.aspx http://www.ephotozine.com/article/sigma-8-16mm-f-4-5-5-6-dc-hsm-interchangeable-lens-review-15537 http://www.lenstip.com/index.php?test=obiektywu&test_ob=246 ...ja lenstip-artikkelista aiheellinen lainaus korostamaan tärkeää asiaa: "(....) You must remember about one more thing, though. A lens with such wide angles of view is a very specific device. You must like that range and you must know how to use it. When these conditions are met, the Sigma 8-16 will repay with really sharp, well done shots.(....)"
Vs: Mikä laajakulmaobjektiivi n.1000 eurolla? - Canon 60d Siksi ehkä kysytään jos asia kiinnostaa, eikä halua merkkisidonnaisia mielipiteitä liikkeistä. Jos turhauttaa vastailla, niin voi jättää väliin. Ja varsinkin jos on asian tiimoilta suoraan pystymetsästä niinkuin minä, niin kysyn mieluummin täällä josta saattaisi saada puolueettomia vastauksia. Mutta kiitos tuon vaihtoehdon esilletuomisesta, alan penkomaan tietoa siitä.
Vs: Mikä laajakulmaobjektiivi n.1000 eurolla? - Canon 60d itelläni on sigman 10-20 mm f3.5. Hyvä peli, oon ollu kyllä tyytyväinen. Ihan hyvää piirtoa ja pääsee lähelle! Säästät myös rahojasi johonkin muuhun obiskaan Mielestäni 3.5 on (max)aukon suhteen minimi, ei kannata siinä alkaa säästellä. 10mm tietysti vääristelee kulmissa jo aika voimakkaasti, eli varmaan 12-24mm vois olla hyvä vaihtoehto myös..? Vaihtoehtojahan löytyy... -J
Vs: Mikä laajakulmaobjektiivi n.1000 eurolla? - Canon 60d Minulla on ollut noin neljä vuotta käytössä Sigma 10-20mm f1:4-5.6 DC HSM, joka siis kroppilasi. ( http://www.dpreview.com/lensreviews/sigma_10-20_4-5p6_n15/ ) Olen ollut tyytyväinen terävyyteen ja kontrastiin. Esim. tämä kuva otettu sillä Jos haluat edetä kuvauksessa pidemmälle, kannattanee myös harkita Sigman 12-24mm, joka käsittääkseni on täyden kennon objektiivi. Voi nimittäin tulla ajatus vaihtaa kameran runko esim. 5D:hen (full frame-kenno), jolla tehdään ammattitason leffojakin.
Vs: Mikä laajakulmaobjektiivi n.1000 eurolla? - Canon 60d Kenelläkään kokemusta Canonin EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM:stä? Tätä kaupan setä tarjotteli kovasti.. Tokina 11-16 jäi kummittelemaan, mutta saatavuus aika kehnoa..
Vs: Mikä laajakulmaobjektiivi n.1000 eurolla? - Canon 60d Canon objektiivit kirja luokittelee karegoriaan laajakulmaobjektiivit; 24mm, 28mm. ja 35mm. Tuossa nyt on tyrkyllä superlaajakulma-objektiiveja jotka kirjan mukaan ”vapauttaa mielikuvituksen kokeilemaan, luomaan, etsimään uusia teitä tehokkaan kuvan ottamiseen. PK.
Vs: Mikä laajakulmaobjektiivi n.1000 eurolla? - Canon 60d Näin vuonna 2011 pitäisi olla suhteellisen päivänselvää, että luet sellaista kirjaa, joka ei ole tarkoitettu Canonin mallille 60D, vaan ilmeisesti kinofilmiä käyttävälle mallistolle. Tälle mallille jo 28-millinen on suunnilleen normaaliobjektiivi.
Vs: Mikä laajakulmaobjektiivi n.1000 eurolla? - Canon 60d Kyllä olen kuvannut vastaavalla kennolla noin 95000 kuvaa.
Vs: Mikä laajakulmaobjektiivi n.1000 eurolla? - Canon 60d Mulla on tuo Canon. Ostin Huuto.netistä käytettynä 570 eurolla, ja ehdottomasti ainakin tuolla hinnalla ostamisen arvoinen lasi. En ottanut montaakaan kertaa tätä New Yorkin -reissulla kamerasta irti, eli kaupunki- ja museokuvaukssa toimi mulle tosi hyvin, ja oli kamerassa kiinni 90 % ajasta.