Tuota noin. Onko se ihan tavallista, että niiltä tulevien valokuvien pohja on harmaa? Ihan kuin ikivanhaa valokuvapaperia? Vai onko teidän kuvissa ihan puhdas valkoinen pohja?? Tuon piti vielä olla pro-paperia...
Vs: Fotonetti aika outo,itse olen muutaman kerran tilannut fotonetistä tikikuvia ,ja olleet ensiluokkaisia.....
Vs: Fotonetti Mä laitoin jo aamulla, ei oo vielä vastausta kuulunu... Oheistin tän kuvan. Tilasin just äidille pari kuvaa niin kun haen ne tänään, ni katotaan onko sama vika. Prolle teetin nekin.
Vs: Fotonetti Fotonettiin kannattaa soittaa. Kerran jouduin tekemään reklamaation Fotonetin tuottesta; soitin, selvitin asiani ja Fotonetti korjasi tilanteen kaikki odotukseni ylittävällä tavalla. -Topi Kuusinen
Vs: Fotonetti Mulla on aina noi digimenetelmin tehdyt kuvat olleet "harmaapohjaisia". Kun vertaa mv-paperiin niin se valkoisen harmaus tosiaan hyppää silmille. Tämä siis fotonetin ja entisin ifi-pro:n lambda-printtien kanssa.
Vs: Fotonetti Joo, tilasin toisenki satsin ja ihan sama pohjaväri oli paperilla. Lienee vaan paperin ominaisuus. Miksi näitä digitaalisesti(?) tulostettuja oikein nimitetään virallisesti?
Vs: Fotonetti [quote author=Heli Joo, tilasin toisenki satsin ja ihan sama pohjaväri oli paperilla. Lienee vaan paperin ominaisuus. Miksi näitä digitaalisesti(?) tulostettuja oikein nimitetään virallisesti? [/quote] Lambda-vedos Digitaalinen värivedos Kyseessähän on kromogeeninen värivedos. Käytäntö on hieman hapuilevaa. Spruuttakuville suosittelisin termiä mustevedos, tai pigmenttimustevedos, joka antaa myös viitteitä säilyvyydestä. kapa
Vs: Fotonetti Suurin erohan noissa on se, että digitaalisesti tulostetut käyttävät kuitenkin valokuvapaperia (vaikkakin harmaata) ja kuva valottuu ledeillä tms. Muut taas värittävät pintaa. Vaan mikä noista sitten on säilyvintä? Digitaalinen värivedos/lambda vastaa värivedoksen säilyvyyttä, eli liekö nykyään hyvin säilyteltynä luokkaa 60 vuotta? Entä pigmentit? Muut aineet? Mustehan sinällään on erittäin säilyvää, josta on todisteena tuhatkin vuotta vanhat mustemaalaukset. Milloin ohitetaan kunnollisen mv-vedoksen säilyvyys? Entä sävykkyys (lambdalla/digivärivedoksella ei näillä näkyvin ainakaan kirkasta vedosta saa aikaan). Vaan mitä on säilyvyys? New Orleansin kathrina(?)-myrsky tuhosi yhdeltä kuvaajalta kaikki säilyvät kuituvedokset, mutta muovipohjaiset mv-vedokset sai kerättyä parin korttelin matkalta ja kuivatettua ennalleen. Vastaavasti kävi Japanilaiselle ystävälleni, jolta tulva tuhosi ison osan vanhoja negatiiveja ja valtaosan baryyttipohjaisista vedoksista. Eli lopulta säilyvyys on käytännössä muutakin kun hyvissä museo-oloissa saavutettava optimi. Mukaan tulee materiaalin mekaaninen kestävyys, kosteudensieto, sieto esim. hometta vastaan...
Vs: Fotonetti Muutatteko muuten kuvat fotonetin väriprofiilille vai lähetättekö sRGB:nä? Olen aina ihmetellyt että sivut tarjoavat ristiriitaisia ohjeita, nettisivulla sanotaan että pitäisi olla sRGB, mutta ladattavassa pdf-ohjeessa suositellaan fotonetin profiilille muuttamista.
Vs: Fotonetti Olen käyttänyt aina fotonetin (pro-kuville) tarjoamaa icc-profiilia. Oliko niitäkin peräti kahta tyyppiä, matalle omansa?
Vs: Fotonetti Ajatus tossa kai on, että srgb:llä lähetetään tavallisesti ja saadaan jotain standardia kuvaa ja jos ymmärtää väriprofiilien käytön, voi kuvat kääntää fotonetin profiiliin, niin pitäisi saada haluamansa lopputulos. Mä olen aina kääntänyt tuohon profiiliin ja saanut ihan siedettäviä kuvia. Paikoitellen vähän tummia, mutta muuten...
Vs: Fotonetti Mä oon aina tilannut sRGB-profiililla ja kuvat näyttää samalta kuin omalla monitorilla. Eli voin suositella tuota tietyin varauksin. Sinänsä ihan jees, koska mun monitoria ei ole kalibroitu millään kalibraattorilla, vaan ihan silmämääräisesti.
Vs: Fotonetti Itelläki ihan Agobe Gammalla silmämääräisesti kalibroidulla näytöllä, ilman mitään fotonetin profiileita - samannäköstä tuli paperilla ku näytölläkin. Hyvin toimi.
Vs: Fotonetti Hmm, pitäis varmaan ihan testimielessä joskus tilata samasta kuvasta srgb ja fotonettiversio. Mustavalkoiset on mullakin tulleet kääntelemättä ihan hyvinä. Jossain värikuvissa mulla on mennyt jotkut kirkkaat sävyt vähän tuhnuiseksi/tukkoiseksi, olen miettinyt että johtuisko tämä sittenkin vaan siitä että olen värikuvat laittanut aina fotonettiprofiililla. Harmi jos niin on. Äskeiseen tilaukseen tuli laitettua yksi 60x80 värikuva fotonettiprofiililla, eikä ole oikein aikaa vetää uusiksi jos on sävyt aivan ala-arvoisia...