Unohtuipas mainita tärkeä juttu: Suosittelen kaikille Jorma Luhdan kuvateosta Metson kuolema. Loistava niin kuvallisesti kuin tekstillisesti.
arvasin että vastaat noin. Olen kymmenet kerrat ohittanu kommenttisi sen enempää välittämättä, mutta nyt vaan alkoi nyppiä(todnäk olin väsynyt)niin paljon noi väsyneet kommentit että kirjoitin. ei olisi pitänyt, ei se mitään muuttanut. pahoittelen.
Ihan muuten vaan, olikos ihminen alkujaan kasvisyöjä ? Jos oli niin söi heiniä, jos ei niin tappoi eläimiä ja söi ne ! Siis nyt on niitä "pupulussia" jotka ei voi syödä lihaa munaa voita lintuu jne. Et maailma pelastuu, miltä, miltä ihmeeltä maailma pelastuu kun syö "heiniä" en oooo keltään saanu mitään järkevää vastausta, tokkopa saankaan. Vastauksia kyllä tulee mutta heiluttaahan se tuuli koivunlarvaakin, että sillai! Ps. GF kyllä syödessä voi kuunnella dluesia, on lautasella heinä tai lihaa!
Outoa, mutta olen kyllä samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Koska päästään siihen vaiheeseen, missä heimon vahvin uros on metsästämällä vienyt kehitystä eteenpäin ja pelastanut lajimme?
Eikö toisen ihmisen tappama liha ole hieman dopingia ja oman sankaruudenpuutteen toteamista? Ihminen on lihansyöjä ja siksi pitää metsästää, eikä vaan odotella kotona.
Toi sankaruus ihmetyttää ja sen tyrkyttäminen vaikka oikeaa sankaruutta esiintyy vain Country biiseissä. Ja F. vahva uros takaa heimon jatkuvuuden, siksi siis meidänkin elämää sanelee enemmän tai vähemmän luonnon lait. Ai et o kiva lässyttää kun asia ei hevonvittuukaan kosketa itseä tai millään lailla ärsytä puoli tai toinen ..yhdentekevää mulla itsellä kulkee nyt ihan saakelin hyvin joten ei voi kun hymyillä ja katsella kun muut nippas provppn ja jaksaa vääntää. OUJEA !! *LEVEELLÄ HOLGAMAISELLÄ VESIPÄÄHYMYLLÄ ALLEKIRJOITTAEN* Pienimunainen itsetunnoton homoloveri...
Pitäiskö tähän todeta vaikka että rock!???? ps. pitäisköhän kuunnella vähän nyyhkykantria... Jep, hyvä idea.
Metsastyskausi kun meni itsella ohi jo muinoin niin siita viis, mutta tama. Luontoon jos lakikirjaa menee lukemaan saa olla varautunut oudompiinkiin pykaliin kuin, mita sovelletaan bluesia kuunteleviin vegetaristeihin ja lihansyojiin.
Totta ihminen on eläin itsekin.. Ja eläimillähän lait sanelee vahvempi ja isompi tai kehittyneempi...eikö ??
. . . taipuisampi, sopeutumiskykyisempi, yhteistyokykyisempi, herkkavaistoisempi, ovelampi, ahneempi, muista huolehtivampi, iloisempi, rakastavampi . . . onhan noita. (Se 'vahvuus' taitaa olla tamanhetkinen kultturinen illuusio.)
Kehittyneempi? Juu, tappaa harrastuksena, mahtavaa kehitystä. Samalla logiikalla voisi perustella paljon paskaa mitä ihminen nerokkudessaan katsoo oikeudekseen tehdä, mutta jääköön tuohon. Ihminen todistaa oman säälittävyytensä kyllä päivittäin.
Metsästys Itse olen omalla (pien)metsätilallani kieltänyt paikalliselta metsästysseuralta kaiken muun kuin hirvien ja pienpetojen metsästyksen, ihan kuin tietäisin metsästysasioista jotain. Miksiköhän jotkut elukat ovat olevinaan sympaattisempia kuin toiset? Kuitenkin luonnossa jollain supikoiralla lienee yhtä suuri oikeus elämiseen kuin teerillä tai metsolla. Eniten kuitenkin pännii nämä ns. luonnonsuojelijat, jotka päästävät esim. minkkejä luontoon tarhoista. Tosi eläinrakkautta. En ole koskaan syttynyt metsästysharrastukseen, vaikka joskus poikasena ajomiehenä osallistuinkin hirvenmetsästykseen. Silti olen kiitollinen niille metsien miehille ja naisille, jotka jaksavat pitää hirvikantaa kurissa. Yhdessä hirvikolarissa olen ollut 70 -luvulla, jossa perheen uusi Pösö meni lunastukseen. Toista kertaa en haluaisi kokea samaa. Turhan monet taimikot olen saanut myös istuttaa pariin kolmeen kertaan. Nuoriso ei kuulemma ole kovinkaan kiinnostunutta metsästyksestä, joten pidetään arvossa näitä nykyisiä metsästäjiä. Mökkimme lähellä Mäntyharjussa olen kuullut nähdyn silloin tällöin vaeltavia karhuja. Jos noiden suurpetojen määrää voisi hallitusti kasvattaa, niin enpä varmaan panisi hanttiin. Vaimolla on hyvä konsti suojautua noilta isoimmilta metsän eläviltä. Hän laulaa luikauttaa aina metsään mennessään kasin lauluäänellään jotain reipasta sävelmää, ja on ainakin toistaiseksi tullut joka kerta takaisin kotiin velliä keittämään.