Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Vanhojen kameroiden huollosta itse tehtynä

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana RDahl, 6 Maaliskuu 2012.

1. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63
    No niin, kävin eilen M&L:lla näyttämässä Agfa Isolettea ja tultiin siihen tulokseen ettei kannata valitettavasti huoltaa heillä, hinta-arvio oli 150,-

No eipä hätää, google tulee apuun ja kertoo että sen voi huoltaa myös itse ja palkeenkin pystyy vaihtamaan, no minäpä olen sitten päättänyt ottaa ja huoltaa ko. värkin itse.

Kysymys kuuluu, millä kannattaisi liuottaa vanhat jähmettyneet rasvat pois, käykö siihen puhdistettu bensiini?
    Toinen kysymys kuuluu, että mitä sinne sitten kannattaisi laittaa tilalle, ruokaöljyä, no ei vitsi vitsi. Aseöljyä tai esim. anopin ompelukoneen öljyä, vai mitä?

2. BenKaila

BenKaila Well-Known Member

796
    372
    63
    Vs: Vanhojen kameroiden huollosta itse tehtynä

●  Olen käyttänyt Ronsonol-sytkäribensaa ja vanupuikkoja puhdistamiseen.
        Apteekista saa puhdistettua bensaa pulloissa, mutta se on huomattavasti kalliimpaa.

–  Erään OM-2n suljinkoneiston sekä verhot olen saattanut korjauskelvottomiksi ompelukoneen öljyllä,
        joten ei sitä ainakaan kameraan. M&L:n mukaan aseöljyt ovat yhtä tuhoisia.

3. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Kiitos vastauksesta, mulla on tuota puhdistettua bensaa se melkeen litra edellisestä elämästä (lue digiaikakaudelta, kun piti puhdistaa kenno). Joten se siis käy, nyt täytyy vaan keksiä se öljyasia, no toisaalta onhan tuo Balderin tapahtumakin tulossa, ehkä kyselen itse herroilta M&L asiasta :)

4. Johannes

Johannes Well-Known Member

2 346
    302
    83

Hanki jostain korkealaatuista synteettistä kelloöljyä. Öljyä pannaan sitten erittäin vähän esim. neulan kärjellä.  Sitten kun sinulla on mielestäsi pieni tippa kärjessä, ota siitäkin puolet pois. Öljyämiskohdat on merkitty sulkimen huoltomanuaalissa.

5. Vs: Vanhojen kameroiden huollosta itse tehtynä

Kellonosat Helsingin Kalliossa. Kelloöljyjäkin on kohtalainen kirjo, samaan koneistoon eri kohtiin eri tavaraa.

K.

6. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Tuolta löytyy lukemista putsailusta yms..
    Camera Tech Notes

Puhdistuksessa on aina parempi mitä enemmän homman saa tehtyä yksittäisille osille. Joidenkin harrastama avoimen sulkimen uittaminen sytkäribensassa irrottaa mukavasti kaiken lian liikkeelle jumittamaan paikkoja..

Tuossa sulkimen osalta vähän tekstiä: Leaf Shutter CLA

7. Jojje

Jojje Active Member

776
    26
    28
  8. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Löysin tällaisen
    repair

9. Vs: Vanhojen kameroiden huollosta itse tehtynä

Sandeha Lynch tekee huiman kauniita ja värikkäitä palkeita mm. Agfoille. Itse ottaisin burgundin punaisena. Google löytää.

10. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Jesh, kiitos, vois vaikka tuohon punaiseen panostaa. Tulis tyylikäs kamera.

11. sodeto

sodeto Active Member

704
    100
    28

Itse olen antanut ammattimiehet korjata omat Isoletteni. Veikkaan etten itse olisi päässyt samaan tulokseen. Kaikki toimivat mainiosti ja ovat kosmeettisesti hienoja. Tuossa mallit punaisista ja sinisistä palekista (jos osasin linkittä...). Pitäisi vielä löytää jonkun joka korjaisi laukut.

http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,30.580.html