Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mikä digi?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana randomm, 22 Syyskuu 2011.

  1. randomm

    randomm Active Member

    1 073
    0
    36
    Noniin, vuosi on menty ilman digiä ja nyt olisi taas (perhesyyt!) aika miettiä jotain digiä taloon. Lähinnä käyttötarkoitus olisi käyttää silloin kun rollikan ja leican poksuttelun tuloksien liemissä uitteluun ei pienten lasten isällä ole aikaa, mutta olisi myös kiva saada kuvattua - myös niitä lapsia.

    Jos fyrkkaa olisi niin ostaisin varmaankin M8:in, mutta kun ei ole niin en osta. Harkitsin jo hetken Rolleiflexin myymistä ja rahojen sijoittamista M8-rahastoon, mutta onneksi tulin järkiini. Viime vuosina Canon-digeistä on 40D ja 5D käyty läpi, jälkimmäisestä kovasti tykätenkin, mutta isohan se on ja sen takia jäi usein hyllylle. Olympus E-PL1 oli jonkun aikaa M- ja FD adaptereineen, siitäkin tykkäsin, isoimpina miinuksina oli ulkoinen etsin ja säätörullien puute. Olisi kiva pystyä edes jostakin rullasta suoraan rullaamaan suljinaikaa ja/tai aukkoa - mitenkäs tuo uudemmissa malleissa?

    Jonkun aikaa himoitsin myös x100:aa, mutta sen verran arveluttavaa palautetta olen siitä kuullut, että vaakakuppi kallistuu tällä hetkellä ainakin "en osta" suuntaan.

    En tartte automaatti-sitä enkä tätä, jos voisin tosiaan valita niin ottaisin sen M8:in vaikka alennuksella ilman a-moodia :) ... tosin kaikki digit taitanee tulla automaatti sen sun tämän kanssa.

    Pankkitilin saldoa katsellessa on mieli alkanut kääntymään taas kroppikennoisen Canonin suuntaan. Joku 450D ja Sigman 30/1.4 lasi voisi olla ihan kelpo combo, tosin tiedän että en tule tykkäämään siitä pikkuruisesta etsimestä. Mutta kysymys kuuluukin: jos vihdoinkin kokeilisi Nikonia niin mitä sitten, jos budjetti on about tuon 450D suuruinen rungon osalta?
     
  2. Vs: Mikä digi?

    Osta Sony NEX ja adapterilla leica linssejä siihen, pysyt vielä klubissa, hehe  ( ja laita sukanvarteen kaikki kaljarahat nopeammin kun huomaat, on sulla M8 !)
     
  3. randomm

    randomm Active Member

    1 073
    0
    36
    Vs: Mikä digi?

    Enhän mä mun M-kutosta ole mihinkään myymässä. Ostaisin toisen jos olis fyrkkaa ;)
     
  4. Vs: Mikä digi?

    Nikonin leirissä D90 saa käytettynä ja uutenakin hyvin sopivasti. Ostajan kannalta hyvä tilanne.
     
  5. J.HBach

    J.HBach Member

    988
    0
    16
    Vs: Mikä digi?

    Mites Pentaxin k7? löytyy rullia joka lähtöön, ja vielä säänkestävyys. Ja muistaakseni aika kompaktin kokoinenki.

    Ja jos vielä pienempää niin Panasonicin LX-5 pokkari, leican optiikkaa ;)

    Valovoimaa ja pokkaria: olympus xz-1 (F1.8 - F2.5)

    näyttöä kummempia etsimiähän noissa pokkareissa ei oo, mutta itse ainakin alan lämpenemään näytöllekin enemmän, tulee huono olo kun öögaa elektronisista kauheuksista läpi..

    Leica X1 + optinen etsin.. namnam
     
  6. randomm

    randomm Active Member

    1 073
    0
    36
    Vs: Mikä digi?

    Hmm, joo aika hyvä idea. Olin eilen suu auki kun näin Nikonin kaverilla slingissä roikkumassa kaatosateessa kun juoksin himaan... kun itse en koskaan mitään sääsuojattua ole omistanut, enkä tiennyt että se oikeasti tarkoittaa että kaatosateessa voi kameraa uittaa.
     
  7. CaCa

    CaCa

    6
    0
    0
    Vs: Mikä digi?

    Minä suosittelen tuota NEXiä koska siihen saa eri adaptereilla ( eBay alk 20 €) kiinni melkein "mitä tahansa". Minä otin vanhan  OM Zuikoni uusiokäyttöön enkä ole katunut hetkeäkään. NEX 5 myy Rajala tällä hetkellä 399 €:lla (16 :llä  tai 18 -55 :llä).