Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Matkakuvaaminen pokkarilla

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana miuku, 29 Heinäkuu 2017.

  1. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Aika paha ketjukaappaus, Jaava! Ei tullut mieleenkään aloittaa asiaan liittymätöntä aihetta jonkin muun otsikon alla?
     
  2. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Eli jos on tarve saada korjattua lasitavaran aiheuttamia vääristymiä (aberraatioita), niin kannattaa hommata kamera joka osaa sen objektiiville tehdä, tai varmistua että sen voi tehdä myöhemmin jälkikäsittelyssä. Tätä on tullut tehtyä toki LR:llä paljon. ​
    Aberraatioista minä en kuitenkaan puhunut edellisissä viesteissä.
    Tän uuden objektiivin kanssa on joutunut toden teolla kiinnittämään huomiota noihin kaatuviin seiniin.
    Onhan se selvää, kun objektiivi näkee suorien linjojen yhtyvän jossain kaukaisuudessa, niin myös vertikaalisuuntaan osoitttava kamera näkee pystylinjat yhtymässä/kaatumassa.
    ​Tämä on se vääristymä, joka tulee lyhyen polttovälin objektiiveilla herkästi mukaan kuviin ja jonka kanssa olen nyt ollut ihmeissäni. Niin kuin tuo aittakuva osoittaa. Ehkä mun pitäis vaan asettua oikealle etäisyydelle, kun kamera on vaaterissa.
    Saatteko te kaatumattomia seiniä kuviinne?
     
  3. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Tarkoitus oli vain kirjoittaa lyhyen polttovälin ongelmista, ei kaapata ketjua. En arvannut asiasta nousevan tällaista älämölöä.
     
  4. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Nimenomaan.

    Distortion eli vääristymä on eri asia. Esimerkkinä siitä zoom eri polttoväleillä ja ruudukon koko ollut 120x80cm Tarkennusetäisyys tosiaan voi vaikuttaa näihin.) http://www.photozone.de/nikon_ff/672-nikkorafs173528ff?start=1 Tämänhän voisi korjata jokaiseen kuvaan, koska se on aina mukana.

    Aberraatio taitaa olla yläkäsite, johon kuuluu myös muita taittovikoja.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Distortion_(optics) It is a form of optical aberration.
     
  5. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113

    Jaa meinaatko ettei kukaan olisi innostunut vastaamaan sulle? EDIT: Onhan tämä mielestäni muutaman asteen mielenkiintoisempi aihe kuin alkuperäinen, mutta ei se oikeuta kurista ja järjestyksestä piittaamattomuuteen. Syyllistyn siihen myös itse joka vastauksella, mutta miksi, oi miksi ei näin hyvälle ja eri aiheelle tehdä omaa otsikkoaan!
     
  6. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    No nyt toivon, ettei olis!
     
  7. jaguar

    jaguar Active Member

    1 649
    6
    38
    Tuossa kohteessasi 17 mm:n objeltiivia käytettäessä tuoltä etäisyydeltä ja kamerakorkeudella saa vain ongelmia. Jalkazoomilla taaksepäin ja kapeempi polttoväli! 17mm on kovin eksoottinen valinta useimpiin kohteisiin.Silmäni tahtoo kuitenkin, että pystysuorat linjat edes hieman lähenevät toisiaan ylöspäin mentäessä.

    Alkuperäiseen aiheeseen: 24-tai 28-millinen on ok alapäässä. Yläpäällä ei ole suurta väliä, 80-millistä ylöspäin.
     
  8. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    24-120 tuntui erinomaiselta. Kun siihen oli tottunut, 24-70 toisessa kamerassa ei tyydyttänyt samoin. 70mm on kuitenkin niin paljon normaalin tehtävissä. 24-200 ei olisi hassumpi ja jos 400mm tai enemmän niin sehän on jo lintu/salapoliisi/paparazziväijyyn jolla ei ole tekemistä ns. normaalin valokuvauksen kanssa.

    Kuitenkaan en lähtisi "zoomin polttoväli edellä" valintaan vaan käyttöominaisuudet. Pikkukameroiden zoomeissa on usein vikana että kun avaat virran, zoomi on laajakulmalla ja sen säätö jokin muuhun tiettyyn haluttuun polttoväliin on monissa kameroissa epämääräistä keinukytkimellä. Siinä menee tilanne usein ohi. Ja säädöt ovat ärsyttäviä kun ergonomia on hylätty kokonaan.

    https://www.kameralaukku.com/digikuvaus-f39/helppo-ja-huoleton-pokkari-hakusessa-t123283
     
  9. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Pokkareista puhuttaessa oleellisia muuttujia ovat myös kennon koko ja valovoima. Lienee luonnonlakeihin perustuva rajoite miksi "suurilla" 1" kennolla varustettujen taskupokkareiden valovoimaiset zoomit päätyvät jotakuinkin aina 70mm tienoille. Pidempää zoomia saadaan sitten tinkimällä valovoimasta tai kennon koosta, tai molemmista.

    Esim Sony RX100 mk1-2 mallien 28-100mm zoomi on telepäässä - ja oikeastaan jo paljon ennen sitä - valovoimaltaan f/5.6. Tuo pimeys asettaa aika isot rajoitteet kuvaamiselle. Lisäksi ainakin Sonyn tapauksessa mk1-2 mallien 28-100mm objektiivi on piirroltaankin huonompi kuin mk3-5 mallien 24-70mm zoomi. Eikä 28-100mm objektiivin 28mm pääkään oikein vastannut luvattua, vaan on enempi luokkaa 30 tai 32mm. Laajsipään kapeneminen lienee seurausta tynnyrivääristymän ohjelmallisesta korjaamisesta.

    Pienten kameroiden käytettävyysongelmista olen samaa mieltä. Osa niistä on pienen koon väistämätöntä seurausta, mutta Sonyissä aivan turha ärsytys on esimerkiksi se, että kamera ei sammuttaessa/käynnistettäessä muista aikaisempaa zoomin asetusta, vaan käynnistyy aina zoomi laajispäässä. Sonyyn pitäisi saada myös kosketusnäyttö auttamaan pienen kameran säätöjen kanssa. Nyt erityisesti tarkennuspisteen siirtäminen on turhan hankalaa.
     
  10. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Saako Sony nyt turhaa antimainosta, koska zoomin asetuksen muistavia ei taida liiemmin löytyä? Linkissäni edellä mainittiin yksi jos on virransäästötilassa.



    Taskukamerat joo. RX10:n kanssa sen sijaan voisi useimmin lauleskella Samaen tahtiin mitä muuta tarvitaan, ei järkkärii ainakaan:

    https://www.verkkokauppa.com/fi/product/39085/dqcxf/Sony-RX10-digikamera
    https://www.sony.fi/electronics/cyber-shot-kompaktikamerat/dsc-rx10
    ...tai jopa RX10 III.
     
  11. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 320
    536
    113
    Canon G7X mkII-mallissa (RX100 mk 3 rinnakkaismalli) on kosketusnäyttö ja tehokkaammat prosessorit. Suosittelen.
     
  12. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Varmaan hyvä valinta heille jotka haluavat Canonin, mutta Sonyn tuotekehitys on ollut armottoman nopeaa. Sony RX100 mk3-5 tarjoavat elektronisen etsimen, minkä etua ei sovi vähätellä. Lisäksi mk4 ja 5 ovat toiminnaltaan paljon edeltäjiään nopeampia ja mk5 tekee vaihetarkennuksen kennolta. 4k video Canonista puuttuu myös. 4k ei ole kaikille käuytännössä kovinkaan tärkeä, mutta kun prosessorissa on potkua, niin kameraan tulee mm. aika mahtavat hidastusvideo-ominaisuudet.
     
  13. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 320
    536
    113
    Toukokuussa kuvailtiin lomareissu Pietarissa G7X2:lla ja A7R2:lla. Kun katselee molempien ad-hoc-turrekuvapoolia, niin ensi kerralla lomareissuun lähtee pelkkä G7X2. Tuo EVF on vitsi (tulee ilmeisesti ei-voi-fucking-olla-totta-miten -onneton-ja-epätoivoinen-tapa-tihrustella-näyttökuvia) ainakin A7R2:ssa, joten en osaa kaivata sitä ominaisuutta ja Youtube on pullollaan vloggareita, jotka vaihtoivat RX100mkIV:ia G7X2:ksi, kun sen 4K on suttua. Mitäs vielä? Kennolta se G7X2:kin varmaan tarkentaa, kun pistää sormen siihen kolmiomittausluukun eteen, niin tarkentaa edelleen ihan normaalisti. Nimenomaan noita Sonyn malleja on arvosteltu pitkästä käynnistysajasta ja toimintojen tahmeudesta ihan niin kuin niiden järkkäritkin ovat muita hitaampia käyttää kaikissa perustoiminnoissa.
     
  14. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Kylläpä sitä nyt ollaan kovasti kriittistä. Ilmeisesti vieläpä niin, että et ole RX100 sarjan Sonyilla - ainakaan niillä uudemmilla - kuvannut? Ja 4k suttua??? Eikös RX100 M4 ja 5 mallien videon laatua ole nimenomaan kiitelty aika laajasti. Tämä lienee historiallisesti eka kerta kun siteeraat juutuubin vloggereiden mielipidettä totuutena

    Yritän kuitenkin pysyä asialinjalla ja jonkunmoisessa totuudessa. Hyvään optiseen etsimeen verrattuna EVF ei ole mikään taidekokemus, mutta todella kirkkaissa oloissa on paljon parempi kuvata kun näkee mitä kuvaan on tallentumassa. Lisäksi mk4-5 malleissa on etsimen laatua parannettu huomattavasti. Eikä käynnistymsiaika ole mikään ongelma, mutta vanhemmissa versioissa sammuminen on aika hidasta.
     
  15. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Ihmiset on erilaisia. Mä en millään ymmärrä näitä tonnin kompakteja, jotka on järkkärin kokoisia, varmaan järkkärin painoisia, mutta ei siis ole järkkäreitä. Eikä siis taskukameroita. Mikä on se segmentti, jolle nämä on tehty. Ei noita maailmalla kulkiessakaan kovasti vastaan tule...
     
  16. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 320
    536
    113
    No, pisti vaan silmään, kun jengi palautteli niitä mk nelosia ja haki G seiskoja tilalle. Saattaa se olla joku sissimarkkinointi-iskukin. Mene ja tiedä. EVF:n suhteen en ymmärrä lainkaan mitä jengi hypettää. Jos se toimisi edes alkuunkaan ja sillä tavoin saisi suht' valmista suoraan kamerasta, mutta omasta mielestäni se ei tuo tuollaisena puolivalmisteena mitään lisäarvoa, vaan päinvastoin.
     
  17. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Minua on kanssa hämmentänyt kovasti se lähes totuutena joka paikassa julistettu asia, että EVF olisi jotenkin etu ja kuinka hyviksi ne ovat kehittyneet. No, todellisuuden ja noitten kertomusten ero oli yksi pääsyy, miksi Sony A7mk2 kävi mulla vain kääntymässä. Kamala etsin se oli kunnolliseen prismaetsimeen tottuneelle, jossa ei synny säädöntarvetta muuttuvissa olosuhteissa.
     
  18. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Tuossa etsinasiassa on edellä ilmaistu totuus. Aikoinaan, kun minulla sellainen EVF jonkun aikaa oli pidin sitä muutaman viikon loistavana asiana, muutaman viikon ihan ok-keksintönä ja sitten jossain vaiheessa lopulta paholaisen luomuksena.
     
  19. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    [quote="Olli Knuuttila" post_id=852033 time=1501684063 user_id=17614]
    Ihmiset on erilaisia. Mä en millään ymmärrä näitä tonnin kompakteja, jotka on järkkärin kokoisia, varmaan järkkärin painoisia, mutta ei siis ole järkkäreitä. Eikä siis taskukameroita. Mikä on se segmentti, jolle nämä on tehty. Ei noita maailmalla kulkiessakaan kovasti vastaan tule...
    [/quote]

    Minulla on erinomaiset kokemukset Sony R1 mallista. Tällaisen idea on juuri siinä, että kun kameran zoomi tyydyttää, on parempi että se on kiinteästi kiinni. Se on myös suunniteltu ko. kennoon. Ei järkkäriä tartte zoomin takia hommata. En oikeastaan edes ymmärrä sellaista ja tuleehan se yleensä myös painavammaksi, kalliimmaksi ja suuremmaksi - tai sitten saat bridgeen verraten heikkoa optiikkaa.

    Niin muuten tuo R1 toimii edelleen. Siinä on kääntyvä näyttö, EVF ja elektroninen suljin. Sekä loistava ergonomia säätöineen. Eikä oo tarvinnu puhdistaa kennoa eikä pelätä sulkimen tai peilin hajoamista. https://www.dpreview.com/articles/5440751166/throwback-thursday-sony-cyber-shot-dsc-r1
     
  20. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    En ole sellaista kameraa kokeillut jossa evf tuottaisi ns. loppukuvaa. Mutta loppukuvaa ei tarjoa myöskään ovf.

    Minulla on muuttunut mieli kun olen nyt nelisen kuukautta kuvannut Olympus E-M1 mk2:lla. Sen evf on informatiivinen ja hyvä käyttää. Siitä näkee somittelun ja live-histogrammi auttaa sommittelussa. En ole varsinaisesti käsin tarkennullut olylla, mutta sen verran kokeillut, että huomasin tuon pelaavan sinäkin paljon paremmin kuin mikään nykyaikainen optinen etsin.

    Mainitsemastasi säätötarpeesta en tiedä. Mistä lienee kyse?

    Mutta väännän kiihkeästi keskustelua takaisin aiheeseen. Näissä pokkareissa ei ole kyse ovf vs. evf asetelmasta vaan siitä, onko kamerassa etsintä ollenkaan. Kyllä evf (jopa keskikertainen) on hyvä varuste myös pienessä pokkarissa. Sen avulla otetaan ne todella kirkkaiden olojen lomakuvat. Itse olen ainakin kyllästynyt arvailemaan takanäytöstä kun ollaan vuorilla, biitsillä, merellä, keväthangilla jne.