Tietääkö joku kyseisen salama pienintä aukkomahollisuutta perus automaagille, eli ei TTL? Tää voi riippua salaman zoomista, joten sanotaan vielä että 20-28mm paikkeilla.
Vs: Metz mecablitz 40 MZ Pienin aukko on Mezin ohjeen mukaan f45 (ISO 80-). Kannattaa hakea netistä käyttöohje koska siinä on tarkat taulukot sivu 56 (eng. ohje). Jos salamaa käytetään manuaalilla, aukolla ei ole väliä koska salaman valonmittausta ei käytetä vaan tarvitaan johtolukulaskentaa. Mezin taulukoissa on annettu myös johtoluvut eri zoomin asetuksille. Samoin salamassa taitaa olla osatehon säätö (1/2, 1/4, 1/8 jne).
Vs: Metz mecablitz 40 MZ Kattelinkin jotain manuaalia, en vaan huomannut että siinä ois ollut taulukkoa automaagille. Mutta kiitoksia! vaikka f45 kyl kuulostaa iso80 aika uskomattomalta.... tän hetkinen nikon sb27 kun antaa f11 iso 100 Enemmän asiaa pundeerattua, ei toi f45/iso80 voi pitää paikkaansa mitenkään.. ellei jollain ihmeen kapealla telekiilalla 20cm päästä.... http://dl.owneriq.net/5/59dc7ede-5b7a-47df-9299-857c4f520162.pdf tommosen manuaalin löysin, mutta en kyl keksi tuolta mistään automaagin maximiarvoja Otan myös vastaan ehdotuksia mahdollisimman kompaktista tehokkaasta salamasta, jossa on perus automaativalotus. Pitäis päästä sellaseen f22-32 luokkaan iso200 automaatilla. Niin ja johonkin max 50e hintaan.
Vs: Metz mecablitz 40 MZ Tuossa sinun lataamassasi manuaalissa sivu 56, taulukko 2. Lieneekö sinulla 1i vai 3i -malli? Molempien manuaalit löytyvät kyllä metz:in omiltakin sivuilta. Kyllähän tuo salama automaatilla voi käyttää f45:ttä, mutta saatava kuvausetäisyys voi olla varsin lyhyt. Näyttäisi manuaalin mukaan ohjeluku (johtoluku) olevan ISO200:lla 31-71 riippuen zoomin asetuksista, eli matkaa saa maksimissaan 0.7-1.5 metriä. Haluamallasi f/22, iso 200, 24 mm, ohjeluku on 39.5, eli maksimietäisyys 1.7 metriä.
Vs: Metz mecablitz 40 MZ Joo, tosi lyhyt kantamahan siinä on, mutta miksi se ei voisi pitää paikkaansa? Manuaalissa sanotaan että "Between six and twelve working apertures are available in the auto mode, depending upon the adjusted ISO film speed." Kun laittaa salaman valosensorin eteen ND-suodattimen niin voi käytellä pienempää aukkoa. Tuleeko tämä nyt muuten johonkin makrosalamaksi vai mihin? Pieni ja halpa salama ei tule mihinkään järjellisin etäisyyksiin yltämään noin pienillä aukoilla.
Vs: Metz mecablitz 40 MZ Mä siis tarvitsen yksinkertaisesti vaan mahdollisimman paljon tehoa pienessä paketissa sekä automatiikkaa. Ihan perus kuvaamiseen, kuvaan suht läheltä ja käytän pientä aukkoa & isoa filmiä. Toi metz vaikuttaa aika tehokkaalta, mutta ois kiva tietää ostamatta/kokeilematta että mikä siinä on se max automaatti teho. Sinäänsä jos olis edes pykälän enemmän mitä sb-27:ssa, niin sekin olisi jo voitto... Sb-27 on mun mielestä hinta/teho/koko suhteessa jo pirun erinomainen laite.. mutta enemmän on aina enemmän. Siksi miettinyt että jos vielä sais sen yhden pykälän. Ja toi metz vaikuttaa lupaavalta sen suhteen.
Vs: Metz mecablitz 40 MZ No tehonhan näkee suoraan siitä ohjeluvusta, ei nuo automatiikan aukkomahdollisuudet siihen vaikuta. Tossa Metzissä näyttää olevan 35mm kohdalla 2/3 aukkoa enemmän tehoa kuin SB-27:ssa.
Vs: Metz mecablitz 40 MZ Ei se automatiikka toimi koskaan täydellä teholla, koska siinä pitää olla "pelivaraa"... esim. Sb-27:ssa max teho on noin metrin päässä f45/iso400 mutta atomatiikalla tietty vain se f16/iso400 mikä on se automatiikan max teho. Nd filsu salaman mittarin eteen kyllä tosiaan auttais huijjaammaan tehoa ulos lisää, joten sitä vois miettiä myös.. jos tehot vaan riittävät. Nopeesti testaten, nd filsulla vois tosiaan lypsää pykälän verran lisää automatiikalla. Hyvä idea siis... pitää silti kattella tota metziä, jos siitä irtois himpun verran enemmän tehoa. Pakko viel sanoa et loistava idea toi nd filsu! Ei ois itelle jostain syystä tullut koskaan mieleen... huh, ratkas monta ongelmaa ja sai gearista taas vähän enemmän sellasta ku itte tarvitsee.
Vs: Metz mecablitz 40 MZ Olet väärässä. Automatiikka toimii "täydellä teholla" jos valoa ei tule riittävästi. Se, että jotain järjettömän pieniä aukkoja ei tarjoilla ei liity asiaan. Asian voi helposti testata kuvaamalla manuaaliasetuksella täydellä teholla siten, että kuva valottuu oikein. Sitten perään automatiikalla samalla aukolla niin kummasti se koko tehoa käyttää. Minulla on nuijasalama jossa automatiikan tehoa voi säätää 1/3 aukon pykälissä, se toimii juurikin siten, että säätövipu mekaanisesti työntää sensorin eteen ND-suodatinkalvoa. Jos käyttelee laajakulmaisia objektiiveja niin Olympuksen T32 on tehokas, pieni ja halpa salama. Nykyiset zoomailevat salamapäätkään eivät taida päästä 24mm asennossa ohjelukuun 32 asti.
Vs: Metz mecablitz 40 MZ Toi oli just se mitä meinasin, toimii täydellä teholla jos valoa ei tule riittävästi. Tietty se siis käyttää koko salaman tehoalueen.. mutta noissa ei ole pieniä aukkoja siksi että se teho ei välttämättä riittäisikään. Siksi niihin on varmaan jätetty sitä "varaa" muutama pykälä... näin mä ainakin asian fundeeraisin. Koko ideahan automatiikassa on juuri se, että ei tarvitse itse etäisyyden mukaan laskea, vaan salama ite tekee sen. Sillonhan pakosti se salamasta valittu F stoppi on siin keskivaiheilla, jotta tehoa riittää suuremmallekkin etäisyydelle. Mutta joo, ei mulla nyt ole intressiä alkaa tästä vääntämään.. vaikka se nyt onkin foorumien suurin hupi. Se mitä siis meinasin, jonka ymmärsit väärin.. oli se, että salamasta ei suoraan voi valita sitä suurinta tehoa automaagi käytössä. Vaan se on pakosti kompromissi suhteessa siihen tehoon mitä lähietäisyyksillä salamassa olisi käytössä. Ei mulla ole ongelmia ymmärtää salaman automatiikkaa, joka on pirun simppeli systeemi. Ei täs nyt siitä ole kyse, vaan lähinnä siitä että mikä on se pienin aukko minkä toi otsikon salama antaa valita automaattimoodissa. Mutta nyt kun mainitsit tosta ND filsun käytöstä, niin pystyn paremmin säätämään noi tuikut mun käyttöön sopivammaksi, koska kuvaan suht läheltä aina. Eli nyt voin miettiä tosiaan salaman max tehon mukaan tätä hommaa. Mulla on pikkusalamana Metzin 34 cs-2 (ohjeluku 34)joka on tehokkain pikkusalama mitä olen löytänyt. Itseasias mitä enemmän tota oon testannut, niin se tuntuu olevan suunnilleen samoissa tehoissa kuin toi sb-27. Että pitää katsoa, onko järkevää edes hommata noita suurempia metzejä.. ellei sais vähintään pykälää lisää tehoa irti suhteessa tohon pikku metziin. ohjelukujen mukaan se olis 20 vs 28 noissa metzeissä, 24mm hajottimella. Sb-27:ssa 24... mutta joo, noi ohjeluvut ei aina ole käytännössä täysin paikkaansa pitäviä. Joten siksi en myöskään tykkään pohjata niihin täysin. Esim. pikkumetzi voittaa nikonin mittattuna. Vaikka on 4 pykälän ero ohjeluvussa nikonin eduksi... Joten mun laskujen mukaan 40mz:lla, iso200 f32 riittäis valo ~1.75m päähän... eli melkeen pykälän siinä tosiaan vois voittaa suhteessa tohon pikku metziin. Joka antais valoa iso200/f22 ~1.8m päähän Lopputulos, mihin täs päätyy on se.. että parhaimman teho/koko suhteen saan hommamalla toisen metz 34 cs2:sen ja liittämällä ne yhteen kun kuvaan isommalle filkalle. 2 tollasta on vielä aika pirun kompakti salama, ja ohjeluku olis jo 40/iso100 24mm.. joka on aika näppärä määrä valoa. Toinen salama täysille ja toinen automaatille sopivan nd:n kanssa..