Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Digikuvien organisointi

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana qzwx, 26 Heinäkuu 2009.

1. qzwx

qzwx

3
    0
    0
    Onko kokemuksia / suosituksia digikuvien organisointisovelluksista?

- Kuviin pitäisi voida liittää (tarvittaessa pitkähkö) selitys.
    - Sama fyysinen kuvatiedosto pitäisi voida liittää useaan eri aihealueen tms mukaan koottuun "albumiin" / "slideshown" tai "kategoriaan" (eri tuotteissa käytetään eri termejä).
    - Kuvat mielellään tiedostoina levyllä eikä missään tietokannassa.
    - Albumien rakenne ja kuvien selitykset mielellään esim XML tms avoimessa formaatissa
    - Ohjelman pitäisi osata näyttää valituista kuvista slideshow.
    - Export HTML formaattiin webbiin siirtämistä varten.

Kiitos jo etukäteen

2. AnttiO

AnttiO Member

201
    0
    16
    Vs: Digikuvien organisointi

Kun ei ollut tarkempaa tietoa käyttöjärjestelmästä, niin oletetaan, että kyseessä on Linux.

Digikam täyttää kaikki tai ainakin lähes kaikki esittämäsi vaatimukset.

Onnistuu.

En ole varma.

Tiedostot tiedostoina, mutta apuna on tietokanta. Kuvien tagit voidaan asetuksesta määrittelemällä tallentaa joko kantaan tai tiedoston sisälle.

Albumit ovat hakemistoja, mutta muuten en tiedä kuinka niiden selitykset hoidetaan.

Onnistuu.

Onnistuu ja lisäksi kuvat voi siirtää myös Picasawebiin ja Flickriin.

3. Vs: Digikuvien organisointi

En ole hirveästi käyttänyt, mutta myös Picasa taitaa osata nuo listatut temput.
    Ja senhän saa vaikka Windowsillekin.

4. qzwx

qzwx

3
    0
    0

Kiitos kommenteista.

Tällainen vertailu löytyi, jos joku muukin on kiinnostunut aiheesta.

http://photo-organizing-software-review.toptenreviews.com/

ACDSee on nyt kokeilussa, saa nähdä onko siitä mihinkään. HTML templaatit ovat aika rajoittuneita.

Speksien perusteella IMatch taitaa olla vielä lähempänä sitä mitä haen. Kokeilen sitä seuraavana.

digiKam:sta ei taida olla windows binäärejä, saatavilla?

5. AnttiO

AnttiO Member

201
    0
    16

On siitä saatavilla, http://www.digikam.org/drupal/node/378, mutta en tiedä mitään tuon windows-version laadusta tai asennuksesta, kun ei ole ollut koskaan tarvetta. Itse käytän siitä vanhempaa Qt3-pohjaista versiota Linuxissa.

6. qzwx

qzwx

3
    0
    0

Olen nyt kokeillut IMatch:n trial versiota jonkin aikaa (=eilen asennettu), ja näyttää siltä, että kaikki vaatimukseni toteutuvat sillä lähes oletusasetuksilla.

Ohjelmassa on lisäksi basicin kaltainen skriptikieli, jolla pystyy räätälöimään ohjelman toimintaa jos jotakin ei ole valmiina. Skripteillä voi esim manipuloida kuvia, tulostaa, luoda web sivuja jne jne. Lisäksi jos osaa HTML:n alkeet, niin web tulostuksia pystyy säätämään mieleisekseen jos valmiit tulosteet eivät riitä.

Muutaman kerran jouduin kysymään ohjelman foorumilta ohjeita ja vastaukset tulivat nopeasti. Nyt näyttää siltä, että tähän päädyn trial periodin päätyttyä.

Lisätietoa löytyy tuolta: www.photools.com
    Foorumi löytyy tuolta: http://ptforum.photoolsweb.com/

7. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Kas, olisikohan tuo vastaus mun skannien hallinta-ongelmiini!

Lukuisia taggays-ym. softia on käytynä läpi, monet ovat ihan liian jähmeitä (ACDsee pahimpia) ja samalla kuitenkin rajoittuneita.
    Itse myös kaipaan metadatan vientiä/tuontia xml tms. määrämuotoiseen formaattiin.

Nykyisin heitän skanneille exiftoolilla + joko GUI:lla tai filmtaggerilla perustiedot, kuten kameratiedot, herkkyyden, kuvausajan (kuvausaika on tärkein, koska sitä nykykäyttikset käyttävät tiedostojen lajitteluun).
    Sen jälkeen jokaista kuvaa säätäessä vedän copyright-infot, hakusanatägit yms. kohdalleen. Pirun turhauttavaa välillä, mutta toivottavasti tulevaisuudessa johtaa siihen että mulla on olemassa analogiakuvista myös kunnollinen hakukanta oikein atk-pohjaisena.

Helpottaa etenkin silloin kun pitää etsiä että millähän filmillä se ruutu olikaan, jossa oli se yks juttu mikä sopis esimerkiks hommasta X just tässä keskustelussa nyt eikä 2 päivän arkistoselauksen jälkeen..

Jotkut hienohelmat välillä valittavat siitä että EXIF-tietojen muokkaus olisi liki "laitonta", vaan kertokoon sitten kuinka saan skanneihin jotain fiksua dataa jos exiffiä ei mene ronkkimaan ;)

8. samja

samja

56
    0
    0

Itselläni on organisointisovellus nimeltä Linux. Järjestelmä on toteutettu käyttäen sen ohjelmistoja.

- Kuviin pitäisi voida liittää (tarvittaessa pitkähkö) selitys.

Voit kirjoittaa tekstitiedoston jokaista tektein kuvattavaa kuvaa kohti. Ei tarvitse välttämättä tietokantaa. Selitys voi olla vaikka romaanin pituinen.

- Sama fyysinen kuvatiedosto pitäisi voida liittää useaan eri aihealueen tms mukaan koottuun "albumiin" / "slideshown" tai "kategoriaan" (eri tuotteissa käytetään eri termejä).

Tekstitiedosto jokaista kategoriaa kohden. Esim syksy.txt saa vain ne kuvat, jotka liittyvät syksyyn.

- Kuvat mielellään tiedostoina levyllä eikä missään tietokannassa.

Niimpä. Tämä on kätevintä monesti. Voit laittaa tiedostot vaikka kaikki samaan hakemistoon, kunhan muistat, että kuvanimi on erottuva. Eräs tapa on nimetä kuva scriptillä muotoon "vvkkpp_ttmmss_nro.jpg". Itse laitan 2500 kuvaa per hakemisto. Hakemistot juoksevalla numerolla.

- Albumien rakenne ja kuvien selitykset mielellään esim XML tms avoimessa formaatissa

Albumit samalla tavoin kuin gategoriat tekstitiedostoon. Yksi kuva per rivi. Selitykset vapaassa tekstitiedostossa.

- Ohjelman pitäisi osata näyttää valituista kuvista slideshow.

Onnistuu omalla työkalullaan. Gqview on esimerkiksi hyvä.

- Export HTML formaattiin webbiin siirtämistä varten.

Tämä vaihe on paras koodata käsin. Näin saat todellakin sitä, mitä haluat. Koodausvaiheessa yhdistyy kuvaselitysten ja kuvien yhteenliimaus webbimuotoon. Kun sinulla on valmis skripti, voit suorittaa webbi-esityksen albumi- tai gategoria kohtaisesti yhdellä komennolla. Skripti tekee hakemiston nimeltä vaikka "minunkissani", jonne rakennetaan tarvittava webbiaines kuvineen. Huom, kuvat voivat olla vain pehmeitä linkkejä originaaleihin ja niiden erikokoisiin versioihin. Linuxissa ei todellakaan tarvitse tehdä tuplakuvia levyä kuluttamaan.

Kun kuvajärjestelmä on luotu ja se on avoimen hajanainen, on helppo tehdä skriptejä erilaisiin tarkoituksiin. Esim nettiä varten, dvd-kokoelma, jota voi selata selaimella, ... Voit antaa komentoja kuten:

cat syksykuvat2009.txt | /home/qzwx/bin/teeDVD 'Syksy 2009'
    cat syksykuvat2009.txt | /home/qzwx/bin/teeNettiin 'Syksy 2009'
    cat anne.txt timo.txt minä.txt | /home/qzwx/bin/linkitaKuvat 800x600
    cat kaikkiKuvat.txt | /home/qzwx/bin/kategorisoi > gat_kaikki.html

jne...

Scriptaus on tärkeä vaihe. Siihen voi käyttää esim perliä tai php:tä. PHP on helppoa, mutta ohjelmointi on vaikeaa ja työlästä jos sen joutuu aloittamaan alusta. Hyvää tässä vaihtoehdossa on se, että taatusti oppii tietojenkäsittelyä ja saa mitä haluaa. Kaikki on omissa käsissä eikä riippuvaista jonkin järjestelyistä.

Ainiin. Imagamagick paketilla on helppoa tehdä useita ikonikuvakokoja yhdellä komennolla. Scriptikäytössä nuo ohjelmat ovat kätsiä.

9. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36
  10. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Samja:n ratkaisun etuna on lähinnä symlinkkien käyttö.

Muuten tuo vastaa aika pitkälle mun (linux-ajoilta) periytyvää omaa metadata-systeemiä jossa on kuvakohtaiset tekstitiedostot niin tarvittaessa jne..

Vaan ainakin itse olen hakemassa helpommin hallittavaa ratkaisua. Tietysti voisin duunata jonkun simppelin GUI-kilkkeen, jolla voi kuvan/kuvat valitsemalla muokata niiden metadataa ja todellisuudessa kaikki tallentuisi tekstifileisiin.

Mutta yksi juttu on tietyn kuvan etsiminen. Haluan löytää kuvan jossa on tykki ja kuu. Kuinka löydän sen?
    Nykyisestä systeemistäni löydän sen muistamalla että se on kai kuvattu noin silloin-ja-silloin ja selaamalla tuhansia kuvia kattavan hakemiston thumbnaileja.

Uudemmista kuvista, joissa mulla on metadatassa tagit, löytyisi tietysti helpolla.

Olenkin usein funtsinut, että tekisin kuvatietokannan ihan taulukkolaskennalla ja sitten duunaisin erillisen softan (tai skriptin) joka lukisi tuosta kuvaan metadataksi tulevat osuudet - kuten hakusanat, kuvauspäivän, aiheen jne.. ja liittäisi ne kuvaan. Samasta "kannasta" saisi tuotettua weppigallerian tarvitsemat kuvatekstit, jopa suoraan tuotettua printattavat kuvatietokortit nega/dia -mappeihin.

Nykyään tulee tehtyä moninkertainen työ kun negoille kirjoitan ruutupaperille kuvadatat (eli lista jossa on aina ruudun numero, kuvauspäivä, sitten kertomus sillä tarkkuudella kuin tuntuu oleelliselta).
    Lisäksi kirjoitan iptc-tagit yms. metahöskän skanniin ja usein vielä joudun gallerian tuottamista varten kirjoittamaan oman tekstifilen joka toimii "metadatana".
    Ja jos mulla olisi tietokanta kuville, sinnekin menisi osa datasta.

Siis kauheasti päällekkäisyyksiä jonka voisi ratkaista yhdellä taulukkolaskenta-virillä...

11. samja

samja

56
    0
    0

<CODE>
    Koodi:
    [i]
    [/i]joukko.pl  tykit.txt  -l  kuu.txt | linkkaa orig
    joukko.pl  tykit.txt  -l  kuu.txt | valitse 0600x0450 3

</CODE>

joukko.pl on joukko-operaatioihin keskittynyt perl-scripti. -l tarkoittaa leikkausta kahden joukon välillä.

[QUOTE>
    [/QUOTE]

Itselläni pyörii koneella apache, mysql ja php eli lyhyesti LAMP. Kuvat pystyi gategorisoimaan klikkaamalla suoraan kuvaa. Samoin tagit oli helppo jaella. Itse en liittele tekstiä kuviin vaan pidän kuvat kuvina. Sekin olisi ollut helppo ohjelmoida. Oli kerran kommentointisysteemi kuvilla netissä. Kun leimat tai tagit on kannassa, on helppo toteuttaa and- ja or-hakuja valituilla tageillä. Samoin kuvanottoajat ja kaikki mahdollinen tieto kulkee hyvin mukana.

12. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Mä löydän sen noin, lisäehtoina ettei kuvassa ole lehmää ja photarireiting on vähintään 3.

13. J.Vuokko

8 192
    63
    48

No voi insinöörin näsäviisaus.

$199 extensis portfolioon ja kuvat löytyy. Ehkä en ihan tätä kuitenkaan ajanut takaa?

Ellei sitten kuvaruutukaappaus ole jostakin graaffisesta kilkkeestä joka tekee saman asian kuin findin ja grepin yhdistelmä komentorivillä ja jota soveltaa sitten metadata-tekstifileisiin.

Nytpä tuli mieleen että vinkutöötän vakio-findihän indeksoi myös tekstitiedostojen sisällöt... Tosin siinä ei voi asettaa ehtoja ja muutenkin se on kädetön. Edes tietyn nimisten tiedostojen etsimiseen.

14. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Lisää näsäviisautta: aloitusviestissä ei hintaa speksattu, enkä ole huomannut että muutkaan keskusteluun osallistuneet olisivat asettaneet jotain hintakattoa. Portfolion hinnalla saa paljon muutakin kuin hakuja, mm. IPTC-standardin mukaiset metatiedot kuvatiedostoihin (juu, olen myös satunnainen exiftools:n käyttäjä).

Olen yli 20 v kirjoitellut skriptejä (shell, AWK, perl, php), jos pikkurahalla saan monipuolisen ja ylläpidetyn softan, joka vastaa tarpeitani niin hankin sen. Ja kaikessa näsäviisaudessani voin kysyttäessä kertoa siitä muillekin.

15. samja

samja

56
    0
    0

PS.  Se esittämäni joukko-operaatioihin liittyvä scripti löytyy täältä.

Ohjelma on vähän vanha ja siitä puuttuu esim hakemistojen sisältöjen vertailut. Nyt hakemiston kuvat on ohjettava tiedostoon, jotta hakemistojen sisällöillä voi suorittaa joukko-operaatioita.

LIS.  Ohjelmalle on myös käyttömanuska. Löytyy kun painaa sopivaa linkkiä.

16. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Tarkoittanet että kuvatiedostojen nimet ohjataan tiedostoon?

17. samja

samja

56
    0
    0

Jep :)

18. ripaki

ripaki Member

206
    0
    16

uusin digiKam on mukana 'KDE on windows' installerissa. Vähän kyllä buginen. http://windows.kde.org/