Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Menneisyys

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana Heli, 19 Heinäkuu 2006.

1. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Filkan olin jotenki kiinnittäny löysälle joten pääsi filmille vähän ylimääräistäki valoa. Minusta vaan positiivinen asia tämän kuvan kohdalla. Älkää pyytäkö poistamaan roskia, ne kuuluvat myös tähän kuvaan. Mutta kommentoida saa.

2. Anonymous

Anonymous Guest

"aamuisin herätessäni evästän itseni päivään
    kertaamalla mielessäni kaikki ne asiat,
    joissa olen elämässäni epäonnistunut,
    ja kaikki ne mahdollisuudet,
    jotka olen jättänyt käyttämättä"

Hyvä, tunnelmallinen kuva.

3. Menneisyys eli GF on jämähtänyt pakalleen. No siinä ei ole mitään uutta.

Aika kiva silta ja suttuisuus tuo mukavaa tunnelmaa. Toi polvesta pomppaava puu ei miellytä ja takana oleva roskis/mainos/mikälimötikkä tuntuu myös häirikkötekijältä. Miellyttävä kuva ihmetellä silti.

4. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36
    Kuvan fiilis on kuin jostain 1800-/1900-lukujen taitteesta. Tosi hyvä.

5. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    Kiva ku huomasit fiiliksen. Sen takia mäkin tästä pidän.

6. Papu

Papu

789
    0
    0
    Kivan vanhahtava tunnelma kuvassa. Pöntön ja tolpan voisi taustalta editoida pois, kaide johdattaa katsetta niiden suuntaan.

7. Kyllä. Erityisen hieno ja tunnelmallinen kuva. Ajan kulun voi aavistaa näkymättömän virran läsnäolosta ja tapahtumat tyhjän sillan pinnasta, jonka laajuus kuvan pintarakenteen ohella etäännyttää sillalla olijan aikain taa. (Edellämainitut taustahäiriöt pilaavat kuvasta 33,5%)

8. JPu

JPu Well-Known Member

5 476
    219
    63
    Mutku Heli ei kuviaan shoppaa tuossa mielessä :) Muistaakseni asiasta oli puhetta joskuns... Mutta ens kerralla voi pyytää GF:ää repimaan sen perkuleen pöntön sijoiltaan, niin tulee rauhallisempi... :D

Ei ku hemmetin kiva kuva piti siis sanomani, en oikeasti huomannut koko pönttöä, ennen kuin se mainittiin, pidän siis!! Ennen taisi noita valovuotoja kuviin lipsua enemmänkin, kun mielikuva heti mennneisyyteen pomppaa (voi johtua tuosta nimeämisestäkin, kuva ei ehkä edes kaipaisi niin selvää johdattelua)..

9. Kuvan pitääkin olla kuva eikä mikään tunti-toisensa-jälkeen-muokattu-photari-versio.
    Tunnelma välittyy todella hyvin. Jos itse istuisin samantyylisellä sillalla pohtimassa,
    muistelisin varmaankin omaa lapsuuttani ja isin tekemää onkea.

10. GF:ltä menisi "tunti-toisensa-jälkeen" tuon taustan tolpan ja pöntön poistossa. Photarissa siihen kuluisi noin 1 min.

11. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    Juu, kiitoksia kommenteista. Mulla on tosiaan periaate, että filmikuvia ei käsitellä. Mä jo pyytäessäni ja kuvatessani GF:ää näin nuo jutut mutta koska ne oli siellä niin ne oli. Digikuvilla voi taas tehdä mitä lystää. Tää on mun periaate eikä muiden tarvi ees yrittää ymmärtää :). Tai sanotaan, että osa ymmärtää, osa ei. Minusta tää on rehellistä näin. Ei, enkä todellakaan väitä etteikö digikuvaus olisi rehellistä.

12. No niin tai näin mutta kyllä on mukava fiilis kuvassa.

Tulee mieleen vanhat lasinegatiiveistä tehdyt vedokset..

13. Papu

Papu

789
    0
    0
    :-D

Muuten, kuvien muokkaus on taas niitä ikiaikaisia väittelyn aiheita. Raja on yhtä tarkka kuin veteen piirretty viiva (kuten naisen sanakin kuulemma).
    Kuvan muokkaus alkaa mielestäni jo siitä kuvan rajauksesta ym ym ym. sen jälkeen, ihan siinä Oikeassakin Valokuvauksessa, ja jos kuvaa käsitellään ohjelmallisesti (oleellisesti) niin mielestäni siitä kuuluukin mainita. Oleellinen on toki jokaisen omastatunnosta kiinni mutta ei se kohtuullinen käsittely siitä kuvasta vähemmän valokuvaa tee.

Itselläni on aika hyvä suhde nykyistenkin muokkaustapojen kanssa koska on tullut vietettyä filminkehitysten/pimiössä kikkailujen kera lukemattomia tunteja, ja kyllä sielläkin lukemattomia säätöjä tehdään.

Miten esim. jonkin epäoleellisen häiritsevän tekijän poistaminen on muokkauksen kannalta törkiää mutta filttereiden käyttö (esim. diffuse glow) on taas sallittua ja mielestäni aika yleistä monen kuvaajan kohdalla? Eikä sen filsun käyttämisestä yleensä hiiskahdeta sanaakaan mutta se näkyy hyvinkin selkeästi.

Turhaa vouhotusta sanon minä ;) <--- provoprovo

14. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    Elä sinä vouhota Pirjo :). Mä en käsittele kuin käännän mv:ksi värikuvat (digi) ja poistelen roskat. Säädän toki kurveja, jonka voi tehdä pimiössäkin. Mutta mä rajaan mieluiten jo kuvatessa ja tiedän, että pimiössäkin voi kikkailla. Mutta, minäpä en tee sitäkään. Siellä vain valotetaan paperia ja säädetään kontrastia, toki tuolta ehkä eri verran kuin täältä mutta ei muuta.

Diffuse glowia on joskus ennen muinoin tulllu käytettyä kun en vielä ollu näin jyrkkä omalla kohdallani tässä asiassa digikuvissa, mutten oo aikoihin muistaakseni tehny sitäkään.

Mun piti laittaa ton mun edellisen kommentin perään, että ei, ei aleta tässä keskutelemaan kuvankäsittelystä. Siitä asiasta on jauhettu jo monissa muissa paikoissa vaikka kuinka paljon. Kunhan totesin asiaa omalta osaltani.

:)

15. Papu

Papu

789
    0
    0
    Vouhottaminen on joskus kivaa :-D

Joo, ei nää kommenttini kohdistuneet tähän kuvaan tai kuvaajaankaan, vaan tulipahan taas avauduttua kun aihe oli sopivasti esillä :). Makuasioitahan muokkausjutut ovat, ja hyvä niin.

Ei aleta :). Muutenkin tuntuu, että kun helteet on vähän helpottaneet niin ihmiset on piristyneet sanallisestikin, joten on suuri vaara turhanpäiväiseen väittelyyn ;)

16. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    Minä tiiän :). Ja koska kyse oli susta, wanhoi tuttui ku ollaan, niin saatoinpa sanoa ns. takaskin ;-)

17. Papu

Papu

789
    0
    0
    Niinpä ja voi antaa tulla takaisin ihan täydeltä laidaltakin tarvittaessa, ei mee herneet herkästi nenään :).

ps. Jos sais jossain vaiheessa itsestään sen verran irti, että pääsis katsoon nettituttuja livenäkin.

Sori muille tää meiän kiva jutustelu, mutta kun se on niin kivaa niin pitää muidenkin nähdä kuinka kivaa se on ;) ;)