Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Mikä kamera?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana samuonparas, 25 Heinäkuu 2005.

oishan toi kiva jos ois puoltoistadonaa ja vois päivittää kuvauslaitetta..

*surkuttelee emerikin kanssa*

1. ei muutakun emerik ja vita yhteisvoimin kirjoittamaan ohjetta kameranostoon, hophop

2. Kannatetaan. Siihen voisi hieman filosofoida muutaman lauseen, kuinka harrastus kannattaisi aloittaa, minkä tyyppisellä kalustolla ja kuinka sitä voisi kehittää jatkossa eri tyyppisten oletettujen tavoitteiden ja käytettävissä olevien budjettien suhteen.

Luulen että täältä löytyy kokemuksia monella eri tavalla harrastuksen aloittaneilta. Pitäisi vain saada heidän käsityksensä oman polkunsa hyvistä ja huonoista puolista jotenkin kasaan. Älä tee niinkuin minä tein, vaan....:) ja: tällä tavoitteella ja budjetilla ainakin minä onnisttuin saamaan aikaan......

Vaikka käytössä olisi rajattomasti rahaa pappa betalar periaatteella, sitä ei minun nähdäkseni kuitenkaan kannata heti sijoittaa mark kakkoseen ja kasaan älliä tai vaikkapa Sinariin. Vaan.....

3. dhat

dhat

229
    0
    0
    Ehdotan myös että sen FAQ hommelin otsikoksi tulee juurikin tuo "MIKÄ KAMERA MULLE?!?11?"

Sinne sitten voisi moderaattorit aina ohjata tällaiset tapaukset ja kylmästi lukittaa topikin.

Mur.

4. emerik

emerik Well-Known Member

5 870
    51
    48
    Mikko on alustavasti aiemmin ilmaissut pientä mielenkiintoa joten annetaan hänen rauhassa hoitaa se homma. Vita ja mie voidaan pohtia kameran ja koiran syvintä filosofista yhteyttä.. :)

5. *repes*

6. Kyllä ideana pitää olla, että kaikkea saa kysyä, mutta kaikkea ei tarvi lukea - eikä varsinkaan vastata, jos ei huvita.

7. emerik

emerik Well-Known Member

5 870
    51
    48
    Mut pointti taitaa olla nyt siinä ettei tietyssä mielessä haluta luoda tästä dc.net tapaista paikkaa eli kummallekkin on oma roolinsa jne. Tietysti kaikkea saa kysyä mutta olisihan se toivottavampaa ettei kysymys ole muotoa "mikä mulle tuhannen euron kamera?". Ja tästähän on kyse että yhteen tekstiin tulisi joku kannan otto yleispätevä teksti aloittelijalle. Tietysti kannan ottoja jostain kamerasta on hyvä kysyä ja varmaan vastauksia tuleekin tai muusta oheistavarasta jne. Nämä on vain mun mielipiteitä.

8. MJK

MJK

1 436
    0
    0
    Mun mielestä asioista kannattaisi aina yrittää ensin ottaa itse selvää ja sitten kysyä jos kysyttävää vielä on. Tähän ajattelin, että voisimme yhdessä luoda pohjustavan artikkelin.

PS. aloitin sen tekemisen jo :)

9. emerik

emerik Well-Known Member

5 870
    51
    48
    Hienoa. :D

10. Juu, ehdottomasti FAQ:n tekoon. Ei millään pahalla ketjun aloitattajaa kohtaan, mutta kovasti haiskahtaa trollille kun avaa keskustelun noin, vaikka alueen ohjeistuksessa lukisikin että tyhmiäkin saa kysyä. Harvassa ovat ne jotka ovat valmiita sijoittamaan 1300e kameraan tietämättä itse laitteesta yhtään mitään. Sitä taas en voi tietää että kuulutko juuri sinä tuohon ryhmään vai et. Onnea kameranmetsästykseen jokatapauksessa.

11. dhat

dhat

229
    0
    0
    Toki toki, mutta kun topikin aloittaja (trolli tai ei) suhtautuu tällä tavalla oman aiheensa aloittamiseen, niin johan siinä ottaa päähän. Kyllähän tällaisiin aiheisiin saa vastata ja siitä voi aloittaa vaikka keskustelun nykymaailman vanhempien rahantajusta. Jos kerran tällainen aihe jätetään lukitsematta, niin parempi koittaa pelastaa se edes jollain katkeralla märinällä. ;)
    Kuka muistaa saaneensa 12 kesäisenä jotain mikä maksoi vaikkapa 7000mk? Siis seittemän jumalauta tonnia markkoina?!

"Joo pitäs saaha kamera, isi sai veronpalautuksia ja meikä leikkas kerran nurmikon niin joku digijärkkäri ois hyvä."

Totta kai foorumit on sitä varten että kysytään, mutta joku roti siinäkin. Silmä käteen ja lukemaan. Oppimaan sitä tietoa mitä vaatii hankkia noinkin kallis vempele, tai niin mulla ainakin vaati. Ei ihan kehtaa laittaa 1000e johonkin josta joku jossain internetin foorumissa sano että "joo tää on hyvä"

Kyllähän minua syljettää se, että jollakin voisi olla vaikka tuore 20d hyllyssä ja kiinnostus kuvaukseen hiipui kun isä osti crossipyörän. Mieltä kalvaa että mitä rahattomat opiskelijakaverini saisivat sillä kameralla aikaan.

Siksi minä murisen. Ja onhan se epäreilua murista jos joku saa hienon kameran, mutta MUR!

12. kukaan ei itseasiassa ole varma samun iästä.. kirjoitustyyli ja nick, eikä harrastuksetkaan aina sitä paljasta. uskoisin että kyseessä on kuitenkin hieman vanhempi kuin 12v henkilö :)

ja se tutoriaali löytyy muuten sitten täältä.

13. Tietystihän aina kun joku kysyy "mikä kamera mulle?", voi vastata "Hasselblad 503CW". Eiköhän kysymys sitten tarkennu, tai vaihtoehtoisesti hyvien kameroiden myynti lisääntyy, mikä sekin on hyvä asia :)

14. Kannattaa aina aloittelijoille suositella järkkäriä. Saadaanpa sitten taas uusia vähän käytettyjä laitteita halvalla myyntiin kun kyllästyvät siihen. Vaihtoehtoisesti hoksaavat, että piru täähän on iso ja painava eikä tää tehnytkään musta ammattilaista vaan räpsyt ovat räpsyjä kamerasta riippumatta.

15. emerik

emerik Well-Known Member

5 870
    51
    48
    No hyvin ainakin sopeutuu porukkaamme. ;)

16. dhat

dhat

229
    0
    0
    Kultarahan arvoinen pointti!