Nyt (justihin ny) iski pikkunen kipinä että-jospa-kuvais taas mustavalkoista. Tälläkertaa ihan huvikseen. Onko kellään kokemuksia ajoista Tetenaalin Ultrafin plussasta ja Tmax 100-120 filmin kehityksestä? Joskus 3 vuotta sitten oon viimeksi mustavalkoisia kehitellyt ja silloin oli vikana todella loivat negat jos vähääkään taulukkojen mukaan kehitteli. Mulla on varmaankin muistiinpanot kodonneet jonnekkin, joten ihan puhtaalta pöydältä pitäis lähteä. Onko muilla yleensä kehitystaulukot pitäneet paikkansa? Musta tuntuu etten oikein koskaan ole saanut mitään järkevää aikaiseksi jos en lievästi ylivalota ja ylikehitä (taulukkojen mukaan) filmejä. Kaikkien sääntöjen mukaan olen yrittänyt, mutta varsinkin rullafilmit tuppaa jäämään niin ohkaisiksi varsinkin köppäiselle hajavalokoneelleni. Nyt aattelin josko tauon jälkeen ja ilman onnistumispakkoa menis vähän peremmin.
Mulla on muutama mittari, esimerkiksi Haman tarkkuusmittari joka näyttää 0.1 asteen tarkkuudella ja värifilmikehitykset on sen avulla menneet jokseenkin kohdilleen. Mutta MV-jutut ei natsaa. Lisäksi kun on löytävinänsä jonkun hyvän reseptin, ja alkaa käyttään sitä niin hetken päästä taas huomaa että loivaa pukkaa. Ja taas pidentää aikaa..ja uusi kierros Vain T-maxilla ja sen omalla kehitteellä oon saanut jutut onnistumaan kerralla taulukoiden mukaan, on ollut vain niin kallista käyttää. Kumma juttu...
Eikös nää ala ola vähän sellasia juttuja ettei näihin voi oikein mitään sanoa kun kukin tavallaan... tmaxia olisi kiva syyttää loivuudesta mutta tässä siitä ei taida olla kyse.
Näinhän se on. Eikä mun vaikeudet rajoitu yksinomaan T-Maxiin, ilfordia väliltä FP 4- Delta 400 on tullut käytettyä ja useammalla kehitteellä (vuosien varrella) mutta jokin PERUS-juttu vain ei natsaa. Ei kait se mitenkään voi vedestä johtua? Tuskimpa. Toki jonkinmoista kuvatusta saan aikaan, mutta se viimeisenpäälle hienot sävyt ovat jääneet satunnaisia häivähdyksiä lukuunottamatta haaveeksi. Jos ei niitä hienoja sävyjä saa, niin nykyaikana saa unohtaa koko perinteisen mustavalkokuvan, ei viitsi nähdä vaivaa jos lopputulos jää vajaaksi.
tuu vedostuksen jatkokurssille sksl voionmaa tän kuun lopulla (27-30.7). olli pitää ja sen voi ottaa lomana ja selvitetään murheet porukalla. siinä se vesikin poissulkeutuu. ...kohta pitää ottaa ollilta provikat..
Vedostuskurssi ei varmasti koskaan mene hukkaan, mutta oletko harkinnut vakavasti jotain toista filmi/kehiteyhdistelmää? Itse itselleni vastaten ilmeisesti olet, koska tuossa pitäydyt. Mielenkiinnosta, mitkä yhdistelmät eivät sinulla toimineet? Kameran valotusmittari on varmasti kunnossa, eikö?
Eipä taida joutaa..kiitos kutsusta. Ehkä homma voi onnistua kun ottaa homman harrastuksena, tekee työt digillä. Pitäis vain tyhjentää pimiö romuista, siivota, tilkitä valovuodot jne..että pääsee kokeilemaan. Taitaa tosiaan 3 vuotta olla edellisestä pimiöhetkestä.
Toi mainittu yhdistelmä johtuu siitä, että niitä sattuu olemaan varastossa jonkinaikaa sitten piruttaan hankittuna, joten siitä olis lähdettävä. Niitä olen myös viimeksi käyttänyt kun itse kehittelin. Vaikuttaako teillä kehityksen jyrkkyyteen onko filmi kino-vai rullatavaraa? Mulla rullafilmiä pitää kehitellä enemmän. Jossain taulukoissa mainitaan erimoisia aikoja eri filmeille mutta ei aina. Valotuksen mittaustakin olen epäillyt erojen syyksi, mutta kun 67:lla kuvatessa diat ja värinegat kuitenkin tuppaavat onnistumaan, niin miksei myös MV:t. Kinolla en ole mustavalkoista kuvannut paljoa vuosikausiin ja keskarikameralla käytän piste-tai kuplamittaria tilanteen mukaan. Mittarit ovat kunnossa.
kinossa ja rb67 ruudut kehittyy plus-x ja tri-x filmeissä samoilla ajoilla. kuvauskohteet vaan on eriluonteisia... ja onhan noissa sävyskaalakin erimaailmasta.