Haa!!! Luotat siis alitajuisesti mekaaniseen kameraan kun tarvitset kaikenkestävää työkalua tai erityisen tavoitteellisen kuvaamisen mahdollistavaa välinettä :-D
Minä oon ajatellut että jos sattuisin lopettamaan kuvaamisen muille, niin myisin kaikki digiprutkut pois ja lataisin ainakin hetken aikaa pelkkää mustavalkoista filmiä kameroihin, mutta niinkauan kuin kuvaan muille niin teen sen pelkällä digillä (jos ei ole jokin erikoistilanne kysymyksessä). Viimeksi kun filmillä kuvasin, niin olipahan kaikenmoista harmia. keikkakuvat kinolta tahtoi olla labran jäljiltä mitä sattuu, ja mamiyan perästä ilmeisesti sillointällöin irtosi jotain tiivistehuopaa sillä seurauksella että tuli valkoisia reikiä negatiiviin. (siis vastaa roskia digikennolla)
No suomennetaan sitten. "vaikkayhtään ruutua ei varsinaisesti ole mennyt hukkaan niin onko joukossa yhtään onnistuneita?" ,) Vaikka joku kaverikuva kahdesta yks vuotiaasta laakafilkalle otettuna?
Tai se voi vituttaa vähemmän, jos baarin pöytään unohtuu LX ja 35/2 SMC kuin vaikkapa 5D ja 24-70 L Mutta mulla on TODELLA kova työ kuvata noi 10rll Ilfordin Delta 400:sta mitä jäi kinokoossa pakastimeen.
Kuten jo tuolla Kameralaukun käytetyt -viestiketjussakin kirjoitin, elämä on nykyisin suurta tuskaa. Rahaa on vähän, mutta silläkin saa vaikka mitä. Kaikkein hienoimpia itä- ja länsisaksalaisia tötteröitä myydään Saksan ja Ameriikan iipeissä halpaan hintaan. Hienoista sveitsiläisistä kameroista myyjät pyytävät vain tonnin, mutta kuten kl.comissakin on nähty, kaupat syntyvät vain huomattavasti alhaisemmilla hinnoilla. Todelliset laatukamerat maksavat vähemmän kuin halvimmat käytetyt polkupyörät lappeenrantalaisissa pyöräliikkeissä. Ilmeisesti meitä filmikuvaajia on sitten todella vähän. Kansantaloustieteen oppitunneilta muistamme, että hinnat määräytyvät kysynnän ja tarjonnan perusteella. Ja jos kysyntä ei kasva, ei kameroiden arvokaan nouse. En ole huomannut, että hinnat olisivat nousseet millään käytetyllä kameravarusteella - ehkä lukuunottamatta niitä harvoja itäsaksalaisia objektiiveja, joita netissä kehutaan jatkuvalla syötöllä (Flektogon 20 mm, Flektogon 2.4/35 mm, Sonnar 3.5/135). Rahalla ei saa kaikkea. Keräilyn (eihän noita filmikameroita muuten ostettaisi...) ideana on, että tavaraa joutuu etsimään ympäri maailman ja kaikkea ei saa kerralla. Harvinaisia tuotteita on edelleen vaikea saada. Minä ostaisin heti Tomiokan valmistaman (Chinon, Sears, Yashinon, Cosinon, Mamiya, Rikenon jne) M42-kiinnitteisen 4-4.5/300 teletötterön, jos vain sellaisen jostakin löytäisin. Millainen on kinokoon pakastin?
Tavallaan se on keräilyä, kun kerää itselleen mekaanista järjestelmäkamerajärjestelmää. Harvoin saa kerralla ostettua kaikki tarvitsemansa laitteet. Minä ostin ensimmäisellä kerralla kameran ja normaaliobjektiivin, sen jälkeen olen kerännyt muita varusteita. Heli on kuitenkin oikeassa, tuo oli herjana heitetty.
Keräily ja keräily. Pitäisi kai yrittää aina keräillessä pitää mielessä johtoajatus että kerättävä tavara ei päädy kirjahyllyn komistukseksi vaan tulee käyttöön... niinkuin vararungoksi... tai siltä varalta että suosikkilasi häviää... ehkä varaosiksi... lapsille... kiva peli, tätähän voisi joskus kokeilla...
Jossain 500-600eur? paikkeilla nuo Rolleiflex 2,8F:t on liikkunu, tosin enemmänkin voi maksaa jos laite on juuri huollettu ja hyvässä kunnossa, jokatapauksessa viisastuin sen verran että kun hommaan aktiivikäyttöön kameran niin huollatan sen jokatapauksessa ensin, jälkeenpäin se on huomattavasti ikävämpää. Hmm näköjään toi kiinnostava wide rolleflex onkin selvästi arvokkaampi.
Oiskohan tuossa samaisessa Uudenmaankadun (Hki) liikkeessä ollut ikkunassa Rolleiflex 3.5F (Planar 75mm) 300-400 even välillä, taisi olla lähempänä kolmeasataa. Siististi kulunut. Sisällä oli kalliimpi versio. Omien kokemuksien perusteella en voi liikaa kehua tuota optiikkaa, Hasseliin ei 80-millistä tarvitse ostaa. Eikä tarvitse peilejä lukita yms. Ehdoton valinta, jos pitäisi omistaa vain yksi kamera - houkutteleva ajatus sinänsä. Ainoana ongelmana tuossa 3.5F:ssä on hieman huonompi lisävarusteiden (vvs, suotimet yms.) saatavuus "bay II-bajonettiin".
Mustosella on myytävänä tuollainen Rolleiflex Wide. Hintalapussa lukee muistaakseni 2400 EUR ja kameraan saa 6kk:n takuun. Halvemmalla lähtee, kun mitä ebaysta saa, mutta meillä onkin halvat kamerat.
Aikanaan kai "Wide" ja "Tele" eivät olleet 5x normaalia Rolleiflexiä kalliimpia. Harvinaisuudesta pitää toki maksaa ja maailmalla maksetaankin - juuri harvinaisuudesta. Käyttökameraksi tuolla hinnalla vaikka Hasselin 60mm ja SWC.
Eipä toi Wide rollei nykyäänkään kovin paljoa normaalia kalliimpi ole uutena. Kakssilmäkamera on vaan fiilikseltään vähän erillainen kuin Hasselbladin. Sympaattisen näköinen ja suht kätevän kokoinen, olen ollut kahden mailla Mamiya 7 tai sitten toi TLR, ehkä molemmat jos olis rahaa. Ajan kysymyksiä, nykään pitää tulla toimeen kinolla, ja mikäs siinä jos vaan jaksais vielä kuvatakkin.
Onneksi Tele-Rolleiflexille löytyy aika helposti suomalaisilta rompetoreilta (ja joskus liikkeistäkin) ranskalainen korvike - ei ehkä ihan niin laadukas, mutta hintaa noilla on yleensä reilusti vähemmän kuin "tavallisilla" F-sarjan flexeillä.
Isälläni on Minoltan mainio SRT-101 järkkäri. Olen itsekkin joskus käyttänyt tätä jo 40 vuotta vanhaa täysmekaanista järkkäriä. Optiikkana on Minoltan oma 58 mm F1.4 optiikka. Tämä yhdistelmä tuottaa varsin hyviä kuvia edelleen. Kamerasta löytyy myös syväterävyyden tarkistus painike.