Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Mielipiteitä kaivataan "varakamerasta"

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana akiljander, 15 Huhtikuu 2012.

  1. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Mielipiteitä kaivataan "varakamerasta"

    Jos varakamera on todella vain varalla siihen käy mikä vaan. Ite ostin Canon 10D ja se on just käypäänen. Sillä ei missään hämärissä paikoissa oteta kuvaa kun salaman kanssa. Siinä kohtaa salamakin on parempi kun ei kuvaa lainkaan. Kannattaa ostaa sellanen kamera mihin käy samat lasit ja täällä noita Canon runkoja liikkuu...yksikin hemmo myy 20D kameraa, osta se.
     
  2. Vs: Mielipiteitä kaivataan "varakamerasta"

    Itse pidän ainakin Fuji x100:ta mukana 5D MK III:n kanssa. Kuvanlaatu on taattu mutta AF ja polttoväli rajoitteina. Joten fiksua olisi olla MK II. Suosittelisin kyllä vanhaa 5D:tä. Sillä pärjää jo pitkälle hätätilanteessa riippuen, totta kai minkälaista keikkaa heittää...
     
  3. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Mielipiteitä kaivataan "varakamerasta"

    Ei käy.

    kapa
     
  4. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Mielipiteitä kaivataan "varakamerasta"

    No miksi ei käy? Minusta varakameralla otettu huonokin kuva on parempi kun ei kuvaa ollenkaan joten ihan mikä tahansa käy varakameraksi. Tästä en anna periksi...vaikka kaula menis poikki. ;o)
     
  5. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Mielipiteitä kaivataan "varakamerasta"

    Otetaanpa esimerkki:
    Olen kuvaamassa arkkitehtuurikohdetta (ainoita kohteita, joita teen vielä satunnaisesti kaupalliseen käyttöön) ja täyskennokamerani sanoo poks. Ihan "mikä tahansa varakamera" mukana on kännykkä. Ei mene läpi tilaajalle.

    kapa
     
  6. Vs: Mielipiteitä kaivataan "varakamerasta"

    Niin, simultaanitulkki sairastuu äkisti. Otetaan käytävältä tilalle varatulkki, eli portsari. Eiköhän se yhden  EU:n kokouksen hoida serbokroatiasta kiinaksi. Parempi kuin ei tulkkia ollenkaan, vaikka kaula katkaistaisiin ;-)
     
  7. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Mielipiteitä kaivataan "varakamerasta"

    Lienee selvää, että jos kirjoittaa päättömyyksiä, on luontevaa, että kaula menee poikki, eli ollaan ilman päätä, kuten oltiin jo kirjoittaessa.
     
  8. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Mielipiteitä kaivataan "varakamerasta"

    Lienee selvää että jos haluaa varakameralla yhtä hyvän kuvan kun pääkameralla voidaan nimittää varakamera kakkoskameraksi. Päätöntä kantaa kahta hyvää kameraa. Kunnon päätön myyntimies myy kännykkäkamera kuvia aitoina.

    Ehkä juuri tämän vuoksi ei pidetä varakameraa matkassa ei edes sitä hyvälaatuista kännykkää.
     
  9. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Mielipiteitä kaivataan "varakamerasta"

    Tämä on totta.

    Ei silloin jos se toinen kamera on, kuten edellä kirjoitit, hyvä kakkoskamera. Kakkoskameraan ei turvauduta niinkään sen takia, että ykköskameraa on tullut vikaa, vaan enemmänkin tilanteen ja tunnelman vuoksi. Kakkoskamera on aina sen verran pieni, että kyllä se siellä kamerakassin sivutaskussa kulkee.

    Minulla on kokemusta kahdesta jollakin tavala hyvästä kakkoskamerasta, Fuji X100 ja Nikon V1. Fujissa oli hyvää kuvanlaatu myös heikossa valossa. Lisäksi sen kuvat eivät nopealla vilkaisulla juurikaan poikenneet järkkärillä otetuista. Nikon V1 ei pysty järkkärimäisen kapeaan syväterävyyteen ja heikossa valossa sen kuvanlaatu saisi olla parempi. Mutta tämän vastineeksi se on hyvässä valossa erittäin nopea ja moneen tilanteeseen soveltuva. Myös liikkuvat kohteet luonnistuu.
     
  10. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Mielipiteitä kaivataan "varakamerasta"

    Mulla on vara/kakkoskamerana 5D kun ykkönen on 5D Mk2. Mun mielestä jossain haaveri tilanteessa on pystyttävä jatkamaan ainakin lähes samalla laadulla, kun on kerta luvattu homma hoitaa.

    Kerran oon tarvinnut varakameraa, tapahtui juuri merkinvaihdon yhteydessä.
     
  11. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Mielipiteitä kaivataan "varakamerasta"

    Tässä ketjussa kysytiin "mielipiteitä varakamerasta" ja sellaisen olen kertonut.

    Kaikilla ei ole edes huonoa varakameraa.
     
  12. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Mielipiteitä kaivataan "varakamerasta"

    Mutta sinä kuitenkin avasit keskustelun kakkoskamerasta :)
     
  13. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Mielipiteitä kaivataan "varakamerasta"

    Niin avasin. Oliko se suurikin rikos?


    Mietin vielä mihinkä varakameraa tarvitaan.

    Tässä mun näkemyksiä vielä. Jos tarttee hankkia varakamera voisi tästä olla apuja. Tietty jos rahaa haluaa laittaa varakameraan tai tiputtaa yykskamerana kakkoseksi on tilanne eri kun menet sitä vasiten ostamaan.

    On tärkeää itse miettiä mitä kuvaa ja voiko niitä kuvata uudestaan jne.

    Mun kuvaustilanteet (teatteri, henkilökuva, tilausmaisema, talo jne) on sellasia usein että ne voidaan uusia. Ehkä ne häät ja hautajaiset on sellaisia missä uusiminen on mahdotonta. Häissä moni muukin kuvaa että yleensä sitä kuvamateriaalia joten niistä jää aina jotain tallelle. Hautajaiset on yleensä sellaisia että siellä on vain yksi kuvaaja (ehkä just minä) ja siellä se varakamera on ehkä se tärkein paikka. Minä olen laskenut että nykyisellä varakamerallani salaman kanssa selviän niistäkin tilanteista kun iso arvoja ei siinä varakamerassa voi nostaa sille tasolle ttä pärjäis ilman salamaa. Ja tältä pohjalta sanonkin että varakameran taso ei tartte olla yhtään enemmän kun se että sillä selviää.
     
  14. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Mielipiteitä kaivataan "varakamerasta"

    Ei. Mutta viestisi perusteella minulle tuli sellainen olo, että olen mielestäsi syyllistynyt pahaankin off-topicciin kun jatkoin avaamasi juttua kakkoskamerasta.
     
  15. Vs: Mielipiteitä kaivataan "varakamerasta"

    Varakameran pitää olla sellainen että vahingon sattuessa homma jatkuu suunnilleen alkuperäisen kuvaussuunnitelman mukaan. En usko runkojen rikkoutumiseen 99% tapauksista kriittisellä hetkellä muuten kuin tippumisen tai kastumisen kautta. Optiikan kahdentaminen on hieman kalliinpi tie mutta useimmilta varmaan löytyy laukusta lähes tilanteeseen kelvollinen seuraava polttovälinen lasi.
    Minulla oli vararunkona tyttäreni d5100 jota sain lainata pidemmille reissuille repun täytteeksi. Nyt d700 on siirtynyt vararungoksi.

    Pokkari on varakamera ainoastaan vaellusreissulla jossa paino rinkassa on ongelma. Muuten pidän oikeampana vastauksena jotain kroppirunko joka löytyy käytettynä palstoilta, jossa on järkevä laukaisumäärä takana. Osta sellainen runko joka käyttää samoja akkuja ja muistikortteja niin on vähemmän miettimistä lähdettäessä matkaan että onko kaikki kamat varmasti pakattu reppuun.