Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mikä kamera ensimmäiseksi "kunnon kameraksi"?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Anee, 17 Maaliskuu 2007.

  1. Anee

    Anee

    3
    0
    0
    Eli siis, minulla on edessä pienoinen ongelma: kameran hankinta.

    Olen harrastanut kuvailua enemmän ja vähemmän aktiivisesti (tarkoittaa, että joskus kuvaan päivittäin, joskus välissä kuukausi jne.) muutamia vuosia, ja tähän asti olen tyytynyt harrastelijapokkariin. Kiinasta tuo on hankittu (Premier Sl 53), ja sinänsä ihan jees, ongelma vain, ettei sillä voi säätää valotusaikoja eikä mitään vastaavaa. Säätömahdollisuuksien vähyys (käytännössä lähes olemattomuus - täysi automaatti) häiritsee ihan älyttömästi, varsinkin kun kuvaan paljon mm. ratsastuskisoissa, koirien kanssa lenkillä, luonnossa erilaisia "luontokuvia", makrokuvia (tuossa makro-säätö on harvinaisen epätoimiva, mikä häiritsee enemmän kuin vähän), ihmisiä... Käytännössä kaikkea mikä liikkuu tai ei liiku, jos vain näyttää siltä, että kuvasta voisi tulla hieno. Eli kamera on hyvinkin usein mukana (mikä hivenen rajoittaa kokoa - mitä isompi kamera, sitä vaikeampi raahata mukana).

    Mutta siis, harkinnassani olen päässyt siihen pisteeseen, että pähkäilen kunnon digipokkarin ja digijärkkärin välillä. Nikonin d40 ja varsinkin d80 houkuttelisivat, mutta rahaa ei vain yksinkertaisesti ainakaan tuohon d80:iin ole. Pokkareista mielessä ovat käyneet Canonin G-sarjalaiset, kutonen ja seiska.

    Mutta suosituksia tarvittaisiin, suhteellisen edullinen ja hyvä kamera kun olisi hakusessa. Mietin myös mahdollisuutta ostaa hyvä digijärkkäri käytettynä, kenelläkään kokemuksia tällaisesta?

    Sanottakoon vielä, että hintana ehkä 500 olisi sellainen, että siihen vielä saattaisi varallisuus riittääkin. Toisaalta minun on mahdollista myös säästää rahaa ja hankkia oikeasti hyvä kamera myöhemminkin.

    Ehdotukset ovat tervetulleita.
     
  2. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Vs: Mikä kamera ensimmäiseksi "kunnon kameraksi"?

    Heität aika tiukan hinnan kyllä, jos arveluttaa käytetyn osto niin ainahan sen voi ostaa liikkeestä jolloin saa puolen vuoden takuu. Katsoin huvikseni rajalan käytettyjä hintoja niin tuolla löytys nikon D50 mallia 350e, pelkkä runko. Sitten jäisi 150e optiikkaan. Nyt alkaa olemaan ongelmia koska kameralaukku ja sitten muisti veisi osan. Gigantista saisi halvalla hyvän optiikan eli tuon 18-70mm 3.5-4.5 199e uutena. Mutta hinta on jo ylittynyt 50e ja kun lisäisi sen muistikortin sekä tuon laukun niin mennään aika paljon ylitse. Topshotista voi katsoa uusia ja sitten rajalasta myöskin josta löytyy listalta käytettyjä. Mutta noi uudet ja poistuvat mallitkin jo ylittää pudjetin eli esimerkiksi kanon D350 on 549e. Ehkäpä paras ratkaisu olis jos digiä pitää katsoa niin suunnata sitten sinne pokkaripuolelle? Tai sitten säästää rahaa ja palata asiaan myöhemmin. Tietysti käytettyjen listalla voi tsiikailla foorumilta.
     
  3. Anee

    Anee

    3
    0
    0
    Vs: Mikä kamera ensimmäiseksi "kunnon kameraksi"?

    Jep, mietinkin, että digipokkari voisi olla näppärämpi valinta, jos tuolla rahalla on liikkeessä. Canon PowerShot G7:aa olen tässä katsellut, ja vaikuttaa loistavalta kameralta - pokkariksi vain hintaa on suhteellisen reilusti. Käytettynä löysin kyllä vajaa neljällä sadalla, ja takuutakin vielä voimassa.

    Mutta juu, sinänsä ei innostaisi ostaa pokkaria, kun jossain vaiheessa todennäköisesti edessä vaihto järkkäriin. Toisaalta taas siihen on aikaa, ja sillä ajalla ehtisi taas säästää enemmän rahaa. Mutta enpä nyt tiedä.

    Mutta kysyisin vielä... Jos tuossa max viidensadan tienoilla liikutaan, mikä olisi oikeasti hyvä kamera harrastelijakäyttöön käytännössä tilanteeseen kuin tilanteeseen?
     
  4. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Mikä kamera ensimmäiseksi "kunnon kameraksi"?

    Järkkärit kannattaa unohtaa, sillä makrokuvaukseen tarvitsisit vielä makro-objektiivin ja sitten budjetti olisi jo pilalla. Eikä se kuitenkaan kulkisi läheskään aina mukana. Tarpeesi täyttää parhaiten joku monipuolinen hyvä pokkari. G7 on varmasti vähintään yksi parhaista.
     
  5. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Mikä kamera ensimmäiseksi "kunnon kameraksi"?

    Käytetyn digin toki sais tohon hintaan mutta makroilu siinä saattaapi maksaa. En tiedä olisiko mitään järkeä hankita käytettyä pentaxin digiä vanhojen manuaaliobjektiivien ja loittorenkaiden kanssa. Ne objektiivit ei maksa paljoa ja loittorenkaat vielä vähemmän. Käsin joutuisi kyllä tarkentelemaan, mutta käsittääkseni tämä toimisi muuten? Runko antaisi "varmistuksen" siitä, onko käsin tehty tarkennus kohdallaan. Sitten jos kuvaisi muutenkin käsin, kannattaisi vaihtaa tähyslasiksi leikko (halkio). Yhtä lailla niillä vanhoilla manuaalilaseilla kuvia saa, mutta automaattitarkennus puuttuupi. Kiinteät valovoimaiset on halpoja vaikka laatu on hyvä.

    Näin aion itse tehdä kun digin joskus ostan wanhojen kameroideni sekaan ;-) Voi olla ettei kaikille sovi..
    Onhan se pokkarikin ihan hyvä vaihtoehto
     
  6. Vs: Mikä kamera ensimmäiseksi "kunnon kameraksi"?

    Mielestäni joku käytetty panasonic fz-20 ,30 tai 50 malli lähtee edullisesti ja omaa kuvanvakaimen ja huikean polttovälin ja kulkee hyvin mukana,kuvanlaatukin kilpailukykyistä,ainut että syväterävyyttä vaikeampi hallita esim muotokuvissa tms.
     
  7. Anee

    Anee

    3
    0
    0
    Vs: Mikä kamera ensimmäiseksi "kunnon kameraksi"?

    JiiPee: Osaatko kertoa tuosta Olympuksen kamerasta enempää? Nuo linkit katsoin läpi, ja vaikuttaa aivan kelpokameralta minulle. Olisi vain mukava tietää, mitä käytännön eroja on canonin ja olympuksen kameroilla? Varsinkin nimenomaan canonin G7:lla ja olympuksen sp-550:llä. Tuo olympus vaikuttaa ainakin kuvien pohjalta näppärämmän malliselta, käteenistuvammalta.

    Mitä nyt omien tietojeni pohjalta (=mutulla) arvioisin, nuo kamerat ovat suhteellisen saman tasoisia, eri asioihin painottuneet vain?

    Jos täältä löytyy ihmisiä, jotka tietävät noista kyseisistä kameroista jotain, olisin kiinnostunut kuulemaan.

    Ja niin, taitaapi olla, että rahatilanteen takia kallistun tuollaisen pokkarin puolelle. Eli jos niistä vielä joku osaisi ehdottaa hyvää kameraa, niin siitä vain. :)
     
  8. e-0r

    e-0r

    936
    0
    0
    Vs: Mikä kamera ensimmäiseksi "kunnon kameraksi"?

    En ostais itse D40:iä siitä syystä, että oot sitten jumissa linssien kanssa kun siihen ei käy kuin AF-S -linssit, joissa on siis tarkennusmoottori linssissä. Se karsii aika monta objektiivia pois, varsinkin budjettikäyttäjän lempparin 50mm f/1,8D:n.

    Onhan siinä muitakin puutteita verrattuna D80/D70-tasoon, mutta ne ovat jo edistyneemmälle käytölle (itselle tulee salamaohjaus mieleen ensimmäiseksi). Mut D50:sessä toimii jo kaikki nikonin AF-mountin objektiivit.