Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mikä häihin

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Halaa, 12 Helmikuu 2011.

  1. Halaa

    Halaa

    2
    0
    0
    Moro
    Mikä mahtaisi olla paras linssi kuvata häitä? (tytär kesällä) Tyylillä kamera pöytään ja siitä vaaan, ketä viitsii.  (itse en oikein osaa hommaa) Jaksatteko taas.. opastaa.?
    Kamera nikon D90
     
  2. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: Mikä häihin

    Mielestäni häissä on tarvetta monelle polttovälille.Mikäli tyytyy zoomiin niin sillähän se  hoituu.Probleemana sitten bokehit ja muut arvot.Muutamat häät kuvanneena sanoisin että et yhdellä pärjää,korjatkaa kokeneemmat jos olen väärässä t kimo
     
  3. PasiZ

    PasiZ Active Member

    1 097
    0
    36
    Vs: Mikä häihin

    Tuolla kamera pöytään tyylillä on aivan sama mikä lasi siinä kamerassa on, tuotokset eivät varmasti miellytä kenenkään silmää. Ilmeisesti et paljonkaan pidä tyttärestäsi jos ehdotat tälläistä kuvausmuotoa häihin. Suosittelisin lämpimästi ammattikuvaajaa, jäisi albumiin kivat muistot kinkereistä.

    Valitettavasti häät ovat yksi raskaimpia ja eniten ponnisteluja vaativia juhlia kuvattavaksi, saldo jää köyhäksi jos luotat vieraiden kuvantamiskykyihin vieraalla kameralla.
     
  4. Vs: Mikä häihin

    Kuvasin siskon häät tammikuussa Nikkor AF 28-105mm f/3.5-4.5D -objektiivilla. Salama oli kaverina käytännössä kaikissa kuvissa. Ihan ok polttovälivalikoima kroppikennoisessa kamerassa (D7000). Tietenkin 24-70mm f/2.8 olisi ollut muikean kiva, mutta sellaista ei ole ollut rahaa hankkia.

    Samaa mieltä. Jotta häistä saa kivat kuvat jälkipolville näytettäväksi, juhlissa pitää olla vähintään yksi asiaan keskittyvä vastuuhenkilö, ammattilainen tai edes kokenut harrastelija. Tämän lisäksi voi pöytiin laittaa vaikka kertakäyttökameroita (filmi), jos haluaa vieraat laittaa kuvauspuuhiin.
     
  5. RB

    RB Well-Known Member

    9 292
    1 207
    113
    Vs: Mikä häihin

    Itse oon kuvannut monia häitä ja parin oman tyttären häät joista toisen varsinaiset häät Italiassa ja  avioliittoonsiunaamisjuhlat Suomessa. Rankkaa  homma on, ja varsinkin noin läheisen pippalot kun pitää olla itsekkin osallisena siihen.

    Jos itsellä ei ole hajua mitä optiikoita käyttää, suosittelen kunnon kuvaajan hankkimista. On parempi keskittyä juhlimiseen.
     
  6. Halaa

    Halaa

    2
    0
    0
    Vs: Mikä häihin

    Hei vaan
    Keskitytään juhliin... Silti...,Kysyin ettei toi minun kamera menis aivan "haaskoon". Häät on vasta heinäkuussa joten aikaa on vielä päivityksiin. Olen kyllä jo kysellyt henkilöä/tuttua joka kuvaisi juhlan.(osaa homman minua paremmin) Pönökuvat amaattilaisella.  Ne kertakäyttökamerat on jo hakusessa. Idea oli että millä olisi parhaat mahikset onnistua  kuvissa, ja auttaisi se sitä kaveriakin. Mulla on 18-105 ja 18-200. (nikkor)
     
  7. PasiZ

    PasiZ Active Member

    1 097
    0
    36
    Vs: Mikä häihin

    No varmaankin se 18-200 on aika kattava polttoväli, valovoimassa tuskin on juurikaan eroa noiden välillä?
     
  8. Vs: Mikä häihin

    Yksissä häissä tiedän häissä olleen jaettuna kertakäyttökamerat joilla pöydässä istujat saivat ottaa kuvia, toivomuksena että kamera jätetään pöytään ja laitetaan pöydässä kuvanneiden nimet listalle, joka myös oli pöydällä. Näille lähetettiin heidän ottamansa kuvasta kopion. Sitten oli pari nuorta sukulaista valjastettu kamerahommiin ja niin että toinen oli mies ja toinen nainen, näin saivat hyvälaatuisia hääkuvia paremmilla kameroilla otettuna ja pikakameroilla ei niin hyviä, mutta eräänlaisen kavalkadin osallistujien kuvaamana. Kuulemma oli erittäin onnistunut idea, olivat saaneet noista kertakamerakuvistakin hauskoja otoksia hääkuviinsa
     
  9. Vs: Mikä häihin

    Itse en pidä taas ollenkaan zoomista kun kuvaan häitä, vaan objektiiveinä on pelkästään kiinteäpolttovälisiä niin ei tarvitse salamaan yleensä koskea. Polttovälit mitä lähinnä käytän on 14mm, 35mm, 85mm ja 200mm, joskus käytän kahta runkoa joskus en. Häät kun ovat niin kaavamaisia että on aika helppo valita aina sopivin polttoväli valmiiksi.
     
  10. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Mikä häihin

    Muutamat häät, joita olen kuvannut.
    Yhdessä
    aps-kenno + 18-50/2.8 ja täyskenno 70-200/2.8 vr putkella, paljon kuvia.
    Yhdet häät täyskenno ja 85/1.8 sekä 50/1.8, juhlapöydistä 20/2.8.
    Tämä jälkimmäinen setti toimi paljon paremmin.
    T Jukka
     
  11. Vs: Mikä häihin

    Komppaan valovoimaisten kiinteäpolttovälisten käyttäjiä. En ole mahdottoman suuren kuvamäärän kannattaja. Kirkossa monopod on erittäin hyvä lisäväline - käyttipä salamaa lisävalona tai ei (mielummin ei).
     
  12. Vs: Mikä häihin

    Tarkoitatteko tällä, että telellä ei juuri mitään loppujen lopuksi tee, paremmin pärjää nopealla ja normaalihkolla ja röyhkeämmällä asenteella, tulee kivempaa settiä. Sisällä.. Ja sitten tämän lisäksi laajista kehiin kun pitää ottaa isompi porukka samaan kuvaan?
     
  13. RB

    RB Well-Known Member

    9 292
    1 207
    113
    Vs: Mikä häihin

    Itse raahasin 70-200/2,8 L:n Italiaan, mutta ei ollut kiinni kamerassa koko reissun aikana. Hääjutut tuli kuvattua antiikkivitosella 24-105 L zoomilla ja 85/1,8:lla. Pari croppirunkoakin oli matkassa, niissä oli sitten jotakin muuta.

    Yleensä käytän paljon 70-200:sta muotokuviin, mutta nyt valon vähyyden takia piti tyytyä valovoimaisempaan.

    Valovoimaiset laajakantit ja pikkutele on hyviä olemassa, ja pari kolme sopivaa runkoa olis kiva, mulla on 5&20&30 D:t ja niistä tulee käytettyä pääasiassa vain yhtä. Tarvittis toisenkin kinokennoisen.
     
  14. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Mikä häihin

    Ne, jotka ovat lukeneet ensimmäisen viestin ovat huomanneet avainasian olevan: "Tyylillä kamera pöytään ja siitä vaaan, ketä viitsii." Tällöin ei ole mitään merkitystä sillä, millainen objektiivi toisi osaavan käsissä hyviä kuvia, vaan tärkeintä on löytää ohjektiivi, joka on:
    * Mahdollisimman tuttu mahdollisimman monille, jotka tietävät, mikä on järjestelmäkamera
    * Mahdollisimman joustava, voi kuvata pöydässä ja vähän kauempaakin
    * Mahdollisimman halpa, jotta ei synny kamalaa sotaa, kun joku pudottaa sen lattialle

    Nämä ehdot täyttää ihan tavallinen kittizoomi aivan täydellisesti. Mikään muu ei pääse lähellekään.
     
  15. RB

    RB Well-Known Member

    9 292
    1 207
    113
    Vs: Mikä häihin

    Tämä on tosi.
     
  16. Vs: Mikä häihin

    Kas! Unohdin. Luin koko ketjun ja innostuin noista kommenteista. Totta tosiaan, meni keskustelu täysin ooteeksi. Pahoittelen.
    Kittizuumi juu. Ja kamera automaatille. Ensin salama pois, ja sitten myöhemmin salama päälle, kun hämärtää. Eiköhän sillä?