Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mikä laukku kun pitää kantaa muutakin?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana , 13 Maaliskuu 2009.

1. ∞

Member

458
    0
    16
    Itselläni on tullut hankittua filmijärkkäriaikoihin pieni pehmustettu kameralaukku ja nyt uudempaa kalustoa varten Lowepron reppu. Kummassakin on hyvät puolensa, mutta kumpikaan ei sovellu oikein jos pitää kantaa muutakin tavaraa. Montaa laukkua en halua kuitenkaan raahata. Jos olen lähdössä esimerkiksi kaupungille pienemmillä kantamuksilla tai vaikkapa viikonloppumatkalle vähän suuremmilla, käy herkästi niin että se järkkäri tulee jätettyä tilanpuutteen ja kameran suojaustarpeen vuoksi pois ja otettua vain pokkari nimensä mukaisesti taskuun. Monesti olisi kuitenkin mukava saada mahtumaan järkkärirunko ja 1-2 putkea.

Eli minkälaista laukkua käytätte ja suosittelette jos pitää saada kulkemaan pieni tai pienehkö tavaramäärä ja turvallisesti se järkkäri putkella tai parilla? Jotakin kameroille tarkoitettua reppua voisi tietenkin modata muuhun käyttöön, mutta pelkään että herkästi käy niin, että se ei ole enää hyvä kummassakaan käytössä.

2. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48
  3. T-Bag

T-Bag

42
    0
    0
    Vs: Mikä laukku kun pitää kantaa muutakin?

Mä olen havainnut melko hyväksi tuon SA-Int nasselaukun. Muutamat keskieuroopan turneet kierretty tuon oliivinvihreän ihmepakkauksen kanssa.
    Alpspitzellä joutui vähän pakkaamaan ja sain sullottua sinne kuoritakin, 5D+17-40, muistikortit, muistikirja, karttta, vara-akku, puhdistusliina, antibac- käsigeeliä, kyniä, avaimet...

Pari hyvää ominaisuutta on myös erilliset lokerot pikkutavaroille sekä toinen remmi, tykkään isommissa väkijoukoissa kietaista sen joko reiden tai vyötärön ympäri.
    Koko lysti 5 euroa ja saa vielä kaasunaamarin kaupanpäälle.

4. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Ton naamarin käyttäminen isommissa väkijoukoissa vois olla kanssa omiaan pitämään taskuvarkaat loitolla  ;D Tosin saattaa tuo hieman häiritä kuvaamista, mutta voi toisaalta edesauttaa aikaansaamaan kuvauskohteissa mitä erilaisimpia reaktioita  :)

5. T-Bag

T-Bag

42
    0
    0

Sitte tarvii jo kaksi laukkua, joista toiseen kameravermeet ja toiseen kaasunaamari.

Jos vaan on joku tukikohta, jossa säilyttää vaatteet sun muut isommat roippeet ja kamera ei ole mikään 1DSMK3 + 400 2.8  niin tuo nasselaukku on aivan lyömätön "päivälaukku". Jaksaa kantaakin, kun painoa voi tuolla lanneremmillä ottaa hartialta pois tarvittaessa.

edit: pientä lisäystä. Laukun sisätaskut on kiinni neppareilla. niiden kannat voinee peittää jollain teipillä tms. jos haluaa ehdottomasti suojella herkkää kalustoaan naarmuilta. Telttapatjasta voi askarrella fylliä, jos katsoo sen tarpeelliseksi, kovin rankalta pieksännältä tuo ei toki suojaa sellaisenaan. Ja mulla oleva yksilö erittää melko hienojakoista nöyhtää, joten laukun imurointi sisäpuolelta ennen käyttöönottoa ei välttämättä olekaan aivan pähkähullu idea. Linssinsuojat ja takatulpat nyt kannattaa ainakin ruuvailla kiinni, mutta nehän on aina, eikö niin?

6. ∞

Member

458
    0
    16

Minkäs verran se tuollainen kaasunaamarilaukku suojaa kameraa? Sen verran on omista kokemuksista aikaa, että en muista laukun rakennetta kunnolla. Jos se sitten silloin 80-luvun puolivälissä olikaan samanlainen.

7. T-Bag

T-Bag

42
    0
    0

Suojaa lähinnä katseilta, pölyltä ja varmaan jonkinverran myös sateelta. Iskuilta ei juurikaan, ellei tee tuota telttapatjatuunausta. Olen välillä laittanut jonkun T-paidan tms pehmikkeeksi, mutta ei ole tapana heitellä kameralaukkua kuin moukaria. Ehjänä on kaikki pysynyt.

http://www.varusteleka.eu/prebeo/pictures/1716.jpg - kuvastahan tuon parhaiten näkee.

Lekasta saattaa muuten löytyä muutakin käyttökelpoista kameralaukkuaihiota, kuten esimerkiksi http://www.varusteleka.eu/prebeo/showproduct.php?show_product=_2IF10OJHL

Crumplerilla on myös laaja valikoima erilaisia olkalaukkuja, jotka eivät näytä perinteiseltä kameralaukulta, mutta nämä sitten maksavat moninkertaisesti.

8. Vs: Mikä laukku kun pitää kantaa muutakin?

Kyllä tuo nasselaukku on heppoinen kapistus kameran kantoon. Kannen tappinepparit aukeavat suht helposti. Pehmikkeistä ei ole tietoakaan.

Nasselaukku sopii hyvin varapaidan ja eväiden ja juoman kantamiseen. Kameran kantamiseen se on epävarma.
    Minulla taitaa olla näitä 4 kappaletta...

9. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Osta billingham 335.
    Kallis, kaunis, luo statusta, auttaa ottamaan parempia kuvia.
    Luo varallisuutta, ei tarvitse kantaa turhaa tavaraa, senkun ostaa kertakäyttöön, mitä milloinkin tarvitsee.
    Vaikka Kolilla poronkäristystä, sen syötyään jaksaa taas kuvata.
    Tai katukuvauksen välillä etnisessä ravintolassa, samalla voi ottaa nätistä tarjoilijattaresta pari kuvaa.
    T Jukka

10. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Ainakin joissain Billinghameissa on tai niihin saa niitä sivutaskuja, jotka voi rauhassa pyhittää ylimääräiselle tavaralle. Ovat topattuja tai toppaamattomia. Mut ei niihinkään määrääns' isompaa kamaa mahdu.

Mä en nykyään enää jaksa edes miettiä muunmerkkisiä laukkuja.

11. Vs: Mikä laukku kun pitää kantaa muutakin?

Ent. ulkoministerin kuuluisaksi tekemä marilaukku on yksi parhaista. Pehmeä mutta läppä tuo pari kerrosta lisää kangasta laukun ulkosyrjälle suojaamaan. Valotusmittari sujahtaa etutaskuun ja läpän taskun voi täyttää filmillä. Sinne mahtuu kevyesti keskari (kamera) ja keskaria (tölkkejä) sulassa sovussa. Ei huuda ulospäin "Kamera sisällä! Varasta minut!" Huomaamaton ja helppokäyttöinen.

12. T_Ni

T_Ni

507
    0
    0

Kysymyksestä ei käy selville mikä on pieni määrä muuta tavaraa ja mitä se itse asiassa on. Kaupungissa kuitenkin liikutaan ja silloin mielestäni reppu ei tule kysymykseen. Itselläni on Lowepro Orion Trekker II, jossa on alaosassa tilaa kameralle ja yläosa muulle tavaralle. Hyvä idea, mutta käytännössä ei toimi. Toinen reppu on Lowepro Mini Trekker AW, joka on mukana muualla paitsi kaupungeissa. Tähän asti kaupunkireissuilla on ollut Crumpler Bunny Man, jonka suurimmat puutteet ovat väärä muoto ja ulkoisten taskujen puute. Siinä ei ole paikkaa esim. kirjalle, kartalle tai juomapullolle. Uusi laukku on ollut hankintalistalla juuri kaupunkimatkoja varten.

Tossa aikaisemmin mainittu Billingham 335 on vaan isohko laukku. Vaihtoehtoja sille on läjäpäin. Ulkonäkökin on makuasia. Lontoossa ollessa tsekkasin Billingham PressTop 206 laukun, jonka mitat ovat ok, mutta sinne jäi.

Lentokentällä katselin Tumin messengeriä, joka vaikutti kaikin puolin hyvältä, mutta sehän ei ole kameralaukku. Irtopehmusteillahan homma saattaisi toimia. Billinghamilla on jotakin, mutta niissä ei ole pohjaa ja juuri muita ei löytynytkään, joten tein itse :) Telttapatjasta juuri omalle kalustolle sovitettuna ja mustalla sametilla verhoituna ne näyttää ihan hyvältä.

Viikolla kävin Helsingistä hakemassa Tumin laukun ja pehmusteet mahtu sinne tosi hienosti. Tilaa on D90 + 24-120, 12-24 ja 70-300. Jokainen pehmuste on erillinen, joten osan voi jättää tarvittaessa pois. Lisäksi mahtuu muu roina, filtterit, pöytäjalusta jne. Sekä koko laukun kokoiseen takataskuun vaikka A4 kokoinen lehti. Päädyssä on paikka juomapullolle ja lisäksi koko laukun saa laajennettua, jos vaikka sattuu reissussa tarttumaan jotain mukaan. Hyvältä vaikuttaa, mutta käytäntöhän vasta paljastaa, miten se toimii.

Tämän jälkeen silmään osui www.tenba.com, jonka messengerissä on myös ideaa, mutta tyyli ontuu.

13. AndyCapp

AndyCapp Well-Known Member

3 561
    159
    63

Vähän aiheen vierestä kysymys. Oletteko käyttänyt laukkua pesukoneessa, käsipesua? Itse arvannut käyttää vain imuria irto roskan poistoon.
    Oma laukku on Billinghamin large handly
    Tuliko Jukkis sun laukun mukana pesu/huolto ohjeita? Samaa Canvas kangasta molemissa ja ymmärtääkseni samanlaiset sisukset.

14. Boost

Boost

591
    0
    0

Alkaa olla jokseenkin koomista, että nasselaukkua tarjotaan ratkaisuksi kaikkiin mahdollisiin tilanteisiin. Kaivakaapa vaikka, niin varmasti jokaisessa kameralaukkuja käsittelevässä ketjussa tuota tyrkytetään - olipa tarve repulle, siistille laukulle, huomaamattomalle kassille, ihan mitä vain.
    Itellä on moinen kaapissa, ei vain ole tullut käytettyä, koska totesin amerikkalaisten lähes vastaavan paremmaksi. Ja tuollakin suuremman tavaramäärän rahtaaminen aiheuttaa sen, että kamera on sijoitettava johonkin muualle.

Billinghamin 335 on hemmetin hyvä laukku, mutta tyhjänäkin niin iso ja painava, ettei tällainen kynäniska jaksa sitä lastattuna kantaa. Muutaman kerran olen tuohon sullonut viikonlopun varusteet, mutta kamera on auttamatta jäänyt jälleen ulkopuolelle. Ehkä vaan oon niin neiti, että sitä muuta tavaraa pitää olla niin pirusti.

15. Vs: Mikä laukku kun pitää kantaa muutakin?

Kokemuksesta voin sanoa että tuo on hankala käyttää, itsellä tällä hetkellä "aktiivi"käytössä Computrekker AW, sinne menne "peruskamat" ja vkl vaihtovaatteet ihan kivasti.
    Paljolti oakkaustekninen kysymys...

16. lautturi_

lautturi_ Member

962
    1
    18

tilasin juuri pro trekker awII:n..siihen luulis jo f3 ja f5:n mahtuvan prkl :)

17. Vs: Mikä laukku kun pitää kantaa muutakin?

Tuli hommattua taannoin tuollainen bundeswehri, kylläkin mustana ja ilman rautaristiä. Aika ahdas tuo on kameralaukuksi, ja suojakerrointa laitteistolle on vieläkin vähemmän kuin nasselaukulla. Nassessa on lisäksi tosiaan niitä pikkulokeroita, kun tässä bw:ssä on vain yksi pitkä tasku, huonolaatuisilla napeilla varustettuna.

Ja tuon BW:n kiinnityssysteemi on kaukana näppärästä; laukun alle tuleva hihnakiinnitys ei ole järin nopea käyttää. Itse innostuin (vaimon suureksi riemuksi) ompelemaan siihen velcroja joilla a) saa sen kansiläpän taitettua puolta lyhyemmäksi ja b) laukun saa kiinni auttavasti ilman hihnojen kiristämistä.

Nii että Suomi-Saksa 6-0.

18. Ananias

Ananias Member

41
    3
    8

Täten menetän tieten tahtoen kl.com -viestipoikuuteni ja lähetän (käsittääkseni?) ensimmäisen viestini. Kuukausikaupalla olen aktiivisesti seurannut mutta onnistunut välttämään viestittelyn. Nyt kiusaus kävi vastustamattomaksi.

Itse olin viime kuussa kolme viikkoa Israelissa ja Länsirannalla, ja National Geographicin 15" reppu osoittautui oikein kelvolliseksi. Se oli ainoa laukku, joka minulla ylipäänsä oli mukana, ei liian iso ainakaan. Sisään meni hyvästi Canonin vitonen yhdellä kiinnitetyllä ja kahdella muulla linssillä. Näiden lisäksi mukana oli toki läppäri, ulkoinen kovalevy ja muut härpäkkeet ja muodon vuoksi pari vaihtovaatetta.

Repussa on siis alhaalla tila kameravehkeille, selkää vasten tasku tietokoneelle ja yläkerrassa tyhjää tilaa tilkkeelle ja sälälle. Lisäksi lukematon määrä pienempiä taskuja, ja molemmista kyljistä aukeaa tarvittaessa jokseenkin 1.5L pullon vetoiset pussinomaiset riippuvat taskut. Loistavaa.

Mutta lopulta; kyllä tuon ottaa kaupunkireissullekin mukaan. Mielestäni vehkeiden kaivaminen repustakaan ei vaadi ylenpalttista viitseliäisyyttä, ja ainahan sen kameran voi pitää käsillä. Välttyy kaivamiselta. :)

-Antti Är.

19. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Mullekin vois ehdotella huokeita olkalaukkuja...

Omaan bundet jne.. Ihan käteviä arkilaukkuja ja kamerakin kulkee. Varsinaiseen kantokäyttöön on sitten yksi "putkimallinen" pehmeähkö laukku ja Lowepron naturetrekker ja protrekker.

Kunnon olkalaukkukin on, mutta nyt japanin-kämpässä :/
    Tarvis suomeenkin olkalaukkua joka on ihan oikea kameralaukku. Mutta en lähde olkalaukkua ostamaan tuolla "lowepro-vaatimustasolla" kuten reppujen kanssa olen tehnyt, joten halpa kelpaa.

Vaatimukset: Mukana pitää kulkea helposti keskari (hasselin kokoinen) ja sihen pari opiskaa sekä joku filmiperä. Sitten suotimia, karttoja, kirjasia ja muuta perussälää.

Vaihtoehtoehtoisesti kahvallinen kino + kahvaton kino + jokunen opiska.

Japanissa majailevaan halpislaukkuun menee jopa fieldi yhdellä linssillä tarkennushuppuineen, muutama filmikasetti ja vielä kinari ylimääräisellä linssillä :)

Näin halvalla tuommoisen "classic" -nimikkeellä myytävän, ehkä se olisi hyvä? Mitähän muita olisi?

20. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Katteles eBaystä Safro/Safrotto/Mekko -nimillä myytäviä Domke-kopioita. Ovat jopa kopioinnin kohdetta parempia, ja huokeampia. Noiden F-6 -kopio saattais sopia sun kuvaukseen.