Vs: Mikä ensimmäiseksi filmirungoksi? OM2n:ssä näkyy kyllä aikakin. Mielestäni valotusmittarin neula ja aika näkyy siinä paremmin kuin Nikoneissa. Himmenninarvon oppii tunnustelemalla päättelemään.
Vs: Mikä ensimmäiseksi filmirungoksi? Mm. täältä löytyy mitä tietoja OM-2 etsimestä näkyy: http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/olympusom1n2/om2/om2manual/index.htm
Vs: Mikä ensimmäiseksi filmirungoksi? Om1 on hieno kamera, Zuikoissa on täysin aukoin tuo aukkoarvo, helppo ilman turhia klumeruuleja säädellä. Jos automatiikkaa haluaa, on sama ostaa vaikka canon eos30 ja siihen canonin 50 millinen muovirimpula. T Jukka
Vs: Mikä ensimmäiseksi filmirungoksi? Jaa että on täysin aukoin aukkoarvo, ja sen lisäksi vielä täysin aukoin aukot? On siinä aukkoa kerrakseen.
Vs: Mikä ensimmäiseksi filmirungoksi? Kiitos kaikille vastanneille! Hyviä ehdotuksia tullut, pitää kattoa että mitä sattuu eteen tulemaan. Mistäs kantsis tilata / ostaa ISO400 MV filmiä ? Meneekö eri kameroihin eritapasia rullia vai onko kaikki ISO400 MV:t samoja, paitsi laadultaan?
Vs: Mikä ensimmäiseksi filmirungoksi? Kannattaa miettiä, kehitätkö itse vai kehitytätkö. Liikkeessä voi kehityttää normaalissa värikehityksessä ilford xp2 tai kodakin 400 olikohansenc? Kannattanee aloittaa jommallakummalla noista, niin näet vähän, miltä tuntuu ja näyttää. Telefoto on hyvä liike filmeille, paljon hyllyssä vaihtoehtoja eikä kehityskään hirveitä maksa. Jos normaalia 400 filmiä, niin esim. ilford hp5+, kodak tri-x tai kodak tmax400. T Jukka
Vs: Mikä ensimmäiseksi filmirungoksi? Nuo värifilmikehityksessä kehitettävät mustavalkofilmit löytyvät telefoton sivuilta kohdasta erikoisfilmit. T Jukka
Vs: Mikä ensimmäiseksi filmirungoksi? No lähinnä itse ajattelin kehittää, mutta jos se ei tule onnistumaan niin pitää katsoa uudestaan. Mistä sais hyvään hintaan..? E: tuli tämmösiä vastaan, mitä mielipiteitä? Nikon EM Näyttäisi pienemmältä kuin muut, tosin ehkä vähän muovisemmaltakin..? Nikon FM Jo esille tullut F3, hintava vai ei? Nikon FG E2: Ja vielä tuli ebaysta vastaan tää Nikon FE mikä tuo takakansi on..?
Vs: Mikä ensimmäiseksi filmirungoksi? Telefoto – Fotokauppa kotonasi, etkä maksa liikaa. Suositeltavat kehitteet: ID-11, D-76, Xtol, Rodinal
Vs: Mikä ensimmäiseksi filmirungoksi? Aika pirun kallis? Oon ihan siis sillä linjalla että kuvat saa olla melkeen naarmuisia ja rakeisia mutta kunhan näkyy jotain ja on MVnä. Ja ok Nomad!
Vs: Mikä ensimmäiseksi filmirungoksi? http://www.fotoimpex.de/shop/filme/schwarzweissfilme/kleinbildfilme-135/kentmere-schwarzweissfilm-400-asa-13536.html
Vs: Mikä ensimmäiseksi filmirungoksi? FE:ssä on vähän pimeämpi tähyslasi kuin FE2:ssa. http://mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonfeseries/fefmshared/html/screens.htm Ebay 180911974795 vaikuttaa hyvältä. Itse kyllä ottaisin FM2n:n. Tai Nikkormat FT3:n, joka ilmestyi vähän ennen FM:ää ja on "viisarikone". Jos filmit kerran on kalliita niin eihän nämä ole!
Vs: Mikä ensimmäiseksi filmirungoksi? Sulla on sitten erilaisia Zuiko-objektiiveja. Mun Zuikoissa on portaaton aukon säätö ja OM-2ssa portaaton valotuksen säätö. Aika lailla yhdistelmiä valottaa diat(kin) oikein.
Vs: Mikä ensimmäiseksi filmirungoksi? Mun zuikoni ovat ihan käteviä, enkä puhunutkaan omistani, vaan lainasin asiantuntijaa, jonka kommentti ei ehkä kaikille näy:
Vs: Mikä ensimmäiseksi filmirungoksi? Minun mielipiteitäni. EM ja FG ovat samanlaisia muovikameroita. F3 vaikuttaa kulahtaneelta. Parempikuntoisia löytyy ulkomailta, joissa myös harrastajilla oli varaa ostaa parempia kameroita jo 1980-luvulla. Suomen yksilöt ovat enimmäkseen olleet ammattikäytössä. Kysymäsi takakansi: http://mir.com.my/rb/photography/hardwa ... /index.htm"]http://mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonfeseries/fefmshared/mf12/index.htm Osta saman tien Saksasta vähäisessä käytössä ollut Nikon F4. Niitä saa alle kahden sadan.
Vs: Mikä ensimmäiseksi filmirungoksi? retro Nikonit maksaa piirun verran enemmän kuin muut aikalaisensa, koska objektiivien yhteensopivuus runkoihin 60-luvulta tähän päivään toimii (tietyin varauksin, mutta toisin kuin esim. Olympus OM, Canon FD ja Leica R jotka lopetettu), ja koska digi-Nikonille löytyy täyskenno (toisin kuin Pentax). mikäli et ole rakentamassa isompaa järjestelmää vaan hankkimassa filmifiilistely kameraa parilla objektiivilla, oikeastaan mikä hyvänsä aiemmin mainituista käy. tekniset erot tämän päivän käyttäjälle aika marginaalisia, tyyliin onko suljin 1/1000 vai 1/2000 sekuntia, miten suljin synkattu aikansa salama-järjestelmien kanssa jne. elohopea paristolla toimivat mallit kuten OM1 voi olla yllätys, jos tätä ei tarkista ennen ostoa. jos taas tutkalla digi&film hybridi järjestelmä ja lompsa ei ihan tyhjä, valitsisin Nikonin. esim F3 ja D700. manuaali lasien AI/AIS (ei pre-AI) ja autofocus lasien D (ei G) tyyppimerkinnät mielessä niin yhteensopivuus mutkattominta.
Vs: Mikä ensimmäiseksi filmirungoksi? F4 on kuitenkin eniten yhteensopiva, siinä toimivat myös sekä G- että ns. pre-AI -objektiivit kuten myös kaikki AF-versiot.