Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Mikä hyvä ja edullinen digikamera aloittelijalle?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana PirjoP, 15 Kesäkuu 2016.

  1. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Mikä hyvä ja edullinen digikamera aloittelijalle?

    Meillä on perheessä ipadia ja iphonea sekä androidia tablettina ja puhelimena. Kyllä apple on ollut suuri pettymys ja android erittäin positiivinen kokemus.
    Apple vs android 0-100.
    Kuitenkin, jos olis ylimääräistä rahaa, ostaisin mielellään powermäcin
     
  2. Seppo R

    Seppo R Well-Known Member

    2 992
    1 904
    113
    Vs: Mikä hyvä ja edullinen digikamera aloittelijalle?

    Vastauksena kysyjälle.
    Minulla kulkee paidantaskussa Panasonicin GM1 kamera ja siinä Panan 14mm objektiivi. Joskus olen kiinnittänyt siihen  Olympuksen 70-300 putken, mutta eihän se silloin taskuun mahdu ja vaatii tietysti jalustankin. Lintukuvauksessakin kohtuullisen hyvä paketti. Siis minun mielestäni.
    Kuvanlaadussa se pärjää hyvin kaikille mikrojärjestelmän kameroille.
    Tosin kukkakuvat onnistuvat varmaankin parhaiten hyvällä kännykällä. Esim. Samsungilla.
     
  3. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Mikä hyvä ja edullinen digikamera aloittelijalle?

    Alkuperäinen maininta = keskustelun otsikko sisältää sanan edullinen, mutta ei helppo. Tuettujen ekosysteemien (niinkuin nykyään vissiin kuuluu sanoa) määrä taas vaikuttaa edullisuuteen siten, ettei tarvitse hankkia uutta tietsikkaa.
     
  4. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 433
    187
    63
    Vs: Mikä hyvä ja edullinen digikamera aloittelijalle?

    Eli puhelimen.. jossa on kamera. Luultavasti pokkareita parempi vaihtoehto, kun kuvista ei suuria tulosteita tehdä ja on yleensä mukana ilman sen suurempaa ajatusta "ottaa se mukaan". Niin mä tekisin ja teenkin, puhelimella kuvaan nykyään jo lähes 30 % kuvista, kun aika usein ei tarvita huippulaatua ja kuvankäsittelyprosessikin on niin paljon helpompi.
     
  5. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Mikä hyvä ja edullinen digikamera aloittelijalle?

    Canon s100 sarja. Pitääkin ladata s90 akut espanjan matkaa varten
     
  6. Vs: Mikä hyvä ja edullinen digikamera aloittelijalle?

    Yritin katsella ja runkoja saa kyllä tarjouksesta, mutta yhtä hyvä objektiivipari maksaa Olyyn huomattavasti enemmän. Pen mallit voi unohtaa pois luettuna Pen F, koska erilliset etsimet maksavat paljon ja ovat hankalia käyttää.
     
  7. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Mikä hyvä ja edullinen digikamera aloittelijalle?

    Hieno viesti. Niitä ei nimenomaan osteta, koska sellainen on liian iso taskuun.
     
  8. higgins

    higgins Active Member

    4 660
    7
    38
    Vs: Mikä hyvä ja edullinen digikamera aloittelijalle?

    Nyt on helppo ketjun aloittajan kamera ostaa;)
     
  9. Vs: Mikä hyvä ja edullinen digikamera aloittelijalle?

    Tarkennus hyppii joka tapauksessa, jos ei hanki järjestelmäkameraa ja makro-objektiivia. Silloinkin aika usein on parasta pelata käsitarkennuksella, jotta syvyysterävyydestä saa halutun laisen.

    iPhoneen on saatavissa myös makrolinssejä, jolloin tarkennusta saa lähemmäs. Tuo versio on 6 ja 6S malleille. Samanlaisia on muillekkin malleille. Kuitenkin enemmän kuin tarkennusetäisyys, haittaa laajakulmaisen objektiivin kuvakulma. Sitä voi toki kiertää croppaamalla kuvaa.

    https://www.rajalacamera.fi/olloclip-4-in-1-lens-iphone6-sil-black.html

    Termi elinkaarikustannus ollee tuntematon? Eli kuinka paljon maksat kokonaisuudesta koko sinä aikana kun omistat laitteen. Applen elinkaarikustannukset ovat pienet, koska laitteiden elinjakso on kilpailijoita pidempi. Hankintakulut ovat usein vähän korkeammat. Poikkeus on hyvin viilattu Linux ympäristö, jonka kustannukset saa todella alas, mutta se vaatii osaamista.
     
  10. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Mikä hyvä ja edullinen digikamera aloittelijalle?

    Ollee tai ei ollee. Olen ollut mukana suunnittelemassa niin tuotteita kuin tuotekategorioita, joten ei tarvitse opettaa isää naimaan sen suhteen. Mielestäni perustelin jossain viestissä jo kantani. Uusissa tuotteissa on valmiiksi vanhentuneita komponentteja, jäähdytyksestä on tingitty hiljaisuuden, koteloinnin koon ja ulkonäön vuoksi, laitteita ei saa kohtuuhinnalla päivitettyä, jo pelkästään koteloiden rakenne on tuunattu sellaiseksi, ettei voi käyttää haluamiaan komponentteja tai niitä ei edes saa auki helposti, komponentit on prommattu tai firmiksellä estetty muiden kuin Applen toimittamien komponenttien käyttö, ohjelmat maksavat enemmän kuin muissa ympäristöissä, ohjelmien päivitykset maksavat enemmän kuin muissa ympäristöissä jne... jatkanko?
     
  11. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 370
    6 203
    113
    Vs: Mikä hyvä ja edullinen digikamera aloittelijalle?

    Ihan uutta minulle, ettäkö OSX versiot Photoshopista ja LR:sta ovatkin kalliimmat kuin Windowsiin? Tai MS Office?
     
  12. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Mikä hyvä ja edullinen digikamera aloittelijalle?

    Ei siitä vielä kauaa ole, kun näin oli Adoben ja Microsoftinkin kohdalla, siitä puhumattakaan, kun lähdetään kapeampiin segmentteihin ja erikoissoftiin, joiden tarjonta em. ympäristöön on suppea ja hinnat sen mukaisia.
     
  13. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 370
    6 203
    113
    Vs: Mikä hyvä ja edullinen digikamera aloittelijalle?

    Sen ajan kun itse olen kyseisiä ohjelmia käyttänyt ovat hinnat olleet samoja, ainakin suunnilleen, poislukien piraatit niitähän on aina win-ympäristöön löytynyt helpommin :) Kaikkia ohjelmia ei macille edes ole ja luonnollisesti joku erikoissofta on kallis, riippumattta alustasta. Mä käytän itse maccia ihan vaan sen takia, että pidän käyttöjärjestelmästä enemmän, windowsia joudun käyttämään töissä, se riittää. Raudan hintaerot eivät kovin kummoisia ole, jos vaivaudutaan vertaamaan suunnilleen saman laatuisia vempeleitä, onhan se jotenkin koomista, että jotain MBP:ta verrataan satasen raatoon cittarista ja sitten kauhistellaan hintaeroa. Ostimme suunnilleen samaan aikaan vaimon kanssa kannettavat, mulle tuli 13" MBP retinalla ja ssd-levyllä, vaimolle Samsungin vastaava, hintaeroa taisi olla n. 50€ Samsung oli kalliimpi, mun kone on edelleen uutta vastaavassa kunnossa, Samsungilla ei ole tehty aikoihin mitään.
     
  14. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Mikä hyvä ja edullinen digikamera aloittelijalle?

    En mä sitä sano, etteikö Omppua olisi kiva käyttää, vaan keskustelimme TCO:sta. Mukavaa, että markkinoilla on olemassa jokaiselle sopivia vaihtoehtoja. Mitä ymmärrykseeni markkinoinnista tulee, epäilenpä ettei Applen ole edes tarkoituskaan olla edullinen tai halpa missään segmentissä. Halpuutus ei varmaankaan tekisi kovin hyvää Applen brändille.
     
  15. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 909
    3 370
    113
    Vs: Mikä hyvä ja edullinen digikamera aloittelijalle?

    Ei tosiaankaan muuten ole.  MacBook  käyttispäivityksen jälkeen tässä avaa noin puolet ohjelmista, joita entisellä käytin sujuvasti.  Ainakaan minä en keksi konsteja, joilla asian saa korjattua.

    Vaivatonta? Vitut.

    Minulla on kolme konetta, joista Mac uusin.  Arvatkaapa, mistä koneesta sippasi näytönohjain ja kovalevy?  Aivan.  Ne vanhemmat PC:t sen kun toimivat.  Arvelen, että osansa on Macin tyylikkäällä rakenteella, siis umpinaisella kotelolla, joka kuumenee vallan helvetisti.

    Maccien, kaikkien,  elinkaari on tähän asti ollut olennaisesti lyhyempi kuin kiinalaisten wintoosien.  Kokemusta on tosin vain kolmesta....  Jaa niin se hajonnut iMac....  siis neljästä.
     
  16. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 370
    6 203
    113
    Vs: Mikä hyvä ja edullinen digikamera aloittelijalle?

    Ennen käyttiksen päivittämistä kannatta aina tarkistaa, että ohjelman tekijät ovat päivittäneet softansa, jos eivät, jättää päivittämättä.
     
  17. Vs: Mikä hyvä ja edullinen digikamera aloittelijalle?

    Lisäksi kannattaa tarkistaa, onko päivityksen yhteydessä muutettu rahastustaktiikkaa.