Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mikä kamera "analoogiseen kääntyneelle" ??

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana J.W.The NowHere Man, 17 Marraskuu 2011.

Vs: Mikä kamera "analoogiseen kääntyneelle" ??

Mä voisin sanoa tuosta Giugiaron suunnittelemasta F kolmosesta, että uskomattoman kestävä sotaratsu.
    Mulla oli niitä aikanaan kaksi, varsinainen ja bacup. ei sitä bacuppia koskaan tarvittu, joskus kyyppäsin siitä akkusatsin. eipä muuta. Annoin vanhimmalle pojalleni, ei se sitä ikinä saa jauhettua pilalle.

1. Vs: Mikä kamera "analoogiseen kääntyneelle" ??

Tuossahan on TStoorilla koko värisuora kasassa Flickrin kuvassa!

Yksi vaihtoehto on myös aliarvostetut Minoltan manuaalilaitteet. Niissä on eri bajonettikiinnitys, kuin Minoltan AF-kameroissa, joten ne eivät ole yhteensopivia. Lisäksi rekisteröintietäisyys AF-rungosta on eri manuaalilaseilla, joten mikäli niitä halutaan käyttää Minoltan AF-rungoissa tarvitaan linssillinen sovite, mikä ei ainakaan paranna kuvanlaatua.

Summa summarum, tämän vuoksi manuaali-Minolta on edullista, järjestelmän linssit ovat laadukkaita ja rungot riittävän asiallisia (mm. XE ja XD)  sekä niitä on saatavilla Ebayn kautta melkoisen helposti.

T: Tomi

2. Vs: Mikä kamera "analoogiseen kääntyneelle" ??

Jos on joku merkki mistä pysyisin poissa on se Minolta ! Mulla on niitten valotusmittareita muutama, Hyviä, mutta huolto naurettava. Jos oli jotakin  pikku vikaa ja kyseli huoltoa, lähettivät ruotsiin tai ehdottivat uuden ostoa 35% alennuksella eli kauppiasnetolla. ratkaisin asian sen jälkeen ostamalla tarpeeksi käytettyjä ja jos ei pelittänyt niin roskikseen vain, tuli huomattavasti halvemmaksi. En tiedä onko systeemi sama kameroissa, mutta minua on aina epäilyttänyt merkit jotka "kätevästi" vaihtavat jotakin olennaista kuten bajonettikiinnityksen tyypin. Tästä syystä(suureksi osaksi) minun merkkini ovat Nikon ja leica M.. ymmärrätte varmaan miksi.

3. Vs: Mikä kamera "analoogiseen kääntyneelle" ??

Varmasti juuri noin, jos ammattilaiskäytöstä oli kyse. Minolta ei ollut koskaan Suomessa iso merkki (ei tosin muuallakaan Nikonin tai Canonin kokoinen), mutta esim. Saksassa heidän markkinaosuutensa taisi olla merkittävämpi kuin täällä. Manuaalitarkenteisilla kameroilla lienee enää tätä nykyä aivan muutama huoltopiste Suomessa jäljellä, koska melkein kaikkien k.o. genren laitteiden valmistus on lopetettu jo 80-luvulla. Siinä mielessä Minolta-käyttäjien asema on jopa kääntynyt päälaelleen Suomessa; ymmärtääkseni toinen herroista Mustonen & Laineella oli aikoinaan pitkän aikaa Minoltan maahantuojalla töissä ja korjasi ammatikseen k.o. kameroita!

Vielä selvyyden vuoksi: Puhun kuolleesta markistä ja halvalla kasattavasta, mutta laadukkaasta manuaalisetistä, jolloin rikkinäisten tilalle voi ostaa vaikka uusia (vanhoja) laitteita, Leicat on sitten erikseen; 4.000€:n M7:n ostanut voi perustellusti odottaa kelvollista huoltopalvelua - vertailun vuoksi yksi XD-7-rungon hinta Ebayssa on jotain 30-50€:n väliin + postit :)

T: Tomi

4. Vs: Mikä kamera "analoogiseen kääntyneelle" ??

Onhan ne parempia vehkeitä kun nuo kirpparien neukkuvehkeet, ei ainakaan tule tuollaista punaista ihottumaa...

5. TStoor

TStoor Well-Known Member

3 174
    76
    48

Haha!
    Täytyy tunnustaa, että yhden OM-talon logo on teipinpeitossa, muuta sekin palanen sinne teipattu aikaisemman omistajan toimesta ...

6. Vs: Mikä kamera "analoogiseen kääntyneelle" ??

jostain syystä olen aina ajatellut OM-4Ti:n F3hp:tä vastaavaksi..
    ..varmaan tuo mamiya rb suljinrengaskin vaikuttaa ..

7. keegan

keegan Well-Known Member

8 628
    1 536
    113

Nuorena miehenä ei minulla koskaan ollut rahaa F3:een ja kun joku vuosi sitten tajusin etteivät ne ebayssä maksa juuri mitään, ostin heti. Miellyttävä ja looginen käyttää, luja ja luotettava. Etsin on minun kinorunkokokemuksistani selvästi paras. Nykyään F3 on luultavasti toiseksisuosituin kinorunkoni. Manuaalitarkenteisten lasien hinnat ovat alkaneet nousta (syynä lienee D700) mutta kyllä niitä edelleen löytyy kohtuuhintaan.

8. Vs: Mikä kamera "analoogiseen kääntyneelle" ??

Sisäasiainministeriö kuvasi jossakin vaiheessa Minoltalla, onko tuo nyt sitten meriitti vai ei.

T. K.

9. Vs: Mikä kamera "analoogiseen kääntyneelle" ??

Ylläpito on siirtänyt keskustelun tänne. Pointtinani oli herätellä mielipiteitä eri vaihtoehdoista  ja sitten todeta: Hyvä mahdollisuus näitten testaamiseen on Prolabin kurssit. Siellä voi  tutustua Nikoneihin F F3-F5, D2Xs, Leicoihin IIIF-M3-M4-M6 ja M8, Rolleihin, hasseli 500C-500ELX-Flexbody ja tuo Digi CFV perä, 4X5 ja 6X9 fieldit ja jouikkoon Pinhole eli neulanreikä kamerat.  "hands On" testsus selvittää sen mikä on itselle paras vaihtoehto. Seuraa Prolab osiota, siellä se info on minulta tästä lähtien.

10. BenKaila

BenKaila Well-Known Member

796
    372
    63
  11. Vs: Mikä kamera "analoogiseen kääntyneelle" ??

perhanan "Miljonäärikiinalaiset", niillä tarttee jokaisella olla Porsche tai Ferrari tallissa ja oikein helvetin rupinen Blackpaint leica M kirjahyllyssä Viskipullon vieressä...

12. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Kun kerran värillä on väliä, niin kuka uskaltaa huutaa M4 vuodelta 1969: Leica M4 35mm Spiegelreflexkamera nur Gehäuse | eBay

Viimeinen kysymykseni myyjälle:
    Hi, thanks.  I am asking the owning and using history to guess would it be in condition.  Do you have used the shutter?  How will finder frames work? 

Pictures are too tiny size to see properly-  that is why I ask pictures to my email

Vastaus:
    I know it is not but it looks ok from everything they have not tried sorry
    unfortunately have no pictures on the computer more and no camera to take pictures - enricotschtsch

Ja edelliset:
    Versand nach Finland? Hello, have you used this camera? Where did you got it? danke

I would also send it to finland I'm not used to have an old friend of
    why?  - enricotschtsch

Can you send me photos to my email kimmo.manner at gmail.com ? Wanna see serial number and original pictures. danke

THE ORIGINAL PHOTOS ARE TO BE AND THE SERIAL NUMBER TO SEE ALSO - enricotschtsch

edit.  onko tuo black enamel?

13. saloma-3

saloma-3 Well-Known Member

1 960
    731
    113

Rolleiflex.

14. Jsaasta

Jsaasta Ylläpidon jäsen

1 714
    60
    48

1676€ meni, aika kova.. Huusitko!?

15. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Huusin, mutta vain sen verran ettei sentään kromin hinnalla mene.  Lotottuakin tulee vain  pikkusummilla.  Jos sattuu olemaan kunnossa, hyvät voitot uusi omistaja kuitenkin voi tehdä.  Myyjä ei tajunnut mitään noista, viestittelin sen kanssa viime hetkiin asti.  Kokeili neuvoillani että suljin pelasi kaikilla ajoilla.  Englannintaitonsa vaati aikamoista arvailua. (Ihan kiva kun löytyy aina itseäni huonomminkin taitava. ;-)

Tämän jälkeen uskalsin jotakin huutaa sentään:  (Mittaetsimestä en ehtinyt saada tietoa.)

You don't have tried do the shutter cocking and release?  Open the camera and cock and release - look trought shutter and test all shutter speeds. Can you do that?  Kimmo

it can open up everything and it actually clicks when you press the trigger and the trigger itself works, I've just done  - enricotschtsch

Satuin huomaamaan kohteen eilen. Ihmettelin heikkoa kuvausta sekä vain kymppeihin noussutta korkeinta huutoa.

Jos minun tekisi mieli mustaa, maalaisin kromi M4:n vaikka Bilteman kolikolilla. En ikinä maksaisi alkuperäisestä mustasta satasta enempää.  Vaan enhän minä kuulukaan hyväksyttyihin Leica-ampujiin.  ;D

16. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1 265
    0
    36

Kuten moni tällä foorumilla tietää, on minulla Nikon F6. Kyseinen kamera on ollut hyvä hankinta. Ainoa miinus on CR123 paristot, joita saa nykyään onneksi ladattavina versioina. Erikseen myytävä Multi Power Battery Pack, akkukahva; olisi kait hyvä hankinta.

<SIZE size="1"]Edit: Lisätty linkkejä</SIZE>

17. helu

helu Active Member

694
    34
    28

F6:sta olen haaveillut, mutta viime yönä näin unta, että ostin F5:n ja kyllähän sekin menetteli :). Tosipuheissa filmi nikon järkkäri voisi olla hyvä kaveri D7000:lle, voisi käyttää samoja objektiivejakin. Muuten mennään Leica M6:lla ainakin toistaiseksi.