,) Joo vähän tuossa taisi olla provoa, mutta tämä digihuuma on saanut kentälle hieman katkeruutta. sitä aina sanotaan että ajat muuttuvat ja nyt sen todella huomaa. Terveet yrittäjät toki pärjäävät niinkuin kuuluukin.
"Kauppiaallani" oli Billinghamin laukun esittelykappale tajouksessa 100 euroa alle listahinnan. Pyysin ja sain sen viikonlopun ajaksi jotta voin kokeilla miten romppeet sinne sopivat. Arvatkaa tuliko kaupat?
Pitäisikö tehdä pieni jekku kamerakaupalle? Jos kaikki tuolle maailmankolkalle menevät kameralaukkulaiset kävisivät putiikissa kokeilemassa tuota Nikonia. Pmu:n viestin perusteella ei liene vaikeaa löytää sitä.
Toisaalta esim. verkkokauppa.comin kamerakauppa on suomalainen, mutta hinnat ovat useimmiten samaa tasoa kuin Saksassa (tosin tuolla hinnat näyttävät vaihtuvan lähes päivittäin). Tietysti mitään suomenkielistä käyttöohjetta on turha odottaa (kuten on ulkomailta tilatessakin), mutta turvallista tuo on (ei tarvitse Visaa vinguttaa). Ja onhan niillä liikekin, tosin sen palvelutasosta en osaa sanoa... Nettikaupat sopivat parhaiten kyllä niille, jotka tietävät mitä haluavat tai joilla ei ole varaa valita. Tietysti ongelmatapauksissa (takuuhuolto tms.) on mukavampaa poiketa lähikauppaan kuin postitella kameraa ympäriinsä, mutta palvelusta on köyhän vaikea maksaa paljonkaan extraa.
Joo, pitänee pistäytyä katsomassa mikä liike se tuollainen on. Keltaisilta sivuilta en läytänyt valokuvausliikettä Aleksilta, muistatko PMU tarkemmin mikä liike se oli? Palvelu on usein skeidaa riippuen siitä miten myyjä näkee kohderyhmänsä ja kuinka asiakas joko sopii siihen tai sitten jää sen ulkopuolelle. Asiakkaan ikä, ulkonäkö, sukupuoli, etninen tausta, käyttäytyminen ja pukeutuminen vaikuttavat siihen kuinka myyjä arvioi kaupan syntymisen mahdollisuuden. Pahin esimerki mielestäni on keski-ikäiset miehet automyyjinä. (onneksi tiedän myös poikkeuksia!) Ollessamme uutta autoa katselemassa järjestään myyjät ignoroivat vaimoni ja suuntasivat myyntipuheen kokonan minulle, vaikka meillä auto on lähes yksinomaan kauniimman sukupuolen käytössä. Myyjän katsekontakti oli koko ajan minuun, ja vaimoni tekemät kysymykset ohitettiin. Lähdimme kävelemään aika liukkaasti näistä paikoista.
Nyt on pakko kehua. Helsingin Rajalassa oli tooosi hyvä ja ystävällinen palvelu. Kaks myyjää oli paikalla ja molemmat otti mut heti huomioon.
Onks toi tieto vai arvaus? Yhdessä vaiheessa verkkokaupassa oli duunissa muutama heppu, jotka väänsivät suomenkielisiä ohjeita firman itsetuomiin vermeisiin, ovatko luopuneet tuosta? Eikös kuluttajansuojalaki vaadi, että suomessa myytävissä laitteissa on oltava suomenkielinen käyttöohje? edes jonkinlainen....
Enpä tiiä. Maitolaiturista tilasin SB600 salaman ja sen mukana tuli tilausvahvistuksen mukaan vain saksankielinen käyttis, mutta oikeesti se sitten olikin engl.kielinen. Sitä mäkin mietin, että eikös niiden pitäis periaatteessa toimittaa suomenkielinen mutta kait ei sitten. Ja toisaalta, en mä moista kaipaakaan...
Googlettamalla selvisi, että Helsingin Aleksanterinkadulta löytyi tasan yksi liike ja joka oli vieläpä juuri oikeassa paikassa. Eli liike on Photo Nero.
Huono palvelu tuntuu olevan yleistä pääkaupunkiseudulla ns. asiantuntijaliikkeissä. Tämän mahdollistaa valtava kysyntä. Ei tarvitse palvella ystävällisesti, kun kauppa käy joka tapauksessa. Kameraliikkeiden lisäksi huonoa kokemusta on moottoripyörä- ja tietokonekaupoista. Minusta tuntuu, että näihin hakeutuu töihin ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita niistä vehkeistä, mutta ei niinkään ihmisistä. Asiakaspalvelu koetaan epämiellyttävänä lisätyönä, joka kuuluu toimenkuvaan.
Niin niin tuossa paririviä ylempänä. Mä olen saanu sanomatalon rajalassa penseää palvelua. mutta minä olenkin ruma ja häiriintyneen oloinen mies enkä viehättävä nainen... voisiko johtua siitä? . noh, parempi penseä sanomatalon kohtelu kuin turun rajalan ryöstöyritys ,)
Ups, mä luulin, että se oli eri keskustelu . Antakee anteeks, mä olen ollu kipeänä jo tosi kauan... 38 vuoden ajan... Hmm muuten, siellä ei ollu asiakkaina kuin miehiä ja nuoria miehiä. Pari asiakasta vaihtu sinä aikana ku mä harkitsin, harkitsin, harkitsin... Varmaan koko ajan oli viis-kuus asiakasta mun lisäksi. Eikö naiset osta kameroita ja käy kattelemassa moisia??? No toisaalta, en mä viettäny siellä kuin 15-20 minuuttia...
Se mikä tässä ketjussa unohdetaan lähes kokonaan on, että kaupankäynti on molemminpuolista kommunikointia. Kusipäisiä myyjiä on varmasti paljon ja tulee aina olemaan. Kusipäisä asiakkaita on taas monin kerroin enemmän ja jostain syystä ollaan siinä käsityksessä, että asiakkaalla on oikeus ellei jopa velvollisuus käyttäytyä kuin euroopanomistajat. Renkaan potkijat tuli toki tässäkin ketjussa mainittua, mutta niiden lisäksi lötyy kaikenlaista menijää. Ei se aina välttämättä ole kovin hauskaa tiskin toisellakaan puolella. Kaikesta äskeisestä puolustelusta huolimatta olen kyllä itsekkin sitä mieltä, että palvelu ns. asiantuntijaliikkeissä on tosiaan usein todella huonoa. Erään tässä ketjussa esiin tulleen liikkeen palvelutaso on taas riippunut tasan tarkkaan siitä, miten iso nippu seteleitä kädessä olen marssinut sisään. Ihan vaan mielenkiinnosta, PMU, olitko aikeissa hipelöidä huviksesi vaiko oikeasti ostamassa kyseistä kameraa tuosta liikkeestä
Minä en ymmärrä mitä tuo itku Helsinkiläisten asiantuntijaliikkeiden huonosta palvelusta on. Minua on aina palveltu hyvin EP:ssä, Optotekissä, MrKamerassa, Midorissa, TeMa:ssa, Mustonen&Laineella (nuo nyt tulevat ensimmäisinä mieleen jos puhutaan asiantuntemuksesta). Rajalassa en ole paljoa asioinut, mutta eipä sieltäkään valittamista ole. PhotoNerosta ostin takavuosina olkalaukun, palvelusta ei jäänyt mitään negatiivista mieleen. Valtaisia rahatukkoja en ole noista mihinkään kuljettanut, pikemminkin olen aika tuottamaton asiakkaana. Mitä te itsenne kaltoin kohdelluiksi tulleet odotatte liikkeen palvelulta? Muistakaa ettei rahalla (josta loppupeleissä ilmoitatte pitävänne kynsinhampain kiinni ;-) osteta vuorovaikutustaitoa, se pitää opetella.
Täyttä p####a. 35 vuotta työskentelyä käytännössä kaikilla valokuvausmarkkinoinnin osa-alueilla ja -tasoilla. Kuten ketjussa on todettu, on kaupankäynti aina kaksisuuntainen tapahtuma. Asiakkaalla on se etu, että hän voi aina vaihtaa liikettä. Oman asenteen vaihtaminen onkin sitten vaikeampaa...