Kuvan sisältö, koko, sijoitus jne. lienevät ne asiat millä asijan-tuntiat näitä valitsee, mutta kummasta on tullut suosikkisi? Keskustelua ja vääriäkin mielipiteitä kaivataan.
Oikeastaan siltäväliltä eli semimatta. Ollessani aikoinaan reprokuvaajana mattakuvat teettivät hiukan enemmän töitä,densitometri luki tummanpään yleensä aina hiukan väärin eli densariarvoa piti lisätä, että sai pisteen nousemaan rasteroidessa. Kiiltävissä yleensä näkyi sitten sormen ym.jälkiä helpommin. Kiiltävä kuitenkin vie näistä kahdesta voiton,löytyy sävyjä helpommin.
En osaa vastata tähän kumpaakaan. Mattakuvia albumeihin ja/tai 'normaalikäyttöön', taulukuviin kiiltävää.
Mattana. Jotenkin se vain sopii noihin muotokuviin paremmin. Ja muilla kuvillahan ei oo niin väliäkään....
Kiiltävän edut tietää jokainen, mutta matta siks ettei jää sormenjälkiä niin helposti eikä kiillä kun kattelee seinällä.
Molempi parempi, riippuen pitkälti kuvasta... Seinälle menevät tosin mattana aika automaattisesti, pelkkää satunnaista katselua varten useimmiten kiiltävänä.
Äänestin kiiltävää, pitkälti sävyjen takia. Muuten se kyllä riippuu vähän kuvasta. Muotokuvat ja kaikki herkät/pehmeät kuvat mattana, muut kiiltävänä. Matassa on tietenkin se hyvä puoli, ettei niitä sormenjälkiä näy.
Teuluihin nykyisin mattaa; kiiltävä ottaa niin ikävästi valoa ja heijastusta. Muuten fifty sixty, kuten joku suomalainen kansanartisti ja kaljasieppo sanoisi...
Mun mielestä seinällä jos kuva kiiltää, niin vie se kiilto huomion :I No en sit tiiä mä oon mieltynyt vähiltä teetoksilta mattaan.
Hankala kysymys sikäli, että tosi harvoin teetän kuvista paperiversioita. Sanomalehdissä kuvat on mattaa, kuvalehdissä kiiltaviä ja koneen näytöllä - en tiedä kumpaa. Jos kuitenkin jotain teetän, niin mahtaisiko mieltymys olla niin, että isot kuvat mattaa ja kymppikuvat kiiltävää.
Itselleni tämä on ikuinen mysteeri ja täälläkin on tätä kirjoittaessa tilanne 50-50. Viime viikolla IFI:ltä tilatessani oli suurin osa mattaa, mutta mukana myös muutama kiiltävä. IFI:llä on hyvä kun jokaisen kuvan voi valita erikseen. Nyt pitäisi sitten hyödyntää Fotonetin tarjousta ja siellä on tuotannollisista syistä johtuen koko satsi yhdellä valinnalla. Soitin aspaan ja kertoivat, että tarjouskoodi käy useampaan eri tilaukseen eli voin tilata vaikka tilauksen mattaa ja toisen tilauksen kiiltävää. Saas nähdä miten äijän käy, sunnuntaina on takaraja. Joka kerta kun teen tilausta niin pohdin tätä samaa asiaa.. siksi mielenkiinnosta pistin tämän ketjun pystyyn. PS. itse äänestin mattaa.
Niin toki kiiltävästä löytyy paremmin sävyskaalaa ja kontrastia, mutta matassa on omat hyvät puolensa... Kuten aikaisemmin mainitsin, omalla kohdallani molempia, mutta suurin osa tulee ehkäpä kuitenkin mattaa...
Mattana mä omat kuvani teen, poikkeuksetta. Säilyvät siisteinä kauemmin ja ovat mukavampia käsitellä ja katsella.
Paha kysymys! Aina kun on kädessä kiiltävä/matta -kuvat, niin ajattelen että näistä olisikin pitänyt tilata matta/kiiltävä -kuvat.