Onko kamera vuodelta 1960riittävän vanha? Malli ei ole kirmaava 3 -vuotias, mutta vauhtia taitaa olla vastaavasti enemmän. Kamera maksoi muutaman kympin. Ruutuja otettiin 10, josta tossa 5 Sori, oli pakko
Joskus muinoin, kouluaikana varsinkin, tuli rakenneltua jotain juttua valojen sun muiden suhteen joskus pitkänkin aikaa. Jos sattui olemaan AF-kinorunko käytössä, kuvaamisen tunnelma lässähti laukaisimen painallukseen. Hätäinen kamera laukesi, viritti ja saman tien janosi jo uutta laukaisua, vaikkei edellisestä ollut vielä savu hälvennyt. Kun kameraksi otti RB:n, niin valotuksessa oli sitä jotakin, varsinkin kun viritys ja filmin siirto piti tehdä erikseen. Hoppua ei ollut mihinkään.
Arvostus vois sisältää sanat käyttö, kuvanlaatu, lopputuloksen hyvyys tai muuta irrationaalista. Jopa sen että että kameraa käyttää. En tunne hämärää teoriaasi kovinkaan tarkkaan, mutta miten jonkin arvostus tarkottaisi sitä ettei sitä käytä? Ei minulle ole minkään esineen yhteydessä suuri arvostus tarkoittanut käytöstä kieltämistä, kieltäytymistä tai edes sen lopettamista. Olen jopa huomannut että arvostan käyttämiäni kameroita enemmän kuin niitä jotka hylkään. Outoa ehkä, mutta en osaa luoda siitä teoriaa... Suomalaisille on aina tärkeää olla "kehityksen" eturintamassa, ja yleistä on että jos jollakulla on mitään sanottavaa kehityksen kulun mielekkyydestä, halutaan hänet lytätä termein muutosvastarintainen, jäärä, änkyrä tms. suomalaisille sopivan väheksyvillä ja omaa alemmuudentunnettaan pönkittävillä termeillä. Katselkaa vaikka mitä ajanjaksoa taaksepäin. Aina samat laulelmat, tosin nyt huvittavina, mutta huvittavuus tässä päivässäkin on se juttu, kun sen vain hoksaa. Kommenttini on tosin turha, on nimittäin niin että iso osa ei katso taaksepäin, koska katsoo eteenpäin. Se on juuri sitä mikä tekee meistä niin pie, ei kun suuria ;-) Mode edit: Poistin tuon edellisen tuplapostauksen, jota jo Virus ehti kommentoimaankin Jpu
On muuten rumia kameroita ;-/ Tuntuu muuten, että ulkomailla on alettu digihuuman hiukan laskettua taas filmikameroiden puoleen.
Vai onko niin että varsinaiset huumat on pyyhkässy vain peristeiset jäätelömaat suomen ja italian ,D Noh, enevei. Suomen hinnat on olleet isoissa ja keskikoon kameroissa eurooppaa alhaisempia osin varmasti koska eurooppassa ei olla paniikissa yritetty päästä "käsiin jäävästä" tavarasta eroon digiin siirtymisen johdosta... mutta osin suomen pienien markkinoiden takia.
Ai eikö Suomessa sitten? Joka toinenhan täälläkin elvistelee vaihtaneensa ne vuosi sitten vielä niin muodikkaat digijärkkärit johonkin filmikameraan. Ja muistaa fiilistellä kuinka filmillä tulee niin paljon parempia kuvia, vain siksi että jollain vanhalla kameralla kuvaaminen on kömpelöä ja hankalaa. Aika naurettava se digibuumi olikin, kun kaikkien dippainssien ja markkinointipäälliköiden piti yhtäkkiä ostaa ammattitason digijärjestelmä älläputkineen, kun kaikilla muillakin oli moinen. Nyt sitten pitää ostaa keskikoon filkkavehje tms. jotta erottuu taviksista, ja kuvatkin on heti parempia, onhan ne mustavalkofilmille kuvattu.
Missä sun tyylitajusi on, onhan noi kauniipia kuin hasseli ;-} Ei vaan siellä ei olla tosiaan koskaan niistä luovuttukaan. Näin nousukasmaista maata on aika turha etsiä muualta.
Fiilistely on tärkeää ja kaikki eri mieltä olevat ovat tietenkin väärässä. Minä olen samaa mieltä ja yhden asian ihmiset ovat edelleen huvittavia .
Minulle tämä digi vastaan mekaaninen (=ei pattereita) on myös aika pitkälle käytännön kysymysten pohjalta muotoutunut valinta. Nimittäin kun haluaa huoltaa ja korjata omat kameransa itse, ei noita vaihtoehtoja kovin paljon jää. Lisäksi kun runko on mahdollisimman yksinkertainen (kaikissa minun Leica-kopioissa ei ole edes mittaetsintä), on varmempi olo kuvien onnistumisesta jos olosuhteet ovat arvaamattomat. Vaikka en pyssymiehiä olekaan, olen kuitenkin samoilla linjoilla että oma työkalu täytyy tuntea täysin ja pystyä purkamaan ja kokoamaan vaikka hotellin yöpöydällä.
No, ei tuokaan mikään ongelma ole, vain ja ainoastaan osaamiskysymys, kyllähän sitä ennenvanhaankin niitä lapsia kuvattiin ja monia vieläkin nopeammin liikkuvia kohteita. Itse olen kuvannut nassikoita useilla 6x9 foldereilla, plaubel makinalla, vuoden -36 contax II:lla ja isonkoon kameroilla käsivaralta, eikä ole mennyt ruutuja hukkaan, saati sitten kokonaista rullaa. EDIT: Olen huomannut miten ihmisillä on kummallinen käsitys, että 1800-luvulla ja 1900 luvun alussa aina 50-luvulle saakka, valokuvaaminen oli raskaiden hankalien laitteiden ronttaamista ja alkeellista kuin vuonna miekka ja kivi. Tätä kuvaa välitti taannoin mm. eräs olikosennyt hesarin artikkelikin valokuvaamisesta ennenvanhaan. Ottakaa nyt huomioon että onhan verhosuljinkin ollut olemassa kameroissa jo 1800-luvun lopussa ja vuosisadan alussa sitä vasta olikin erikoisten kameroiden buumi, tehtiin vaikka minkälaisia pienenpieniä kameroita joilla sai nopeasti kuvattua ja oma lukunsa oli ns. nacht kamerat joiden valovoima haistattaa pitkät suurimmalle osalle nykyajan kameroista... Toisaalta tämä retroilu on nyt muotia kun se on niin coolia..... saas nähdä mikä on seuraava villitys retroilun jälkeen...
Tiedä tuosta. Kyllä rullafilkkaa on ollut ainakin yhtä vaikea löytää useimmista käymistäni Euroopan maista kuin Suomesta. Digikehityspaikkoja sen sijaan on vilisemällä.[/quote]
Minusta rullafilkkaa ei ollut helppo löytää Hesastakaan 10v sitten vaikka kaiken maailman kuvakioskeja oli joka nurkassa. Paikat piti tietää, kuten nykyäänkin.
Joo, sitä rullafilmiä pitää osata hakea valokuvausliikkeistä. Veikon koneesta sitä ei saa. T. Kerkko.
Onhan mulla tuolla hyllyssä vielä Pentaxin LX ja ME, mutta eipä niitä tule käytettyä. Jurrikameraksi vois tuon LX:n joskus ottaa... 35/2 lasilla vois hivenen räiskiä sillä jotain ISO3200 matskua daideellisesti. Muutoin digeydyin aivan 100% tässä tämän viikon alkupuolella, kun RZ vaihto omistajaa.
No tottahan löydän, mutta näköjään kirjoitan epäselvästi Tarkoitus oli tuoda esille, että keskikoon filkkaa ei löytynyt Helsingissä joka luukusta, missä oli valokuvapalveluja silloinkaan, kun sitä vielä enemmän käytettuun n. 10v sitten.
No niin kirjoitat ;-p. Ei Tuusulastakaan saa yhtään mistään keskikoon filmiä. Kuhmostakaan ei periaatteessa saanu mut paikalliskuvaamon heppu myi mulle niiden studiofilmiä pari rullaa eikä muuten oo laskuttanu mua vieläkään. Ei nääs tienny mitä filmit maksoi ja lupas laittaa laskun perässä. Tästä on puoltoista kk.