Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Max DOF ja tarkennus

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana moonshine, 31 Elokuu 2013.

  1. moonshine

    moonshine Member

    88
    3
    8
    Kysymys koskee erityisesti maisemakuvia, miksei muitakin kuvia, joissa läpiterävä ja optisesti laadukas kuva on tavoite. Käytättekö hyperfokaalista tarkennusta vai jotain muuta taktiikkaa?

    Tämmöinen juttu tuli vastaan, jossa kaveri yrittää perustella, että "nykyvehkeillä" tarkennus hyperfokaaliin ei kannata: DOF Revisited

    Jutun mukaan kannattaisi tarkentaa sommittelun kauimmaiseen kohteeseen ja käyttää pienintä aukkoa, jossa diffraktio ei ala vielä syödä kuvanlaatua. Onko tuossa perää?

    Itse olen tähän saakka käyttänyt pientä järkevää aukkoa ~f/8, funtsinut äärettömän silmämääräisesti ja tarkentanut siitä noin 1/3 päähän. Eli suurin piirtein hyperfokaalisesti.
     
  2. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Max DOF ja tarkennus

    Kaverin juttu vaatii hiukan paneutumista, mutta ensi kuulemalta ajatus on älytön.  Terävyysaluetta on enemmän tarkennustason takana kuin edessä, joten kauimmaiseen paikkaan tarkentaminen jättää käyttöön sen 1/3  terävyysalueesta, miten sen nyt sitten kukin määritteleekään.
     
  3. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Max DOF ja tarkennus

    Kun kyse on kuitenkin objektiivin ja kameran yhteistyöstä, olisi varmaan järkevintä testata ihan itse omalla kombinaatiolla ja tarkastella tuloksia omaa arvosteluasteikkoa käyttäen.
     
  4. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Max DOF ja tarkennus

    Pitääköhän tuo 1/3 ja 2/3 enää paikkaansa?
    Eikös kamerassasi syväterävyyden tarkistuspainiketta?
    Sillä aika hyvin saa käsityksen syväterävyydestä.
    Kyllä mä usein lähden siitä hyperkfokaalisesta ajatuksesta.
    T Jukka
     
  5. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Max DOF ja tarkennus

    Mikä sen peukalosäännön olisi muuttanut? Maisemakuvauksesta on kyse, eikä lähikuvista.
     
  6. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Max DOF ja tarkennus

    Eihän se ole koskaan pitänyt kirjaimellisesti paikkaansa, jos kaukaisia kohteita on mukana.

    Siitä huolimatta, jos menen illalla kuvaamaan viljapeltoa Kuun valossa ja tarkennan Kuuhun  kaverin ohjeen mukaan, niin luultavasti olen hölmö.
     
  7. olliR

    olliR Member

    469
    10
    18
    Vs: Max DOF ja tarkennus

    Tuo on nyrkkisääntö ns. normaaleilla kuvausetäisyyksillä. Makroissahan tuo on 1:1 ja hyperfokaalisessa takana on ääretön, joten suhdetta on vähän vaikea määritellä.

    Arvioisin tuon linkatun jutun perusteella, että kirjoittajan säännön voisi muokata ihan perinteiseksi: "Tarkenna kuvan pääkohteeseen, säädä aukkoa sen mukaan kuin tarvitset syväterävyyttä."
     
  8. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Max DOF ja tarkennus

    ... ainakaan Zeissiin ei ole päivityksiä näkynyt ;)
     

    Liitetyt tiedostot:

  9. Vs: Max DOF ja tarkennus

    Zeissin päivittäminen on sama kuin mopolla: avaat, vaihdat rattaita ja saat haluamasi nop... terävyysalueen.