Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Olettako koskaan pysähtyneet miettimään, mitä sillä kameralla oikeasti voisi ...

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana JJJJ, 19 Tammikuu 2010.

1. JJJJ

JJJJ Member

410
    4
    18
    Olettako koskaan pysähtyneet miettimään, mitä sillä kameralla oikeasti voisi tehdä.

Tällä foorumilla on jauhettu melko syvällisesti valokuvausvälineiden ominaisuuksista. Onpa jopa yhdestä painikkeesta jauhettu sivu tolkulla.

Itse omista kameran ja olisin halunnut kuvata sillä myös luontoa.

Mutta onko Oulun seudulla mitään hyviä paikkoja. Sanotaan nyt maksimissaan joku 80-120 kilometrin säteellä. En nyt tarkoita mitään lintubongareiden torneja. Ne on niin typerissä paikoissa. Ajateltu lähinnä lintujen pesintärauhaa.

Tavallista kaunista luontoa haluaisin kuvata. Esittäkääpä omat vinkkinne.

Pirkanmaalla asuessani ei ollut tällaista ongelmaa. Löyty aina.

2. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
    Vs: Olettako koskaan pysähtyneet miettimään, mitä sillä kameralla oikeasti voisi ...

Sitä usein sanotaan, ettei valokuvaajalle ole koskaan ongelmia löytää mielekkäitä kuvauskohteita.  Esimerkiksi Josef Sudek taisi tehdä pääosan työstään puutarhansa rajaamalla alueella.

Otsikon kysymykseen vastaus on kyllä. Se on juuri syy kameran omistamiseen, että siis voi kuvata sillä.  Mielekkäästi luonnollisesti, ei muuten vain.    :)

3. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 067
    113
    Vs: Olettako koskaan pysähtyneet miettimään, mitä sillä kameralla oikeasti voisi ...

Kyllähän nämä kuvaukset on hiukan asuinpaikasta kiinni.Pohjanmaalla ei paljon järvi/kukkula maisemia kuvata.Oulun seutukin aika latteaa.Kaikkialla on puolensa.

4. Vs: Olettako koskaan pysähtyneet miettimään, mitä sillä kameralla oikeasti voisi ...

Voi useasti olen pysähtynyt ja lausahtanut, että kilometrin säteellä asuinpaikastaan voi kuvata vaikka koko loppuelämänsä (riippumatta elinpäivien määrästä). Tätä vain ei moni ole halunnut uskoa. Ennenkuin uskalsin olla lausumasta samaa mieltä, minun oli opittava näkemään ympäristöäni eri silmillä. Vaikka asun asemakaava-alueella asfaltin äärellä, on kuvattavaa pilvin pimein. Jos aiheet tuntuvat vähenevän, niin eikun makro nokalle ja niin avautuu uusi kuvallinen maailma... Ja vielä jää mikroskooppi varalle :)

5. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mä olen havainnut itselleni hyväksi muutaman asian:
    1) kiinteäpolttovälinen objektiivi, mielellään vain yksi mukana
    - tulee edes hieman yritettyä käyttää mielikuvistusta, kun on pakko
    - tsuumilla tulee aina meikäläisen rajattua samanlain, tylsiä kuvia, joissa 'oikea sommittelu'
    2) ei mitään maininnan arvoisia kuvauspaikkoja
    -sama homma, on pakko olla luova ja miettiä oikeasti, miten kameran asettaa ja mihin
    3) huono ilma
    - sama homma, pitää ottaa kuvia kohteista, joihin lattea valo sopii
    - mielikuvitusta käytettävä
    Huono kääntyy mulla hyväksi.
    Tulee vähemmän paskoja kuvia kuin 'kuvauskeleillä kuvauskohteista'
    TJukka

6. AndyCapp

AndyCapp Well-Known Member

3 561
    160
    63

Oulussa meri vieressä ja matka Oulunsalon suuntaan ja siitä Hailuotoon.
    Eiköhän tuosta alkuun pääse.

7. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Ainolan puisto, kauniita naisia, kuusisaari, nallikari rantoineen, oritkari, jylhää metsää esim. sankivaarassa (siellä on muutakin kuvattavaa, autiotaloja), Oulujoen ranta kohteineen, torin lähellä arkkitehtuuria, Tuiran seutu korkeine kerrostaloineen, Oulunsalossakin pääsee merelle, hautuumaat, torielämä, kyllä siellä kuvattavaa löytyy
    T Jukka

8. Vs: Olettako koskaan pysähtyneet miettimään, mitä sillä kameralla oikeasti voisi ...

petyinpä pahasti: Otsikon ,"mitä sillä kameralla oikeasti voisi...  ja sitten ajattelin: jee esim hakata naulaa seinään, käyttää verkonpainona. fuulata ihmisiä esiintymään jne
    Mitä vielä, sitä samaa aina vaan...